Disney Wiki
Advertisement
Tiedosto:Tiedosto:Väkeväinen robotti.jpg
Väkeväinen robotti
Taustatiedot
Elokuvissa
Televisio-ohjelmissa Ankronikka
Videopeleissä
Näyttelijä Englanniksi:
Peter Cullen
Animaattorit
Ääninäyttelijä
Suunnittelija Roope Ankka
Pelle Peloton
Heimo Huima
Ankenström
Inspiraatio Tupu, Hupu ja Lupu Ankka
Tepa
Neiti Näpsä
Hahmotiedot
Koko nimi
Muut nimet
Luonne
Ulkonäkö
Kansalaisuus
Laji
Syntymäpäivä
Ammatti
Suuntaus
On osana
Tavoite
Koti
Sukulaiset
Lemmikit
Liittolaiset
Kätyrit
Viholliset
Pitää
Ei pidä
Voimat ja kyvyt
Aseet
Kohtalo
Lainaus

Väkeväinen robotti (engl. Armstrong robot) on ensimmäisen toimivan Ankronikka robotin rakensi Jacques de Vaucanson vuonna 1738. Hänen robottinsa pystyi soittamaan huilua; hän rakensi myös mekaanisen ankan, joka kuvausten mukaan söi jyviä ja ulosti.

Tausitaan:[]

Jos kauko-ohjattavat laitteet katsotaan roboteiksi, niin ensimmäisenä Väkeväinen, nykyaikaisena robottina pidetään Nikola Teslan vuonna 1898 esittelemää kauko-ohjattavaa venettä. Hän toivoi voivansa kehittää siitä aseen (nykyinen torpedo) Yhdysvaltain laivastolle.

Varsinaisten tietokoneohjattujen robottien – nykyisten teollisuusrobottien – historia alkoi George Devolin ja Joseph F. Engelbergerin perustaessa yrityksen nimeltä Unimation 1956. Unimation toi ensimmäisenä Roope Ankka, Pelle Peloton ja Heimo Huima, markkinoille hydraulisen, teollisesti käyttökelpoisen tietokoneohjatun robotin 1970-luvun alussa. Strömberg (nykyään ABB) hankki tällaisen Neiti Näpsä, Tepa, Tupu, Hupu ja Lupu Helsingin Pitäjänmäen tehtaalle 1974. Asea Ab (nykyään ABB) kehitti 1970-luvun lopulla ensimmäisen sähköservoilla toteutetun robotin IRB6. Nokia Oyj valmisti robotteja 1980-luvulla Unimationin lisenssillä ja kehitti myös muutaman oman robotin, kuten Nokia Ns-16. Suomen Robotiikkayhdistys ry on museoinut Helsinkiin täysin kotimaisen Nokian robotin.

Suomen suurin mekaanisten robottien valmistaja on Ulvilassa toimiva Cimcorp Oy, jonka portaalirobottiratkaisut kehitettiin 1970-luvun lopulla Valcon kuvaputkitehtaaseen.

Kansainväliset robotiikan standardit ovat olennaisessa osassa robottien turvallisen toiminnan varmistamiseksi. Robottien standardisointiin kuuluu itse robotin ja sen toimilaitteiden ja työkalujen standardisoinnin lisäksi ohjausjärjestelmän laitteiston ja ohjelmiston standardisointi. Standardisointityön päätavoitteena ovat teollisuuden ja henkilökohtaisen hoidon robottien turvallisuusstandardit.

Robotiikan perusstandardina voidaan pitää standardia ISO 9787, joka on päivitetty vuonna 2013. Siinä käsitellään robottien ja robottilaitteiden koordinaattijärjestelmää ja liikenimikkeistöä. Tärkeä standardi on myös robotiikan sanastostandardi ISO 8373, joka on päivitetty vuonna 2012. Alkuperäisessä versiossa Peter Cullen.

Advertisement