(Dansk) Disney Wiki
Advertisement

101 Dalmatinere: Hund og Hund i mellem (ofte forkortet til 101 Dalmatinere) er den syttende Disney-klassiker i filmrækken. Filmen er baseret på bogen af Dodie Smith og filmen er skabt og produceret af Walt Disney og blev vist i biograferne første gang den 25. januar 1961 af Buena Vista Distribution. En direkte-til-video efterfølger 101 Dalmatians II: Patch's London Adventure udkom i 2003.

Plot[]

Dalmatineren Pongo bor i London i en ungkarlelejlighed med sin ejer Robert Radcliffe, der er sangskriver. Da ungkarlelivet keder Pongo, beslutter hunden at finde sin ejer og sig selv en kæreste. Pongo sidder og kigger ud af vinduet og ser flere forskelllige par, men ingen passer, inden han får øje på Anita, der går tur med sin dalmatiner, Perle. Pongo får hurtigt Robert slæbt ud af lejligheden og ned til parken. Pongo forårsager et uheld, der gør at både Anita og Robert falder i en dam, men uheldet gør godt og de forelsker sig. Både mennesker og hunde bliver gift.

Senere, føder Perle 15 hvalpe. En af hvalpene er tæt på at dø, men det lykkedes Robert at varme den til live igen. Samme nat får den lille familie besøg af Cruella De Vil, en velhavende dame, der har gået i skole med Anita. Hun tilbyder et stort beløb for hvalpene, men Robert står fast og siger, at hvalpene ikke er til salg. Flere uger senere, ansætter Cruella de to tyve Jesper og Harry til at kidnappe hvalpene. Da "Scotland Yard" ikke er i stand til at bevise at Cruella har stjålet hvalpene, bruger Pongo og Perle, hundesladderlinjen til at få hjælp fra andre hunde i England.

Langt ude på landet, finder Obersten, en gammel fårehund og den stribede kat Sjant Tips, hvalpene på ejendommen Hell Hall, med mange andre dalmatinerhvalpe, som Cruella har købt eller stjålet fra butikker. Tips finder ud af at hvalpene skal bruges til at lave pelsfrakker og denne besked ryger tilbage til Pongo og Perle i London. Pongo og Perle når frem lige inden Jesper og Harry dræber hvalpene og mens Pongo og Perle angriber Harry og Jesper, hjælper Obersten og Tips hvalpene ud fra huset.

Efter en lykkelige genforening med deres egne hvalpe, ser Pongo at de har 84 ekstra hvalpe med. Forfærdet over Cruellas planer, beslutter de at tage alle hvalpene med sig. Hundene begynder på deres vej tilbage til London, hjulpet af andre dyr på vejen og med tyvene og Cruella i hælene. I en by, dækker de sig til med sod, så de i stedet ligner labrador retrievers, de ender så i en flyttevogn på vej mod London. Mens vognen bliver klar til afgang, begynder det at sne, hvilket gør at soden bliver vasket væk. Cruella forfølger vognen og da Jesper og Harry prøver at hjælpe hende, ender det med en kollision, der gør at både Cruellas bil og tyvenes varevogn ender nede i den dybe sne i en grøft.

Tilbage i London, forsøger Anita og Robert at fejre jul og Roberts første store hit, en sang om Cruella, men de savner deres hunde. Pludselig hører de en gøen udenfor og da Nanny åbner døren, vrimler det ind med hunde. Efter at have tørret soden væk, genkender Anita og Robert hundene. De beslutter at bruge pengene fra Roberts sang til at købe et kæmpe hus på landet, hvor alle 101 dalmatinere kan bo.

Stemmer[]

Rolle Originale stemmer Danske stemmer
Pongo Rod Taylor Preben Uglebjerg
Perle Cate Bauer Lis Løwert
Robert Ben Wright Ebbe Langberg
Anita Lisa Davis Jytte Gratwohl
Cruella De Vil Betty Lou Gerson Berthe Qvistgaard
Jesper J. Pat O'Malley Ole Monty
Harry Frederick Worlock Elith Foss
Nanny Martha Wentworth Kirsten Rolffes
Obersten --- Johannes Meyer
Sjant Tips --- Paul Hagen
Danny George Pelling Agge Winther Jørgensen
Kaptajnen --- Bjørn Spiro
Trofast --- Karl Stegger

Awards[]

BAFTA Awards
1962
Vandt
  • "Best Animated Film"

Jubilæumsudgaver[]

10 års jubilæum (1971)[]

  • Purnell udgav en historiebog af filmen.

15 års jubilæum (1976)[]

  • Filmen blev en artikel i oktober 1976-udgaven af ​​Disney Magazine.
  • Walt Disney Read-Along udgav en bog-og-bånd af filmen.

20 års jubilæum (1981)[]

  • Disney udgav en 20-års jubilæumsudgave af filmens pressesæt.
  • Disney's Wonderful World of Reading udgav en historiebog om filmen.

25 års jubilæum (1986)[]

  • Disney udgav en 101 Dalmatians 1986-kalenderplade til ære for filmens 25-års jubilæum.

30 års jubilæum (1991)[]

  • Filmens historiebog blev udgivet i en lille gylden bog og en stor gylden bog.
  • Mattel udgav en serie af 101 Dalmatiner plys, bestående af tre sæt - Forældre (Pongo og Perdida), Hvalpe (Patch, Rolly og Penny) og Babyer (Patch, Rolly og Penny).

35 års jubilæum (1996)[]

  • Walt Disney Pictures udgav en live-action genindspilning af filmen.
  • Disney udgav en 101 Dalmatiner 1 ounce .999 sølvsikret feriemønt til ære for filmens 35-års jubilæum.

40 års jubilæum (2001)[]

  • Walt Disney World udgav et badge til ære for 40-årsdagen for 101 Dalmatiner.
  • Disney udgav en oplyst musikalsk snekugle til ære for 40-årsdagen for 101 Dalmatiner.

45 års jubilæum (2006)[]

  • Disneyland udgav et emblem, der forestiller Cruella De Vil og hvalpene, til ære for filmens 45-års jubilæum.

50 års jubilæum (2011)[]

  • D23 Expo udgav et sæt pins til ære for 50-årsdagen for 101 Dalmatiner.
  • Hallmark udgav et ornament af Pongo og to hvalpe.

60 års jubilæum (2021)[]

  • Disney udgav et sæt pins til ære for filmens 60-års jubilæum.
Advertisement