(Dansk) Disney Wiki
Advertisement

Elementært (Elemental) er en amerikansk computeranimeret romantisk komedie-dramafilm fra 2023 produceret af Walt Disney Pictures og Pixar Animation Studios og distribueret af Walt Disney Studios Motion Pictures. Instrueret af Peter Sohn og produceret af Denise Ream, blev den skrevet af Sohn, John Hoberg, Kat Likkel og Brenda Hsueh, med Pete Docter som executive producer. Den overordnede 27. spillefilm produceret af studiet, filmen byder på stemmerne fra Leah Lewis, Mamoudou Athie, Ronnie del Carmen, Shila Ommi, Wendi McLendon-Covey og Catherine O'Hara. Historien foregår i en verden beboet af antropomorfe naturelementer og følger ildelementet Ember Lumen (Lewis) og vandelementet Wade Ripple (Athie), som mødes og forelsker sig, efter at Wade bliver tilkaldt af en VVS-ulykke i en dagligvarebutik ejet af Embers far, Bernie (Del Carmen).

Efter udgivelsen af The Good Dinosaur (2015) begyndte Sohn at arbejde på projektet. Han slog konceptet til Pixar om at udvikle Elemental baseret på ideen om, hvorvidt ild og vand nogensinde kunne forbindes eller ej. Elemental henter inspiration fra Sohns ungdom, der voksede op som søn af immigranter i New York City i 1970'erne, og fremhæver byens særlige kulturelle og etniske mangfoldighed, mens historien er inspireret af romantiske film som Guess Who's Coming to Dinner (1967), Moonstruck ( 1987) og Amélie (2001). Til research brugte produktionsteamet mange timer på at se point-of-view byture på YouTube som Venedig og Amsterdam for at få inspiration. Animationsværktøjerne blev brugt til at designe de visuelle effekter og udseendet af hver karakter, især Ember og Wade. Produktionen på Elemental varede i syv år, både i studiet og hjemme hos filmskaberne, hvor historien blev afsluttet på afstand. Thomas Newman komponerede og dirigerede filmens originale partitur, hvilket markerede hans fjerde samarbejde med Pixar efter Find Nemo (2003), WALL-E (2008) og Find Dory (2016).

Elemental debuterede uden for konkurrence som den afsluttende film ved den 76. filmfestival i Cannes den 27. maj 2023 og blev udgivet i USA den 16. juni i RealD 3D-, 4DX- og Dolby Cinema-formaterne. Den modtog ros fra kritikere for sin animation, selvom manuskriptet blev betragtet som undervældende. Filmen har indtil nu indtjent 259 millioner dollars mod sit budget på 200 millioner dollars.

Advertisement