Disney Wiki
Advertisement
Tiedosto:Anphibia logo.png
Amphibia
Taustatiedot
Perustuu
Käsikirjoittaja
Ohjaaja
Kehittäjä
Genre
Tuottaja
Säveltäjä
Tuotantoyhtiö
Tuotantokausia
Jaksoja
Kesto
Tunnusmusiikki

Amphibia on Matt Bralyn luoma yhdysvaltalainen animoitu televisiosarja, joka esitettiin Disney Channelilla 17.6.2019–14.5.2022. Sarjassa esiintyvät Brenda Songin, Justin Felbingerin, Bill Farmerin, Amanda Leightonin, Anna Akanan ja Troyn äänitaidot. Baker, Haley Tju ja Keith David.

Amphibia on saanut kriitikoilta vahvan myönteisen vastaanoton hahmoistaan, animaatioistaan, ääninäyttelijästään, huumoristaan ja tunnepainostaan.

Lähtökohta[]

Sarja kertoo itsenäisen, peloton ja rohkean thai-amerikkalaisen tytön Anne Boonchuy (Brenda Song) seikkailuista. Annea painostetaan 13-vuotissyntymäpäivänään varastamaan salaperäinen musiikkilaatikko (tunnetaan nimellä Calamity Box), joka taianomaisesti kuljettaa hänet ja hänen kaksi parasta ystäväänsä Sasha Waybrightin (Anna Akana) ja Marcy Wun (Haley Tju) Amphibia-maailmaan. , villi trooppinen suo saari, joka on täynnä antropomorfisia sammakkoeläimiä ja uhkaavia olentoja, missä ne ovat erotettu toisistaan. Annen ottaa vastaan Plantars, sammakkoperhe, joka koostuu innostuneesta nuoresta Sprigistä (Justin Felbinger); arvaamaton ja seikkailunhaluinen pollywog-vauva Polly (Amanda Leighton); ja ylisuojeleva ja perinteinen isoisä Hop Pop (Bill Farmer), jotka asuvat maatilalla Wartwoodin kaupungissa. Kun hän muodostaa siteen uuteen perheeseensä, Anne oppii vähitellen, mitä tarkoittaa olla sankari ja kehittää todellista ystävyyttä, samalla kun hän yrittää löytää ystäviään ja palata kotiin. Sasha liittoutuu kapteeni Grimen (Troy Baker) kanssa, joka on Toad Towerin sotaa käyvien rupikonnajen johtaja, jotka yrittävät hallita kotiaan Sammakkolaaksossa. Marcy päätyy Newtopiaan, Amfibian pääkaupunkiin, hallituksen kotipaikkaan ja Amfibian hallitsijan kotiin.

Toisella kaudella Anne ja plantaarit lähtevät matkalle Newtopiaan oppiakseen Calamity Boxin salaisuudet ja löytääkseen tavan saada Anne kotiin. Siellä Anne tapaa uudelleen Marcyn, joka tarjoutuu auttamaan laatikon voiman palauttamisessa useiden muinaisten kokeiden kautta tietämättään, että Amfibian hallitsijalla, kuningas Andriasilla (Keith David) on salaa suunnitelmia heitä varten. Samaan aikaan Sasha ja Grime suunnittelevat hyökkäävänsä Newtopiaan ja kukistaakseen hallitsijan, jolloin rupikonnat voivat hallita koko Amfibiaa.

Kolmannella ja viimeisellä kaudella Anne ja Plantarit kuljetetaan Annen kotiin Itä-Los Angelesin esikaupunkiin. Annen on nyt autettava sammakkoperhettä sopeutumaan ihmisten maailmaan ja pitämään heidän henkilöllisyytensä salassa etsiessään tapaa palata Amphibialle ja pysäyttää Andriasin hyökkäyksen multiversumiin. Palattuaan he huomaavat, että Sasha ja Grime ovat käynnistäneet vastarintajoukon Wartwoodissa ja auttavat heitä kapinassaan Andriasia vastaan, joka käyttää Marcya isäntänsä aluksena, ytimenä tunnetulle taholle.

Advertisement