Disney Fandom Hrvatska
Advertisement
Disney Fandom Hrvatska

101 Dalmatinac (eng. One Hundred and One Dalmatians, tj. 101 Dalmatians), američka je animirana pustolovna komedija iz 1961. koju je producirao Walt Disney i temelji se na istoimenom romanu Dodie Smith. To je 17. film u Disneyevom animiranom kanonu, originalno je pušten u kina 25. siječnja 1961. u distribuciji Buena Vista Distribution.

Radnja se usredotočuje na sudbinu Ponga i Perditinih 15 štenaca nakon što ih krade zlobna Cruella De Vil koja od njihovog krzna želi napaviti kaput.

Ovo je drugi Disneyjev animirani film (prvi film je Dumbo, koji se dogodio u godini izlaska 1941.) čija radnja se odvija u vremenskom razdoblju kada je snimljen (kraj 1950-ih do ranih 1960-ih), za razliku od ostali prethodnih filmova smještenih u neodređena razdoblja ili u neku vrstu fantastičnog svijeta bez posebno prepoznatljivog vremenskog razdoblja. Objavljen 25. siječnja 1961., ovaj film je postigao veliki uspjeh, izvlačeći studio iz financijskih problema, uzrokovanih neuspjehom na kino blagajnama prethodnog Disneyevog animiranog filma, Trnoružica, zahvaljujući korištenju kserografije za jeftinu animaciju. Ovo je bio prvi animirani film koji je koristio ovaj proces, iako je testiran u Trnoružici.

U Hrvatskoj film je sinkroniziran i izdan na DVD 2008. godine.

Radnja[]

Pongo je Dalmatinac koji živi u londonskom momačkom stanu sa svojim 'ljubimcem' (vlasnikom), profesionalnim tekstopiscem Rogerom Radcliffeom. Dosađen momačkim životom, za razliku od Rogera koji dane provodi pišući glazbu, Pongo odlučuje pronaći ženu za Rogera i partnericu za sebe. Dok kroz prozor promatra razne pse i ljude, on ugleda savršeni par, ženu po imenu Anita i njezinu ženku Dalmatinca, Perditu (ili skraćeno Perdy) kako idu u Regent's Park. Brzo izvuče Rogera iz kuće i odvuče ga kroz park da dogovori sastanak. Nakon neugodnog i neobičnog sastanka koji pođe po zlu, uključujući slučajno prouzročio da i Roger i Anita padnu u ribnjak, Pongov plan se isplati jer se zaljube.

Šest mjeseci nakon što su se Roger i Anita (i Pongo i Perdita) vjenčali, Perdita rađa neočekivano veliko leglo od 15 štenaca. Čini se da je jedan mrtvorođen, ali ga Roger može oživjeti trljajući ga u ručnik (zbog čega ga zovu "Lucky"). Iste noći posjećuje ih Cruella De Vil, psihotični i bogati društveni parazit poznat Aniti iz školskih godina. Pošto je pokazala zanimanje od prethodnog posjeta, nudi otkup cijelog legla za veliku svotu, ali Roger čvrsto tvrdi da štenci nisu na prodaju. Tjednima kasnije, odbijajući prihvatiti ne kao odgovor, Cruella potajno unajmljuje dva lopova po imenu Jasper i Horace da ih sve ukradu. Ljudi pokušavaju na sve načine pronaći štence, ali bezuspješno. Kada ih Scotland Yard ne može pronaći ili dokazati da ih je Cruella ukrala, Pongo i Perdita koriste "Twilight Bark", obično pseći trač, da upozore i zatraže pomoć od drugih pasa u Londonu da ih lociraju. Prva dvojica koja će odgovoriti na poziv su njemačka doga i njegov prijatelj terijer iz Hampsteada. Ubrzo se uzbuna proširila diljem Engleske.

