Disney Fandom Hrvatska
Advertisement
Disney Fandom Hrvatska

Čudesan Božič (eng. The Santa Clause) američka je filmska komedija iz 1994. godine redatelja Johna Pasquina, u distribuciji Walt Disney Picturesa i u koprodukciji Hollywood Picturesa.

Tim Allen u filmu glumi Scotta Calvina, običnog čovjeka koji slučajno ubije Djeda Božićnjaka na sam Badnjak. Kada on i njegov mali sin završe putovanje i dostavu Djeda Božićnjaka, dlaze na Sjeverni pol, gdje Scott saznaje da je obavezan postati novi Djed Božićnjak.

Radnja[]

Scott Calvin (Tim Allen) je razvedeni otac i direktor reklama s malim sinom Charliejem. Na Badnjak, Charlie dolazi provesti noć sa Scottom prije nego što se vrati majci za Božić. Te noći probudi ih štropot na krovu. Izlazeći van da istraži, Scott vidi nekoga na krovu. On viče na prijestupnika, zbog čega čovjek- koji je odjeven kao Djed Božićnjak- gubi ravnotežu i pada u smrt.

Djed Božićnjak magično nestaje nakon kobnog pada, ali njegovo poznato crveno-bijelo odijelo ostaje. Scott i Charlie pronalaze karticu u džepu na kojoj piše Ako mi se nešto dogodi, obuci moje odijelo. Sob će znati što mu je činiti. Na vrhu kuće nalaze se saonice i osam sobova. Scott oblači odijelo kako bi zadovoljio Charlieja i počinje dostavljati igračke s krova na krov.

Njihova posljednja stanica je Sjeverni pol. Scottu je polako dosta ove, kako on smatra, lude šale, no glavni vilenjak, Bernard (David Krumholtz), pokazuje Scottu maleni natpis na kartici koji kaže da, nakon smrti prethodnog vlasnika, onaj tko nosi odijelo preuzima identitet Djedice i sve odgovornosti koje idu s tim. Ovo je "Santa Clause" (igra riječi na clause kao ugovor), drugim riječima, sviđalo se to Scottu ili ne, on je sada Djedica za cijeli život. Također daje Charlieju malu snježnu kuglu. Zatim ih upoznaje sa vilenjakinjom po imenu Judy koja kaže Scottu da ima samo jedanaest mjeseci, do sljedećeg Dana zahvalnosti, da sredi svoje poslove prije nego postane Djed Božićnjak s punim radnim vremenom, što on pokušava odbiti. Charlie i on provode noć u radionici igračaka. Sljedećeg jutra ponovno se probude u Scottovom domu, gdje je jedina naznaka njihove avanture prethodne noći Scottova nova svilena pidžama s monogramom "SC" (što znači "Santa Clause" ili "Scott Calvin") na sebi. Scott sve to odbacuje kao san.

Međutim, ubrzo se Scott počinje debljati i razvija proždrljivi ukus za božićne poslastice, poput božićnih kolačića i vrućeg kakaa, te mu naglo počinje rasti duga sijeda brada, i nikakvo brijanje nema učinka; odmah ponovno izraste. Kosa mu pobijeli, unatoč svim pokušajima bojanja. Također nekako zna tko je bio "zločest" i "dobar". Djeca (koja na neki način znaju da je on Djedica unatoč tome što Scott nije odjenuo kaput) prilaze mu sa zahtjevima za darovima. Scottova brza transformacija zabrinjava njegovu bivšu ženu Lauru (Wendy Crewson) i njezinog novog muža, psihijatra dr. Neila Millera (Judge Reinhold), koji pokušavaju uskratiti njegovo pravo na posjete Charlieju. Oni dovode u pitanje Scottovu mentalnu stabilnost i vjeruju da su njegove promjene pokušaji da se Charliju umilji.

Naposljetku, Scottu se oduzimaju prava na posjećivanje Charlieja. Obeshrabren, Scott počinje gubiti dio sigurnosti u vezi s poslom Djeda Božićnjaka. Dok posjećuje Charlieja na Dan zahvalnosti, Charliejevo inzistiranje da je Scott Djed Božićnjak ponovno budi Scottovu magiju i on, uz Bernardovu pomoć, odvodi Charlieja na Sjeverni pol. Laura i Neil, koji misle da je Scott oteo Charlieja protiv njegove volje, zovu policiju koja provodi opsežnu istragu.

U međuvremenu, na Sjevernom polu, Charlie pomaže Scottu i vilenjacima usavršiti nove saonice i komunikacijske uređaje. Povremeno zove mamu, ali to samo učvršćuje Laurino i Neilovo uvjerenje da ga drže protiv njegove volje. Naposljetku, Scott, kao Djed Božićnjak, nastavlja put na Badnjak, ali biva uhićen dok je dostavljao darove u Charliejev dom, te je lažno optužen da ga je oteo. Tim vilenjaka spasilaca, ELFS, oslobodi Scotta iz zatvora tako što zaveže čuvara na recepciji i pomoću šljokica se probije kroz rešetke (što je Scotta jako impresionirano), te odvezu Scotta i Charlija kući njegovim roditeljima, kojima Scott/Djedica daje darove koje su oduvijek željeli od djetinjstva, ali nikad nisu dobili: Laura dobiva starinsku igricu Mystery Date, a Neil malu "Weenie Whistle". Zbog toga što nisu dobili te darove postali su uvjereni da Djed Božićnjak ne postoji.

