FANDOM

Yzma (Full picture)

Yzma on Keisarin uudet kuviot ja Keisarin uudet kuviot 2: Kronkin uudet kuviot elokuvien, ja Keisarin uusi koulu -sarjan pää-antagonisti. Hän kärsii ilmeisesti pahanlaatuisesta valtakateudesta, mutta valtaan tavoittelemiseen hän osaa valmistaa erilaisia myrkkyjä ja rohtoja. Siinä vasta on häijy nero. Tämä keisari Kuzcon nöyrä neuvonantaja, diiva ja hullu tiedenainen samassa paketissa oli uransa huipulla ainakin viisikymmentä vuotta sitten, kunnes Kuzco antoi hänelle potkut. Takaiskun innoittamana Yzma päättää järjestää Kuzcolle yltäkylläisen juhlan, tarkemmin sanottuna hän aikoo myrkyttää Kuzcon noustakseen itse valtaan. Mutta valitettavasti Yzman vikkeläliikkeinen, hidas-älyinen ja uskollinen lakeija, Kronk, sekoittaa myrkkypullot ja Kuzco muuttuu itsepäiseksi laamaksi. Myöhemmin hän menetti maan hallitsemisen kun Kuzco muuttui takaisin ihmiseksi. Mutta hän jatkaa vielä hallitsijaksi tulemista. Ja mitä tahansa hän ja Kronk keksivät ja yrittävät, hänen vallankaappaus -yritykset ja Kuzcon eliminoiminen eivät onnistu ollenkaan.