(Dansk) Disney Wiki
Advertisement

Løvernes Konge 2: Simbas stolthed (eng: The Lion King 2: Simba's Pride) er en amerikansk direkte-til-video tegnefilm, udgivet af Walt Disney Company den 27. oktober 1998 i USA og den 26. marts 1999 i Danmark, som efterfølgeren til Løvernes Konge.

I 1998 troede Disney, at filmen ville blive sådan en stor succes, at de fremstillede 15 millioner kopier af den til åbningsdatoen. Der blev solgt 3,5 mio. kopier af den på tre dage. 13 mio. blev solgt, mens den stadig var i produktion i de sene 1990'ere.

Mens handlingen i den oprindelige film var udtænkt efter Shakespeares skuespil Hamlet, var toerens handling baseret på Shakespeares Romeo og Julie.

Handling (spoiler alert)[]

Filmen begynder, der hvor den sidste sluttede; præsentationen af Simbas og Nalas nyfødte unge, Kiara. Da hun bliver ældre, løber hun konstant væk fra sine babysittere: Timon og Pumba, som gør alt hvad de kan for at holde styr på hende. En dag møder hun løveungen, Kovu, en unge af en gruppe stolte løver, som blev bortvist fra Kongesletten, da Simba blev konge, fordi de alle var loyale mod Scar. Efter at være tæt på at blive spist af krokodiller, begynder ungerne at lege sammen, indtil Simba og Kovus mor, Zira dukker op. Zira er desperat efter at tage hævn over Simba, men tør ikke gøre noget, og Simba sender Kovu og Zira bort.

Zira er nu endnu mere vred, og hun beslutter sig for at træne Kovu op til at blive en morder, så han kan engang kan dræbe Simba. Hendes plan er at Kovu skal blive venner med Kiara, så han kan komme tæt nok på Simba til at dræbe ham. I mellemtiden viser Kiara sin manglende lyst for at blive dronning over for Simba.

Imens Kovu og Kiara er unge voksne, udarbejder Zira en plan, der handler om at sætte Kongeklippen i flammer, når Kiara er på sin første jagt alene. Kovu redder Kiara fra den omspændende ild, og spørger bagefter om han må komme med i Simbas flok, da han påstår, at han er blevet bortvist fra sin egen flok, de Udstødte. Simba tillader ham at være med, da han ifølge Mufasas lov, står i gæld til Kovu, fordi han reddede hans datters liv. Kiara introducerer nu den alvorlige Kovu til sjov, imens Rafikis plan om om at de skal finde sammen begynder at tage form, og de bliver forelskede i hinanden. Og det på grund af Kovus kærlighed til Kiara, der gør at han ikke kan dræbe Simba, det han ellers var sendt til Kongeklippen for at gøre. Det afsløres også Scar ikke er Kovus far, men en stor del af ham alligevel.

Kovu beslutter endelig at fortælle Kiara hans sande intentioner, men før han når at gøre det, kommer Simba og beder ham gå en tur med ham. Mens de går en tur på sletten, overfalder og sårer de Udstødte Simba. Kovus ældre bror, Nuka, dør i et forsøg på at dræbe Simba. Zira giver ham skylden og kradser ham over ansigtet, et ar, der ligner Scars fuldstændigt. Kovu benægter for første gang over for sin mor, og løber sin vej tilbage til Kongeklippen, hvor han bliver beskyldt for overfaldet på Simba og bortvist fra klippen. Kiara, der elsker Kovu meget højt, sniger sig om aftenen væk fra Kongeklippen og bliver genforenet med Kovu.

I mellemtiden kommer Zira og resten af de Udstødte til Kongeklippen i en endelig kamp om magten. Som de to flokke kæmper, ser det ud til at Ziras flok vinder, men så kommer Kiara og Kovu imellem dem. Simba bliver forvirret over at Kiara stopper kampen og hun forklarer, at selvom de to flokke ser forskellige ud, så er de ens. Vitani, Kovus søster, skifter herefter side, da det går op for hende at Kiara har ret, og snart følger resten af flokken med, og efterlader Zira til at kæmpe alene. Zira forsøger efterfølgende at dræbe Simba, men Kiara kommer imellem dem og får Zira skubbet ud over en skrænt med brusende vand under hende. Kiara tilbyder hendes hjælp, men Zira er for stolt til at tage Kiaras pote og hun falder i vandet. Nu bliver alle løvernes genforenet og Kiara, Kovu, Simba og Nala brøler alle sammen oppe på Kongeklippen.

Danske stemmer[]

  • Simba - Peter Jorde
  • Kiara som barn - Amalie Dollerup
  • Kiara som voksen - Mille Hoffmeyer Lehfeldt
  • Kovu som barn - Jasper Spanning
  • Kovu som voksen - Johnny Jørgensen
  • Zira - Edith Guillaume
  • Nuka - Søren Ulrichs
  • Nala - Pernille Højgaard
  • Timon - Henrik Koefoed
  • Pumba - Lars Thiesgaard
  • Rafiki - Peter Belli
  • Vitani som barn - Annevig Schelde Ebbe
  • Vitani som voksen - Anne-Grethe Bjarup Riis
  • Zazu - Peter Zhelder
  • Mufasa - Aage Haugland
  • Scar - Stig Hoffmeyer
  • Øvrige stemmer: Donald Andersen, Jette Sievertsen, Annette Heick, Peter Holst-Bech, Vibeke Hastrup og Mads Lumholt

Sanger[]

  • Han er i dig sunget af: Mads Lumholt og Dorte Hyldstrup
  • Du og jeg sunget af: Peter Jorde, Amalie Dollerup og Airborne
  • Min melodi sunget af: Edith Guillaume, Søren Ulrichs, Annevig Schelde og Airborne
  • Upendi sunget af: Peter Belli, Mille Hoffmeyer Lehfeldt, Johnny Jørgensen og Airborne
  • En af os sunget af: Anders Ørsager Hansen, Dorte Hyldstrup, Helle Henning, Lena Brostrøm, Mads Lumholt, Peter Bom, Philip Knudsen, Trine Dansgaard og Airborne
  • Kærlighed kan gro sunget af: Mille Hoffmeyer Lehfeldt og Johnny Jørgensen

Dansk version[]

  • Oversættelse (dialog): Hans Kristian Bang
  • Instruktør: Lars Thiesgaard
  • Oversættelse (sange): Morten Holm-Nielsen
  • Sanginstruktør: Vibeke Dueholm
  • Innspillingstudie: Sun Studio
  • Innspillingstekniker: Bjarne Helth Hansen og Jørn Jespersen
  • Produktionsleder: Susanne Bonfils
  • Producer: Svend Christiansen
  • Kreativ Supervisor: Kirsten Saabye
  • Slutmix: Benni Boss Christiansen og Brian Witøft Christiansen

Dansk version er produsert av: DISNEY CHARACTER VOICES INTERNATIONAL, INC.

Advertisement