Disney Wiki
Advertisement
Disney Wiki

Heikki Juhani Kujanpää (s. 1. syyskuuta 1961 Pielisjärvi) on suomalainen näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja sekä teatterinjohtaja.

Kujanpää valmistui näyttelijäksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 1989. Hän on ollut mukana useissa teatteri-, kuunnelma -ja elokuvarooleissa. Kujanpää on ohjannut fiktioita niin televisioon kuin radioonkin. Hän on ohjannut myös neljä lyhytelokuvaa, joista tunnetuin lienee Pieni pyhiinvaellus (2000). Elokuva voitti vuoden 2010 kotimaisen kilpailun yli 30-minuuttisten elokuvien sarjan pääpalkinnon Tampereen lyhytelokuvajuhlilla. Se voitti myös sekä pääpalkinnon että yleisöäänestyksen Ranskassa Laonin kansainvälisillä elokuvajuhlilla.

Kujanpää johti Kuopion kaupunginteatteria vuosina 2001–2003. Hän on toiminut ohjaajana Turun kaupunginteatterissa ja Q-teatterissa, jota hän oli myös perustamassa. Vuonna 2005 hän ohjasi Q-teatterissa näytelmän Putoavia enkeleitä, josta valmistui vuonna 2008 myös hänen ohjaamansa samanniminen elokuva. Se kertoo Aila Meriluodon ja Lauri Viidan taiteilija-avioliitosta.

Heikki Kujanpää:

Vuosi Elokuvan / Sarjat Nimi
1989–1990 Tikun ja Takun pelastuspartio (sarja) Kollo (ääninäyttelijät)
Chip ’n Dale: Rescue Rangers Kollo
Chip ’n Dale Rescue Rangers 2 Kollo 
Advertisement