(Dansk) Disney Wiki
Advertisement
Jumbo-440 DP 06-2016 001 C1og4 DK

Jumbobog er navnet på en tegneserie-udgivelse i pocketbog-format, udgivet første gang d. 1. juni 1968 af Gutenberghus, der senere skiftede navn til Egmont Serieforlaget.

Ideen med at udgive tegneserier i pocketformatet kom fra Gutenberghus' samarbejdspartner, Mondadori, som producerede og udgav pocketserien "I Classici Disney" med italiensk producerede serier. Da Gutenberghus' tyske lillebror, Ehapa Verlag, begyndte at sende oversatte versioner af denne pocket på gaden, og den viste sig at være en succes, var man på det danske forlag ikke sene til at gøre tyskerne kunsten efter. Allerede et års tid efter at Ehapa havde sendt den første "Lustiges Taschenbuch" på gaden, kunne man finde den første danske "Jumbobog" på de danske kioskhylder. "Onkel Joakims trillioner" kom den til at hedde.

Historie[]

De første mange år blev Jumbobøgerne udgivet med skiftevis to sider i farver og to sider i sort-hvid. Dette skyldtes, at Mondadoris trykkeri brugte en gammeldags trykpresse, som kun kunne trykke i farver på den ene side af papiret. Det blev først ændret i 1988, da trykkeprocessen blev flyttet. Helt konkret var Jumbobog nr. 91 den første med farver på alle sider og her begyndte man også traditionen med at bogryggene dannede et motiv for hver 10. bog. I de første af dem var historierne kædet sammen via en mellemhistorie, men det gik man senere væk fra.

Udgivelsen af Disneytegneserier har aldrig rigtigt været noget, som Disneykoncernen tog sig ret meget af, bortset fra f.eks. Floyd Gottfredson og Al Taliaferros dagstribertil de amerikanske aviser, som blev produceret for Disney-studierne, og en kortvarig periode i 1990'erne, hvor Disney pludselig selv ville prøve kræfter med at udgive tegneserier på det nordamerikanske marked. Dette blev dog forholdsvist hurtigt opgivet igen.

I Danmark var det Gutenberghus, som erhvervede retten til at udgive Disneyserier på tryk. Først med udgivelsen af det første Anders And & Co. i 1949, og herefter gik det bare bedre og bedre. Kvaliteten i de amerikanske serier fornægtede sig ikke, og snart solgte ugebladet så godt, at man var nødt til at begynde at producere sine historier selv hos det danske forlag. I 1960'erne begyndte så udgivelsen af Jumbobøgerne, produceret af den italienske Disney-licenshaver og forlagsvirksomhed Arnoldo Mondadori.

Salget gik strygende, og gennem årene har Egmont, som Gutenberghus nu hedder, udviklet sig til at blive dominerende på verdensplan indenfor udgivelser i de forskellige "Disney-kategorier". Ikke bare i Danmark (som "Egmont Serieforlaget") men i mere end 25 lande rundt omkring i Europa og i hele verden. Tillige har Egmont nu sin egen enorme produktion af tegneserier, sat i system med folk placeret rundt omkring i verden, under navnet Egmont Creative, eller "ECN".

De ECN-producerede (D-kodede) historier til Jumbobøgerne bliver i dag skrevet på engelsk for at gøre arbejdet lettere for de mange oversættere, som så derefter oversætter teksterne til sprogene i de mangfoldige lande, som de bliver udgivet i. Størstedelen af tegnerne i dagens jumbobøger stammer fra Italien, men også spanske og enkelte danske tegnere, f.eks. Flemming Andersen, er at finde iblandt dem. Ideer og manuskripter varetages af en hær af kreative hjerner rundt om i verden, bl.a. optræder dansk-svenskeren Per-Erik Hedman og danskerne Thomas Schrøder og Lars Jensen som manuskriptforfattere. Det er i øvrigt noget relativt nyt, at den almindelige læser kan se, hvem der er ophavsmand til historie og tegninger, idet forlaget de første mange år udelod disse informationer. Denne tradition, man åbenbart har villet videreføre fra Western Publishing-dagene i 1940'ernes USA, da man heller ikke der valgte at kreditere folkene bag. I stedet signeredes hver histories begyndelse blot med varemærket "Walt Disney's".

I dag kan man stadig købe en ny Jumbobog hver måned, eller købe de gamle bøger brugt. Både i store dyrere butikker som Faraos Cigarer eller hos private forhandlere.

Advertisement