FANDOM

256px
Pilipalipilotit / Karhu Baloo – Ilmojen sankari
Taustatiedot
Perustuu
Käsikirjoittaja Ed Gilbert
R. J. Williams
Jim Cummings
Sally Struthers
Janna Michaels
Pat Fraley
Tony Jay
Ohjaaja
Kehittäjä
Genre Nuorten piirretty
Seikkailu
Jännitys
Tuottaja
Säveltäjä
Tuotantoyhtiö Walt Disney Television Animation
Tuotantokausia
Jaksoja 65
Kesto
Tunnusmusiikki
Pilipalipilotit (alkuperäiseltä nimeltä engl. TaleSpin, tunnetaan myös nimellä Karhu Baloo – Ilmojen sankari) on Disneyn vuosina 1990–1991 valmistunut 65-osainen piirrossarja. Piirretty perustuu Disneyn Viidakkokirja-elokuvasta tutun Baloo-karhun ja hänen ystäviensä seikkailuihin. Don Rosa kirjoitti sarjaan jaksot 6 ja 9.

Tammikuussa 2009 IGN-sivuston laatiman sadan parhaan animaatiosarjan listan mukaan Pilipalipilotit oli sijalla 81.

Hahmoja sarjassaMuokkaa

  • Baloo (Baloo) Sarjan päähenkilö. Hän on töissä Kelponiemellä sijaitsevassa Lento-Pulju -nimisessä kuljetusfirmassa. Hän lentää firman omistamalla keltaisenvärisellä Ilmari-lentokoneella.
  • Kai Kaakkuri (Kit Cloudkicker) Baloon nuori apulainen, joka on ollut muun muassa Baloolle kartanlukijana sekä Rebekka Kankimäen tyttären lastenvahtina.
  • Louie (Louie) Baloon paras ystävä, joka pitää omaa Louie's-nimistä kapakkaansa, jonka hän on rakentanut eräälle saarella haaksirikkoutuneen laivan päälle.
  • Rebekka Kankimäki (Rebecca Cunningham) Baloon luonteelta tempperamenttinen työnantaja. Baloon ystävä Louie on korvia myöten ihastunut häneen.
  • Molli Kankimäki (Molly Cunningham) Rebekka Kankimäen 4-vuotias tytär, joka välillä tuottaa ongelmia ystäville.
  • Villikissa (Wild Cat) Kaheli lentomekaanikko Lento-Puljussa.
  • Rosvo-Rudolf (Don Karnage) Baloon vihollinen. Hän varastaa mielellään timantteja ja jalokiviä.
  • Shere Khan (Shere Khan) Khan Industriesin johtaja.

Sarja SuomessaMuokkaa

Sarjaa on Suomessa esitetty ensi kerran vuonna 1992 tekstitettynä Kolmoskanavalla, myöhemmin MTV3-kanavalla ja 2000-luvulla Disney Channelin sisarkanavalla, Toon Disneyllä suomenkielisellä dubbauksella sekä suomenkielisellä tekstityksellä. Lokakuussa 2007 MTV3-kanava aloitti sarjan esittämisen uusintana. Piirrossarjan jaksoja on julkaistu Suomessa myös VHS-kasetteina suomenkielisellä äänellä nimellä Karhu Baloo - Ilmojen sankari / Pilipalipilotit.

ÄänirooleissaMuokkaa

Alkuperäiset äänetMuokkaa

Suomenkieliset äänetMuokkaa

VideopeliMuokkaa

Sarjan pohjalta julkaistiin myös Nintendo Entertainment Systemille ja Sega Mega Drivelle peli nimeltä TaleSpin.

Galleria Muokkaa

Wiki
Disney Wikissä on aiheeseen Pilipalipilotit liittyviä kuvia.