Poruka stiže do engleskog sela u Suffolku, gdje stari gonič po imenu Towser prima poruku, zajedno s guskom Lucy. Towser zatim šalje poruku u štalu, gdje živi Pukovnik, stari ovčar, zajedno sa svojim sunarodnjacima Kapetanom, umirovljenim sivim konjem na kalvariji, i narednikom Tibbsom, mačkom. Pukovnik i Tibbs pronalaze štence na mjestu zvanom Hell Hall (aka The De Vil Place), zajedno s ostalima koje je Cruella legalno kupila u raznim trgovinama za pse. Nakon što Tibbs za dlaku pobjegne od Badunovih, vijest o ukradenim štencima brzo se šalje natrag u London. Nakon što su primili poruku, Pongo i Perdita odmah napuštaju dom da odu po svoje štence. U međuvremenu, Tibbs čuje Cruellin plan da od psića naprave bunde od pseće kože i kako je naredila Jasperu i Horaceu da ih ubiju i oderu te iste noći iz straha da će ih policija uskoro pronaći. Kao odgovor, Tibbs ih pokušava sam spasiti dok Jasper i Horace gledaju televiziju, ali oni završavaju svoju emisiju i dolaze po njih prije nego što ih Tibbs izvuče iz kuće. Pongo i Perdita provalili su kroz prozor baš kad su ih Jasper i Horace stjerali u kut i spremali se ubiti. Tijekom žestoke tučnjave, Horacea bacaju u upaljeni kamin, a Jasperu razjareni roditelji skidaju hlače prije nego što obojica uzrokuju da im se strop uruši, dok pukovnik i Tibbs odvode štence od kuće do njihove štale.

Nakon sretnog ponovnog susreta s vlastitim psićima, Pongo i Perdita shvate da su još 84 s njima u Cruellinom vlasništvu. Šokirani nakon što su saznali za njezine planove, Pongo i Perdita odlučuju ih sve posvojiti, sigurni da ih Roger i Anita nikada neće odbiti. Počinju se vraćati u London, uz pomoć drugih životinja na putu; uključujući škotskog ovčara i neke krave koje im daju utočište i hranu. Međutim, Cruella, Jasper i Horace su u vrućoj potjeri za njima i neće se zaustaviti ni pred čim da ih uhvate. Dalmatinci stižu u Dinsford gdje im pomaže crni labrador. Međutim, prije nego što se Dalmatinci uspiju ušuljati u kombi koji ide za London, Cruella, Jasper i Horace stižu u potragu za njima. Kako bi ih pokušali prevariti, Dalmatinci se prekriju čađom pa izgledaju kao crni labradori.

Varka je uspjela i obitelj uspješno ulazi u kombi. Međutim, dok Pongo i Perdy utovaruju posljednjih nekoliko štenaca, led kaplje dolje i ispire čađu. Cruella uoči varku i kreće za kombijem. Jasper i Horace u svom kamionetu i Cruella u njezinom autu, u manijakalnom bijesu, prate kombi sa psima unutra. Cruella ga u više navrata pokušava zabiti s ceste i litice (pritom odmah oštetiti njezin automobil), dok ga Jasper i Horace pokušavaju odsjeći iz drugog smjera zabijajući se u njega. Jasper se zamalo uspije zabiti u kombi, ali baš kad se spremao učiniti, uspaničeni Horace slučajno otrgne volan s kontrolne ploče kamiona, zbog čega je vozilo izmaknulo kontroli. Zbog toga se na kraju sudare s Cruellom i njezinim automobilom, te oba vozila zapadaju u duboku provaliju. Komično, prikazano je da su dobro među olupinama svojih demoliranih vozila. Dok Cruella vrišti od bijesa i frustracije i grdi Jaspera (koji joj se konačno suprotstavlja) i Horacea što su sve upropastili, ona počinje plakati zbog gubitka automobila i kaputa iz snova, dok se kombi odvozi.

