(Dansk) Disney Wiki
Advertisement

Raya and the Last Dragon er en kommende amerikansk animationsfilm.

Grund[]

Kumandra er et velstående land, der dræbes af Druun, onde ånder, der forstener mennesker og formerer sig efter at have absorberet deres livskraft. Dragerne fra Kumandra brugte deres resterende magi til at skabe en kugle for at afværge Druun og genoplive alle, men ender med at blive til sten selv. En magtkamp for orb opdeler Kumandra-folket i stammer, baseret på deres placering langs en kæmpe flod, der ligner en drage: Fang, Heart, Spine, Talon og Tail.

500 år senere har Chief Benja of the Heart-stammen trænet sin datter Raya til at bevogte kuglen, mens han fast tro på, at stammerne igen vil blive forenet. Under en fest blandt de fem stammer, bliver Raya ven med datteren til Chief Virana af Fang-stammen, Namaari, og viser hende placeringen af ​​kuglen. Når Fang-stammen forsøger at stjæle den, bryder en kamp ud blandt stammerne, hvilket resulterer i, at kuglen er ødelagt. Druunen dukker pludselig op igen, da hver af stammerne stjæler et stykke med Benja blandt ofrene.

I de næste seks år forsøger Raya at finde Sisu, en drage, der siges at have skabt kuglen og det eneste overlevende medlem af hendes art, for at hjælpe hende med at genvinde de manglende orbstykker. Mens hun var i Tail Tribe's tidligere område, formår hun endelig at tilkalde Sisu, der indrømmer at hun ikke skabte kuglen, men kan bruge dens kræfter. De genvinder det andet stykke i et ødelagt haletempel og giver Sisu formskiftende beføjelser. De har et fjendtligt møde med Namaari og hendes stamme, men den unge iværksætter Boun, der havde mistet sin familie til Druun, hjælper dem med at flygte. På trods af Bouns venlighed stoler Raya ikke på ham fuldt ud.

De ankommer til Talon for at gøre krav på det tredje orb-stykke, hvor Raya møder "con baby" Lille Noi og hendes trio af abelignende ledsagere, Ongis, der adopterede hende efter at Druun dræbte sin mor. Efter en jagter tager Raya hende ind, mens Sisu går ind i byen og møder Talons høvdinde, der truer hende. Raya redder Sisu og genvinder det tredje stykke, som gør det muligt for Sisu at spytte ud tåge.

Gruppen ankommer til Spine, hvor Raya og Sisu møder Tong, en frygtindgydende kriger og landsbyens eneste overlevende. Resten af ​​gruppen indhenter for at advare dem om Namaaris ankomst. Raya holder hende ud i en kamp, ​​mens de andre flygter, med Sisu der hjælper hende. Tilbage ved båden fortæller Raya sandheden om Sisu til sin fest, og de er enige om at arbejde sammen med Tong, der afleverer Spines orb-stykke til Sisu og giver hende magten over regn.

Når de kommer tættere på Fang, foreslår Sisu at bede om det sidste stykke snarere end at stjæle det. Når Raya nægter, tager Sisu hende tilbage til resterne af hjertet og fortæller, hvordan hendes søskende fik tillid til at redde Kumandra. Raya giver op og beslutter at give Namaari dragen vedhæng som fredsoffer for at fuldføre sin søgen. Raya og Sisu mødes privat med Namaari, men når de ser orbstykkerne, truer Namaari dem. Sisu prøver at tale hende ned, men bliver utilsigtet skudt af Namaari og falder ned i en flod, som begynder at tørre op.

Fang bliver angrebet af Druun, da Raya går ind for at konfrontere Namaari, som sørger over tabet af sin mor. De to kæmper, mens Rajas ledsagere redder folket fra Druun. Raya forbereder sig på at dræbe Namaari, men efter at have set sin anger, løber de i stedet for at hjælpe sine venner. Da Druun rykker mod Rajas gruppe, fortæller Raya dem, at de har brug for at samle kuglen igen, men hendes venner nægter at tilgive Namaari. For at vise sin tro giver Raya Namaari sit stykke og tillader Druun at tage hende. Resten følger trop, hvor Namaari fikser kuglen, inden Druun tager hende. Når orben er samlet igen, er Druun besejret, og alle bringes tilbage til livet, inklusive Sisu og de andre drager.

Alle er nu i stand til at genforene sig med deres mistede kære, inklusive Raya og hendes far. Dragerne og stammerne samles i hjertet for at fejre og slutte sig sammen for at danne Kumandra igen.

Advertisement