Laura, konačno shvaćajući svoju pogrešku što nije prihvatila da je Scott doista novi Djed Božićnjak, baca papire o skrbništvu u kamin i pozdravlja Scotta da dođe vidjeti Charlieja kad god poželi. Bernard kaže Charlieju da je snježna kugla čarobna- svaki put kad poželi da ga posjeti otac, sve što treba učiniti je otresti ju. Neal duguje Charlieju ispriku jer je odbio prihvatiti da je Scott doista novi Djed Božićnjak i Charlie mu oprašta. Nakon samo desetak minuta, Charlie protrese kuglu i Scott se vraća, i vodi Charlieja sa sobom.

Glumci[]

  • Tim Allen kao Scott Calvin/Djed Božićnjak
  • Eric Lloyd kaoCharlie Calvin
  • Judge Reinhold kao Neil Miller
  • Wendy Crewson kao Laura Miller
  • David Krumholtz kao Glavni vilenjak Bernard
  • Larry Brandenburg kao Det. Nunzio
  • Mary Gross kao Miss Daniels
  • Paige Tamada kao Judy
  • Peter Boyle kao Mr. Whittle
  • John Pasquin ka Santa Claus

Kritike[]

Film je općenito dobro primljen od strane kritičara i održava ocjenu "Certified Fresh" od 72% na internetskoj stranici Rotten Tomatoes, s 41 pozitivnom kritikom od 57 prebrojanih i prosječnom ocjenom od 5,9/10. Konsenzus sa stranice je "Čedesan Božić je potpuno nezahtjevan, ali je čvrsto ukorijenjen u dobrom staromodnom blagdanskom duhu koji nedostaje u previše modernih božićnih filmova."

Nastavci[]

Popularnost filma iznjedrila je dva nastavka, Santa Clause 2 2002. i Santa Clause 3: The Escape Clause 2006. Velik dio glumačke postave ostaje isti za svaki film, ali s nekim dodacima.

U Santa Clause 2, Scott je proglašen najboljim Djedom Božićnjakom ikada, ali s Charliejem na popisu zločestih i poslom koji postaje užurban, on također saznaje da mora pronaći odgovarajuću ženu ili odustati od svojih dužnosti Djeda Božićnjaka.

U The Santa Clause 3: The Escape Clause, Sjevernom polu i njegovim prazničnim operacijama prijeti zlikovac Jack Frost (Martin Short), koji planira preuzeti Božić.

Televiziska serija The Santa Clauses je objavljena 2022. tijekom blagdanske sezone.

Galerija[]

Disney Fandom Hrvatska ima kolekciju slika i medija o: Čudesan Božić.

Zanimljivosti[]

  • U studenom 1994. je Tim Allen imao tjedan dana film br. 1 na kino blagajnama, broj 1 ocijenjenu televizijsku seriju (Sam svoj majstor (1991)) i broj 1 najprodavaniju knjigu New York Timesa.
  • Kada Laura gleda igru ​​Mystery Date, glazba koju čujemo je džingl iz starih televizijskih reklama za tu istu društvenu igru.
  • Jedno od djece u Charliejevom razredu tijekom Roditeljskog dana je vilenjak sa šiljastim ušima, što se jasno može vidjeti kada Charlie izvuče snježnu kuglu iz svojeg ruksaka. Kada Charlie kaže razredu da je njegov tata Djed Božićnjak, dječak vilenjak je jedini koji se ne smije Charliu.
  • Tijekom obilaska radionice, Scott Calvin isprobava remen za alate, a zatim odmahuje glavom kao da želi pokazati da alati nisu za njega. Ovo je referenca na tadašnju hit TV emisiju Tima Allena, Sam svoj majstor (1991.) gdje se život njegovog lika (Tim "The Tool Man" Taylor) vrtio oko alata.
  • Snimanje se odvijalo u Torontu tijekom ljeta, iako bi se radnja filma trebala odvijati u zimskom predgrađu Chicaga.
  • Kada se Charlie i novi Djed Božićnjak vrate na Sjeverni pol za novi Božić, Bernard predstavlja vilenjaka Quentina koji je vješt u tehnologiji, a on nastavlja pričati o napravama koje sada imaju saonice. Ovo je naklon prema liku iz serije o Jamesu Bondu, "Q", koji je tehnološki majstor za vozila Jamesa Bonda.
  • Paige Tamada, koja glumi vilenjakinju Judy, pojavila se u jednoj epizodi od Sam svoj majstor u kojoj glumi Tim Allen.
Advertisement