(Dansk) Disney Wiki
Advertisement

Amphibia er en amerikansk animeret tv-serie skabt af Matt Braly, der blev sendt på Disney Channel fra 17. juni 2019 til 14. maj 2022. Serien byder på stemmetalenter fra Brenda Song, Justin Felbinger, Bill Farmer, Amanda Leighton, Anna Akana, Troy Baker, Haley Tju og Keith David.

Amphibia har fået en stærk positiv modtagelse fra kritikere med ros for sine karakterer, animation, stemmeskuespil, humor og følelsesmæssig tyngde.

Handling[]

Serien fortæller om eventyrene for en uafhængig, frygtløs og modig thai-amerikansk pige ved navn Anne Boonchuy (Brenda Song). På sin 13-års fødselsdag bliver Anne presset til at stjæle en mystisk spilledåse (kendt som Calamity Box), der på magisk vis transporterer hende og hendes to bedste venner Sasha Waybright (Anna Akana) og Marcy Wu (Haley Tju) til Amfibiens verden. , en vild tropisk ø fuld af antropomorfe padder og truende væsner, hvor de er adskilt fra hinanden. Anne bliver taget ind af Plantars, en familie af frøer, der består af ophidsende unge kvist (Justin Felbinger); uforudsigelig og eventyrlysten baby pollywog Polly (Amanda Leighton); og overbeskyttende og traditionelle bedstefar Hop Pop (Bill Farmer), der bor på en gård i byen Wartwood. Mens hun knytter bånd til sin nyfundne familie, lærer Anne gradvist, hvad det vil sige at være en helt og udvikle et ægte venskab, alt imens hun forsøger at finde sine venner og vende hjem. Sasha allierer sig med kaptajn Grime (Troy Baker), leder af de krigsførende tudser i Toad Tower, som søger at kontrollere deres hjem i Frog Valley. Marcy ender i Newtopia, hovedstaden i Amfibien, sæde for regeringen og hjemsted for herskeren af Amfibien.

I anden sæson tager Anne og Plantarerne på roadtrip til Newtopia for at lære hemmelighederne bag Calamity Box og finde en måde at få Anne hjem på. Der genforenes Anne med Marcy, som tilbyder at hjælpe med at genoprette boksens kraft gennem en række ældgamle forsøg, uvidende om, at Amfibias hersker, kong Andrias (Keith David), i hemmelighed har planer for dem. I mellemtiden planlægger Sasha og Grime at invadere Newtopia og vælte monarken, så tudserne kan herske over hele Amfibien.

I den tredje og sidste sæson bliver Anne og Plantarerne transporteret til Annes hjem i forstæderne til East Los Angeles. Anne skal nu hjælpe frøfamilien med at tilpasse sig den menneskelige verden og holde deres identitet hemmelig, mens hun leder efter en måde at vende tilbage til Amfibien og stoppe Andrias' invasion af multiverset. Da de vender tilbage, opdager de, at Sasha og Grime har startet en modstandsstyrke i Wartwood og hjælper dem i deres oprør mod Andrias, der bruger Marcy som et fartøj for sin herre, en enhed kendt som Core.

Advertisement