Disney Fandom Hrvatska
Advertisement
Disney Fandom Hrvatska

Raya i posljednji zmaj (eng. Raya and the Last Dragon) je američki animirani film proizveden u Walt Disney Animation Studios i distribuiran od Walt Disney Studios Motion Pictures. Objavljen je 5. ožujka 2021. te je 59. animirani film u Disneyevom animiranom kanonu.

Film prati Rayu, princezu ratnicu koja mora pronaći legendarnog posljednjeg zmaja kako bi spasila svoj podijeljeni rodni svijet od proždrljive kuge. Radnja filma nadahnuta je kulturama i regijama jugoistočne Azije. Titularni zmaj, Sisu, modeliran je prema Nāgi, zmijolikoj rasi koja se nalazi u hinduizmu, budizmu i džainizmu. Kako bi s poštovanjem odali priznanje regiji, studio je osnovao Southeast Asia Story Trust—koaliciju stručnjaka iz različitih područja, uključujući vizualnu antropologiju, lingvistiku, botaniku, koreografiju, arhitekturu i borilačke vještine.

Sažetak[]

Davno, u magičnom svijetu Kumandre, ljudi i zmajevi živjeli su zajedno u harmoniji. Ali kada su zlokobna čudovišta poznata kao Druuni zaprijetili zemlji, zmajevi su se žrtvovali kako bi spasili čovječanstvo. Sada, 500 godina kasnije, ta ista čudovišta su se vratila i na ratnici Rayji je da pronađe posljednjeg zmaja kako bi zauvijek zaustavili Druune. Međutim, tijekom svog putovanja naučit će da će za spas svijeta trebati više od zmajeve magije, trebat će i imati povjerenja u druge.

Radnja[]

Prije 500 godina, Kumandra je bila napredna zemlja, sve dok zli duhovi zvani Druun je nisu počeli pustošiti. Upijali su duše, pretvarajući ljude u kamen. Na kraju su zmajevi iz Kumandre iskoristili ono što je ostalo od njihove magije kako bi stvorili kuglu koja je obranila Druun i vratila sve u život, osim zmajeva koji su ostali pretvoreni u kamen. Svi su ljudi željeli moć kugle, koja ih je na kraju podijelila u plemena na temelju njihovog položaja divovske rijeke koja je nalikovala zmaju: Očnjak, Srce, Rep, Kralježnica i Talon. Pleme Srca je uzelo kuglu i od tada je čuva.

500 godina kasnije, poglavica Benja iz Plemena Srca obučava svoju kćer Rayu da čuva kuglu. Unatoč tome, on i dalje vjeruje da bi bilo najbolje da sve nacije ostave po strani svoje razlike i ponovno postanu Kumandra. Odlučio je pozvati sve narode na gozbu. Raya se na kraju sprijatelji s kćeri poglavice Virane iz plemena Očnjaka, Namaari, zbog njihovog zajedničkog interesa za zmajeve. Namaari daje Rayi privjesak sa zmajem, a ona joj zauzvrat pokazuje mjesto kugle. Međutim, Namaari izdaje Rayu, te pleme Očnjaka pokušava ukrasti kuglu. Ostala plemena također saznaju za lokaciju kugle i izbije borba koja rezultira razbijanjem kugle u komadiće. Druuni se iznenada ponovno probude i svako od plemena ukrade komad. Raya pokušava spasiti svog tatu, ali on joj govori da pobjegne s komadom koji ima dok se on pretvara u kamen.

Šest godina kasnije, Raya istražuje sva mjesta kraj potoka kako bi pozvala Sisua, zmaja koji je navodno stvorio kuglu i jedinog preživjelog člana vrste, da joj pomogne vratiti nedostajuće dijelove kugle. Završava u onome što je ostalo od pustinjskog plemena Repa i uspijeva prizvati Sisua, veselu i nespretnu zmajicu. Ona priznaje da ona nije stvorila kuglu i da su to učinili njezini stariji braća i sestre, ali otkriva da može koristiti njihove moći kada drži komade. Pronalaze ono što je ostalo od hrama Repa i vraćaju drugi dio, te Sisu sada dobiva sposobnost pretvaranja u čovjeka. Susreću se s Namaari i njezinim plemenom, ali njih dvoje uspijevaju pobjeći na brodu koji vozi mladi poduzetnik po imenu Boun, koji je izgubio svoju obitelj zbog Druuna. Unatoč tome što je Boun prijateljski raspoložen, Raya odbija otkriti da je Sisu zmaj, niti mu reći za svoju potragu, zbunjujući Sisu.