Po povratku u London, Roger i Anita pokušavaju proslaviti Božić i Rogerov prvi veliki hit, prilično nelaskavu pjesmu o Cruelli, ali im nedostaju njihovi pseći prijatelji. Iznenada se vani začuje lavež i nakon što njihova dadilja otvori vrata, kuća se puni psima. Nakon što su obrisali još čađe, s oduševljenjem su shvatili da se dalmatinski klan povukao kući. Novcem od pjesme odlučuju kupiti veliku kuću na selu kako bi mogli zadržati svih 101 Dalmatinca.

Glasovi[]

  • Rod Taylor - Pongo
  • Cate Bauer - Perdita
  • Betty Lou Gerson - Cruella De Vil/Miss Birdwell
  • Ben Wright (dijalog) i Bill Lee (vokal) - Roger Radcliffe
  • Lisa Davis - Anita Radcliffe
  • Martha Wentworth - Neni/Queenie/Lucy
  • Frederick Worlock - Horace/Inspector Craven
  • J. Pat O'Malley - Jasper/Colonel
  • Thurl Ravenscroft - Captain
  • David Frankham - Sergeant Tibbs

Produkcija[]

Film je orijentir u povijesti animacije iz mnogo razloga. Bio je prvi koji je stvorio jedan jedini story-board umjetnik (Bill Peet).

Grafička reprodukcija[]

Produkcija filma također je nagovijestila promjenu u grafičkom stilu Disneyeve animacije. Ub Iwerks, zadužen za posebne procese u studiju, eksperimentirao je s Xero fotografijom kako bi pomogao u animaciji. Do 1959. modificirao je Xerox kameru za prijenos crteža animatora izravno na ćelije, eliminirajući proces tinte i očuvajući spontanost iscrtanih elemenata.

Uvođenje kserografije olakšalo je zahtjeve za reprodukciju grafike, ali po cijenu nemogućnosti odstupanja od spontanog stila obrisa zbog ograničenja nove tehnologije (i koja štedi vrijeme i novac). Budući da linija ne bi odgovarala dotad korištenom "okruglom" Disneyevom stilu crtanja (s izuzetkom Trnoružice), za ovaj i sljedeće filmove odabran je grafički, kutni stil. Rotoscoping, tehnika koja se ranije koristila za ucrtavanje ljudskih likova uživo u animirane crteže, postala je manje važna.

Drugi razlog njegovog izgleda bio je taj što su animatori navikli da prave skicirane crteže, jer se čišćenje vršilo u procesu prijenosa crteža u ćelije. Nakon što su ručne tinte nestale, animacija je ostala onako kako su je crtali animatori. Kasnije je postalo uobičajeno raditi čišćenje na papiru prije kopiranja animacije, a s vremenom i iskustvom proces se poboljšao.

Prema Chucku Jonesu, Disney je uspio proizvesti film za otprilike polovicu onoga što bi koštalo da su morali animirati sve pse i mrlje Dalmatinaca.

Studio je prekinuo odjel za animaciju nakon neuspjeha vrlo skupe Trnoružice, što je rezultiralo smanjenjem osoblja s više od 500 na manje od 100. Walt Disney, koji je nekoliko godina svoju pozornost više posvećivao televiziji i svom zabavnom parku Disneyland i manje o njegovim animiranim značajkama, nije volio ovaj razvoj. "Krtični" grafički stil bi godinama ostao norma u Disneyju sve dok se tehnologija nije poboljšala prije izlaska Spasitelja. U kasnijim animiranim značajkama, Xeroxed linije mogu se ispisati u različitim bojama.

Za razliku od mnogih animiranih filmova Walta Disneyja, film sadrži samo tri pjesme, od kojih samo jedna, "Cruella De Vil", igra veliku ulogu u njemu. Ostale dvije pjesme su "Kanine Krunchies" (pjevala Lucille Bliss, koja je u filmu dala glas Anastasiji Tremaine u Pepeljuga), te "Dalmatinska plantaža" u kojoj samo dvije stihove pjeva Roger na kraju. Tekstopisac Mel Leven je, zapravo, napisao nekoliko dodatnih pjesama za film, uključujući "Don't Buy a Parrot from a Sailor", napjev na kokni, koji su trebali pjevati Jasper i Horace u Hell Hallu, i "March of the One Hundred and One", koju su psi trebali pjevati nakon što su kombijem pobjegli od Cruelle.

