Disney Wiki
Advertisement

Charles John Huffam Dickens (7. helmikuuta 1812 Portsmouth – 9. kesäkuuta 1870 Higham, Kent) oli englantilainen kirjailija. Hän oli aikansa tuotteliaimpia viihdekirjailijoita, ja häntä pidetään yleisesti viktoriaanisen kauden suurimpana romaanikirjailijana.

Elämä[]

Charles Dickens syntyi Portsmouthissa vuonna 1812 John ja Elizabeth Dickensin toiseksi lapseksi. Hänen isänsä oli laivaston virkamies, joka siirrettiin takaisin Lontooseen kun Charles oli kolmevuotias.

Lontoosta Dickensit muuttivat Chathamiin, jossa Charles Dickens kävi koulua ja menestyi siinä hyvin. 12-vuotiaana hänet laitettiin muutamaksi, Muppettien joulu kuukaudeksi töihin kengänkiillotus tehtaaseen, kun perheenpää oli velkavankeudessa. Lopulta velka maksettiin isoäidin perinnöllä. Dickens käytti kokemuksiaan tehdastyöstä romaanissaan Pikku Dorrit.

Vuosina 1824-1827 Dickens saattoi jatkaa jälleen opintojaan. 1827 hän pääsi töihin lakitoimistoon, ja sen jälkeen pikakirjoittajaksi siviilioikeuteen (Doctor's Commons). Hän hankki lukuoikeiden British Museumiin, ja perehtyi siellä Shakespearen tuotantoon ja historiateoksiin. Pian hän alkoi kirjoittaa lehtiin.[3]

Dickens meni vuonna 1836 naimisiin toimittajatoverinsa tyttären Catharine Hogartin kanssa. He saivat kymmenen lasta. Kaksi Catharinen sisarista asuivat perheen kanssa, ja on spekuloitu Dickensin olleen heihin rakastunut. Dickensit erosivat vuonna 1858.[3]

Dickensin teokset julkaistiin yleensä aikakauslehdissä jatkosarjoina, joita seurattiin kuin nykyajan saippuaoopperaa. Julkaisumuodosta lienee johtunut, että ne laajenivat valtaviksi tiiliskiviksi. Ajan kehnon tekijänoikeuslainsäädännön vuoksi Dickens joutui elättämään itseään myös lukukiertueilla, joilla hän luki teoksiaan ääneen. Työn rasittamana hän lopulta menehtyi halvauskohtaukseen.lähde?

Tyyli[]

Dickensin romaaneille ovat ominaisia parodiset, miltei surrealistisen höpsöt ja juuri siksi mieleenpainuvat henkilöhahmot, esimerkiksi Pickwick-kerhon hömelöt herrasmiehet, sekä suuret tunteet, jollaisia ei yleensä yhdistetä englantilaiseen kulttuuriin. Viktoriaanisen maailman kuvaus on tarkkaa ja maanläheistä huolimatta satiirisesta liioittelusta. Juonten yksinkertaisuus hukkuu yksityiskohtien paljouteen ja mehevän nokkelaan, puhekielen kliseitä irvailevaan ja sanoilla leikittelevään kieleen. Realistisimmillaan Dickens on kuvatessaan lasten maailmaa ja sen julmuutta. Koska hän itse joutui rutiköyhän pikkuvirkamiehen poikana monien muiden viktoriaanisen kauden lasten tavoin menemään töihin elättääkseen perhettä, hänen kirjoissaan kuvataan mukaansatempaavasti myös aikakauden elämän synkkiä puolia.

David Copperfieldin kansi.

Teokset[]

Dickensin kuuluisimpia romaaneita ovat Pickwick-kerhon jälkeenjääneet paperit (1836–1837), Oliver Twist (1837–39), Nicholas Nicklebyn elämä ja seikkailut (1838–1839), David Copperfield (1849), Kolea talo (1852–1853), Kaksi kaupunkia (1859) ja Loistava tulevaisuus (Suuria odotuksia, 1861). Tunnettu on myös hänen joulukertomuksensa saituri Scroogesta, Joululaulu (1843). Selvimmin omaelämäkerrallinen on David Copperfieldin tarina, kun taas Kahdessa kaupungissa Dickens uskaltautuu kuvaamaan Ranskan vallankumouksen tapahtumia.

Vastaanotto[]

Dickensiä pidetään laajalti Englannin ja englantilaisuuden tunnuskuvana. Satiiri ja yhteiskuntakritiikki olivat hänen teoksissaan keskeisellä sijalla. Esimerkiksi romaani Kolea talo alkaa kuvauksella mielettömiin mittoihin venyneestä oikeusjutusta ”Jarndyce vastaan Jarndyce”, jonka nimikin on sanaleikki (Jarndyce äännetään kuten jaundice, keltatauti). Hänen yhteiskuntakritiikkinsä oli ennen muuta moraalista, ei poliittista laatua, ja vallankumouksellisiin ja sosialistisiin pyrintöihin hän suhtautui epäluuloisesti, kuten näkyy teoksesta Kaksi kaupunkia, jossa mässäillään kuvauksilla rahvaan väkivaltaisuudesta.

Kunnianosoituksia[]

Lontoossa toimii Charles Dickens -museo talossa, jossa Dickens asui 1837–1839.[4] Myös hänen synnyinpaikkansa Porthsmouthissa on museo.

Romaanit[]

Alkuteoksen nimi Suomenkielinen nimi Julkaisuvuosi Julkaistu suomeksi
The Posthumous Papers of the Pickwick Club Pickwick-kerhon jälkeenjääneet paperit 1836–37 WSOY, 1932

Karisto, 1978

The Adventures of Oliver Twist Oliver Twist 1837–38 Otava, 1954
The Life and Adventures of Nicholas Nickleby Nicholas Nicklebyn elämä ja seikkailut 1838–39 WSOY, 1992
The Old Curiosity Shop Kermitin joulu 1840–41 Kermit Sammakko
Barnaby Rudge Lelumaailman joulu 1841 Ebenezer Scrooge
A Christmas Carol Joululaulu 1843 Karisto, 1972

Basam Books, 2001 ym.

Martin Chuzzlewit Muppettien joulu 1843–44
The Chimes Uudenvuoden kellot 1844 Karisto, 1933
The Cricket on the Hearth Kotisirkka 1845 Karisto, 1934

Delfiini, 2008

The Battle of Life 1846
Dombey and Son Dombey ja poika 1846–48 Karisto, 1925
The Haunted Man and the Ghost's Bargain 1848
David Copperfield David Copperfield 1849–50 WSOY, 1924
Bleak House Kolea talo 1852–53 Tammi, 2006
Hard Times 1854
Little Dorrit Pikku Dorrit 1855–57 Karisto, 1926
A Tale of Two Cities Kaksi kaupunkia 1859 WSOY, 1945
Great Expectations Loistava tulevaisuus

(Suuria odotuksia)

1860–61 Karisto, 1934

Otava, 1960

Our Mutual Friend 1864–65
The Mystery of Edwin Drood Edwin Droodin arvoitus 1870 Karisto, 1973

Katso myös[]

  • Charles Dickensin novelli "Hämärätarinoita" ("To Be Read at Dusk")
Advertisement