FANDOM

Starwarscover1

Star Wars er en science-fiction saga, som foregår i "en fjern, fjern galakse for meget længe siden". Den første film i serien kom i 1977, og siden har filmene udviklet sig til en decideret franchise der blandt andet rummer seks film, adskilligecomputerspil, bøger, fanfiktionnoveller, flere fanfilm og meget andet. Universet og historien blev grundlagt af George Lucas, og er bl.a. kendetegnet ved et meget stort fiktivt univers med flere parallelle handlinger og en rig baggrund for historien. Samtidig har filmene en meget stor fanbase over hele verden.

Disney Edit

I 2012 opkøbte Disney-koncernen rettighederne til Star Wars, og har annonceret at de vil lave 3 nye film. Disney har også annonceret at det er J.J. Abrams, der er den nye instruktør, men han vil i samarbejde lave de tre nye film med George Lucas.

Episoderne Edit

George planlagde oprindeligt ni episoder. Fra 1977 til 1983 blev episode fire til seks indspillet og udgivet. De blev instrueret således, at man ikke behøvede at kende forhistorien, og den lod også vente på sig indtil perioden fra 1999 til 2008. De syv episoder figurerer med følgende titler, ordnet efter historiens kronologi:

  • Episode I: The Phantom Menace (1999) 136 min
  • Episode II: Attack of the Clones (2002) 142 min
  • TV Series: Star Wars: The Clone Wars (2008-2014)
  • Episode III: Revenge of the Sith (2005) 140 min
  • Episode IV: A New Hope (1977) 121 min
  • Episode V: The Empire Strikes Back (1980) 124 min
  • Episode VI: Return of the Jedi (1983) 134 min
  • Episode VII: The Force Awakens (2015)