Da bi postigli pjegave Dalmatince, animatori su pjegasti uzorak zamišljali kao zviježđe. Nakon što su imali jedno "sidreno mjesto", sljedeće se postavljalo u odnosu na to jedno mjesto, i tako dalje i tako sve dok se ne postigne potpuni uzorak. Ukupno, film je sadržavao 6.469.952 mrlja, s Pongom na 72 mjesta, Perditom sa 68, a svako štene ima 32.

Referenca za živu akciju[]

Kao što je to učinjeno s drugim Disneyevim filmovima, Walt Disney je angažirao glumicu za izvođenje scena uživo kao referencu za proces animacije. Glumica Helene Stanley izvela je referencu uživo za lik Anite. Isti je posao radila za likove Pepeljuge u naslovnom filmu i Aurore u Trnoružici.

Prema Christopheru Finchu, autoru Umjetnosti Walta Disneyja: "Disney je inzistirao da se sve scene koje uključuju ljudske likove prvo snime u živoj akciji kako bi se utvrdilo da će funkcionirati prije nego što se dopusti početak skupog posla animacije. Animatori su to učinili. ne poput ovakvog načina rada, osjećajući da to umanjuje njihovu sposobnost stvaranja karaktera. Animatori su shvatili nužnost ovog pristupa i retrospektivno su priznali da je Disney rješavao stvari s priličnom suptilnošću."

Kritike[]

Film bio deseti film s najvećom zaradom u 1961., prikupivši 6.400.000 dolara u domaćim distributerima (SAD i Kanada) unajmljivanjima tijekom svoje prve godine objavljivanja i jedan od najpopularnijih u studiju u desetljeću. Ponovno je izdavan u kinima 1979., 1985. i 1991. Reizdanje iz 1991. bilo je dvadeseti film godine s najvećom zaradom za domaću zaradu. Tijekom svoje duge povijesti zaradio je 215.880.014 dolara u domaćoj blagajni. Trenutno ima 97% "svježe" ocjene od strane kritičara i korisnika Rotten Tomatoesa. No film je dobio i neke negativne kritike. Phillip Martin iz Arkansas Democrat-Gazettea dao je filmu samo 2/5 zvjezdica. Godine 2011. Craig Berman iz MSNBC-a ga je i njegov remake iz 1996. ocijenio kao dva od najgorih dječjih filmova svih vremena rekavši: "Sama radnja je pomalo luda. Praviti kaput od pasa? Tko to radi? Ali gore od Cruelle de Vilinog osjećaj za modu je činjenica da će vaša djeca za svoj sljedeći rođendan sigurno početi tražiti svog Dalmatinca."

Galerija[]

Disney Fandom Hrvatska ima kolekciju slika i medija o: 101 Dalmatinac.

Zanimljivosti[]

  • TV emisija koju Jasper, Horace i štenci gledaju kada ih Tibbs pronađe je crtani film Walt Disney Silly Symphonies iz 1929. Springtime.
  • Nekoliko likova iz Dama i Skitnica se pojavljuju u ovom filmu: Jock je drugi pas u lancu "Twilight Bark", nakon Dannyja i Scottieja; Peg se vidi u izlogu pet shopa, pored nekoliko štenaca; Dama i Skitnica vide se na ulicama Londona.
  • Prema novinskom naslovu viđenom jutro nakon krađe štenaca, veći dio filma odvija se u studenom 1958.
  • 101 Dalmatinac ima najviše igranih adaptacija od svih filmova Walt Disney Animation Studios, s tri: 101 Dalmatinac (1996.), 102 Dalmatinca (2000.) i Cruella (2021.).
Advertisement