(Dansk) Disney Wiki
Advertisement

Disney Sjov var et ugentligt tv program for børn, der sendes fredag aften på DR1. Programmet er den danske udgave af det amerikanske TV-show The Disney Afternoon. Programmet er en sammensætning af forskellige tegnefilm med mange af de kendte Disney-figurer, uden afbrydelser. I hvert program vises der i reglen to nytegnede tegnefilm, som er specielt tegnet til TV, og disse suppleres med to klassiske kortfilm fra 1930'erne eller 1940'erne. Tegnefilmene bliver udvalgt af redaktionschefen Jakob Stegelmann.

Programmet startede i Danmark i 1992 med at blive vist tirsdag eftermiddag kl. 17:00, men skifteded i 1994 sendetidspunkt til fredag aften kl. 19:00 med genudsendelse lørdag morgen kl. 09:00, og samtidig fik programmet en ny grafisk opsætning. Programmet holdt en pause i 1999, da DR1 ikke syntes at pris og kvalitet på tegnefilmene hang sammen, men efter en massiv seerstorm, vendte programmet tilbage på skærmen fredag aften, med genudsendelse lørdag morgen kl. 08:00.

Fra 1992 til 2022 blev Disney Sjov sendt hver fredag aften kl. 19:00 (ind imellem 18:55) på DR1 og genudsendt lørdag formiddag med sidste programmet fra fredagn før omkring 9:30 (9:25/9:30/10:35) på Ramasjang, DR's kanal for de yngste, dog blev genudsendelserne også vist på DR1 før Ramasjang blev eetableret. Programmet blev kun sendt på flow TV og blev aldrig lagt ud til stream på DRTV, grundet det faktum, at de ting, de vist, ejes af Disney-koncernen og DR havde kun rettighederne til at vise dem live på tv. Rettighderne til også at kunne lægge dem på DRTV til streaming ville koste ekstra, og Disney var allered begyndt at bede om flere penge omkring 2020'erne, for at lade DR fortsætte med overhovedet at vise Disney Sjov på fjernsynet, hvilket også er grunden til, at DR var nødt til at ophøre med at vise programmet fuldstændig ved udgangen til 2022, efter hele 31 år, da det var blevet for dyrt. Dette skete til mange menneskers forargelse.

Disney Sjov blev efter ophørelse erstattet af et program, som DR har givet titlen FredagsTamTam, som sendes på samme tidspunkt som Disney Sjov gjorde før, og indeholder båd gamle amerikanske tegnefilm fra Warner Bros., gamle fransk tegnefilm, og nyere danske og nordiske animationsserier.

Mange danske familier har gjort det til en tradition, at købe og servere slik for familien, primært børnene, fredag aften, mange i forbindelse med, at børnene så Disney Sjov, men mange spiser også denne såkaldte "fredagsslik" i forbindelse med filmaften eller andre programmer. Denne tradition kan sammenlignes med det engelske "weekend candy", "weeekendslik."

Advertisement