Disney Wiki
Advertisement

Rinna Pauliina Paatso (s. 5. elokuuta 1969 Turku) on suomalainen näyttelijä ja radiojuontaja. Hän opiskeli Teatterikorkeakoulun näyttelijälinjalla vuosina 1988–1992.[1] Hän työskentelee freelancenäyttelijänä pääkaupunkiseudun teattereissa. Radio Novalla Paatso on juontanut Vapaalla ja viihteellä -ohjelmaa.

Aikaisemmin Paatso on esiintynyt myös muualla Suomessa teattereissa, esimerkiksi Turun kaupunginteatterissa ja Tampereen Työväen Teatterissa sekä Oulussa Meri Oulun kulttuuriseuran kesäteatterissa Toppilan Möljällä. Lisäksi hänellä on useita vierailuja eri televisiosarjoissa ja hänen ääntään on kuultu monissa piirros- ja animaatioelokuvissa. Hän on esiintynyt muun muassa elokuvissa Kymmenen riivinrautaa ja V2 – Jäätynyt enkeli sekä televisiosarjoissa Salatut elämät ja Tappajan näköinen mies. Hänen äänensä on tuttu muun muassa Toy Story -elokuvista Andyn äidin roolissa.

Rinna Paatso on näyttelijöiden Liisa ja Ilari Paatson tytär. Myös hänen tyttärensä Sanni Paatso on näyttelijä,[2] joka on esittänyt Risto Räppääjä -elokuvissa Nelli Nuudelipäätä vuodesta 2014 lähtien.

Vuosi Elokuva / Sarja / Peli Rooli
1995 (1940) Pinocchio Sininen haltiatar
1996 Toy Story Andyn äiti
101 dalmatialaista Anita
1999–2000 Akun tehdas Tupu, Hupu ja Lupu
2013 Ankronikka Tupu, Hupu ja Lupu
2018 Ihmeperhe 2 Elli Vaara/Neiti Rajaton
2019 Toy Story 4 Andyn äiti
2006 Mikki Hiiren kerhotalo Joulumuori
Advertisement