(Dansk) Disney Wiki
Advertisement

Turning Red (også kendt som Red i nogle lande og på dansk er det:Rød) er en amerikansk computeranimeret fantasy-komediefilm fra 2022 produceret af Pixar Animation Studios og distribueret af Walt Disney Studios Motion Pictures. Den er instrueret af Domee Shi i hendes spillefilmdebut som instruktør, efter et manuskript skrevet af hende selv og Julia Cho. Filmen har stemmerne fra Rosalie Chiang, Sandra Oh, Ava Morse, Maitreyi Ramakrishnan, Hyein Park, Orion Lee, Wai Ching Ho, Tristan Allerick Chen og James Hong. Det er den første Pixar-film, der udelukkende er instrueret af en kvinde, den første, der finder sted i Canada, og den anden med en asiatisk hovedrolle efter Up. Filmen er Pixars 25. spillefilm.

Udviklingen af Turning Red begyndte i 2018, da Shi første gang pitchede ideen til Pixar i oktober 2017. Turning Red havde premiere i London, England på Everyman Borough Yards i februar 21, 2022, og udgivet på Disney+ i lande, hvor tjenesten er tilgængelig i marts 11, 2022, sammen med en samtidig begrænset opvisning på El Capitan Theatre. Den vil blive udgivet biografisk i lande uden streamingtjenesten. Den var beregnet til verdensomspændende biografudgivelse, men yderligere COVID-19-pandemiafbrydelse på grund af den hurtige spredning af Omicron-varianten resulterede i ændringen fra den 7. januar 2022. Filmen modtog kritikerros med ros for sin historie, humor, billeder, animation, stemmebesætning og brug af kultur.

Handling[]

Disney og Pixar's Rød introducerer Mei Lee, en selvsikker, dorky tretten-årig, der er splittet mellem sin mors pligtopfyldende datter og teenageårenes kaos. Hendes beskyttende, om ikke lidt anmassende mor, Ming, er aldrig langt fra sin datter - en uheldig realitet for teenageren. Og som om ændringer i hendes interesser, forhold og krop ikke var nok, når hun bliver for ophidset, "puffer" hun ind i en kæmpe rød panda!

Advertisement