Stižu do plemena Talon, koji su izgradili svoje domove iznad vode kako bi se zaštitili od Druuna, te Raya pokušava pronaći njihovog vođu kako bi mogla povratiti komad kugle. Dok je vani u gradu, Raya susreće "prevaranticu" po imenu mala Noi i njen trio majmunolikih drugova, Ongija, koji su je posvojili nakon što su njezinu majku ukamenili Druuni. Nakon potjere, Raya ih odluči unajmiti da joj pomognu. Sisu odlazi u grad potražiti dar, jer misli da je to bolje od borbe, samo da bi naletjela na pravog vođu plemena koji joj prijeti. Raya je spašava i vraća komadić, dopuštajući Sisu da izbaci maglu i vrati se u Boun s Noijem i Ongijima koji im se pridružuju.

Grupa stiže do Kralježnice s Rayom i Sisu pokušavajući ući u selo. Hvata ih Tong, strašni ratnik koji zapravo ne zna što bi s njima. Njihovi prijatelji provaljuju i oslobađaju ih, obaviješteni o Namaarijevom dolasku. Shvaćajući da je Tong jedini preživjeli plemena, Raya ga moli da pomogne njezinim prijateljima da pobjegnu dok ona zaustavlja Namaari. Raya se upušta u borbu s Namaari i gotovo je poražena. Međutim, Sisu se vraća u svoj oblik zmaja i brani se od Namaari i plemena Očnjaka. Prije odlaska, Namaari je dirnuta pojavom Sisu. Vraća se mami da joj kaže što je vidjela, ali ona umjesto toga zahtijeva da vrati dijelove i zmaja jer se boji da će druga plemena pokušati uzeti ono malo što imaju. Vrativši se na brod, Raya konačno priznaje ostatku grupe tko je Sisuu i oni se slažu da će raditi zajedno s Tongom dajući mu komad kugle koji je čuvao i omogućujući Sisu da stekne sposobnost prizivanja kiše.

Dok se približavaju plemenu Očnjaka, Raya predlaže provalu kako bi povratila posljednji komad, ali Sisu predlaže da im da dar i traži ga natrag. Kada Raya odbije, Sisu je odvodi natrag onome što je ostalo od Plemena Srca i otkriva sudbinu njezine braće i sestara. Iako Sisu nije stvorila kuglu, njezina su joj braća i sestre vjerovali dovoljno da s njome postupe ispravno. Raya se predaje i odlučuje dati Namaari zmajski privjesak kao dio ponude kako bi se mogla ponovno pridružiti ostalim dijelovima kugle. Raya i Sisu nasamo se sastaju s Namaari, ali čim ona pokaže ostatak komada kugle, Namaari im drži samostrel. Sisu je pokušava odgovoriti, ali Raya, osjetivši da će Namaari pucati, je napada, zbog čega Sisu biva pogođena strijelom i pada u rijeku. Namaari bježi dok se voda, koja je štitila pleme Očnjaka od Druuna, počinje povlačiti.

Pleme Očnjaka je napadnuto od strane Druuna dok Raya ulazi kako bi se suočila s Namaari, koja oplakuje Viraninu sudbinu u rukama Druuna. Njih dvoje se bore dok Tong, Boun, Noi i Ongiji spašavaju ljude od Druuna. Raya se sprema udariti Namaari, ali ona joj kaže da je izgubila sve i da je više nije briga. Raya dolazi k sebi i odlazi pomoći prijateljima. Namaari, zauzvrat, pomaže grupi koristeći svoj dio kugle. Kako dijelovi počinju gubiti snagu, padaju u jamu i okružuju ih Druuni. Raya im govori da moraju sastaviti dijelove, ali njezini prijatelji odbijaju pomoći Namaari. Kako bi pokazala svoju vjeru, Raya odlaže svoj komadić i dopušta Druunu da je uzme. Jedan po jedan, ostali slijede, a Namaari slaže dijelove i nakon toga ga pojedu Druuni. Plan funkcionira i Druuni su pobijeđeni dok su svi vraćeni u život.

Svatko se sada može okupiti sa svojim izgubljenim voljenima, uključujući Rayu i njezina oca. Zmajevi i plemena okupljaju se u Srcu kako bi proslavili i udružili se kako bi ponovno formirali Kumandru.

Glasovi[]

  • Kelly Marie Tran kao Raya - usamljeni ratnik u potrazi za pronalaskom posljednjeg zmaja. Opisana kao neustrašiva i strastvena, s pobjedničkim šarmom.
  • Awkwafina kao Sisu - vodeni zmaj koji se može pretvoriti u čovjeka.
  • Izaac Wang kao Boun
  • Gemma Chan kao Namaari
  • Daniel Dae Kim kao poglaica Benja
  • Benedict Wong kao Tong
  • Sandra Oh kao Virana
  • Thalia Tran kao mala Noi
  • Lucille Soong kao Dang Hu
  • Alan Tudyk kao Tuk Tuk

Produkcija[]

Razvoj Raye i posljednjeg zmaja seže sve do 2017., kada je Disney odložio "Gigantic", ekranizaciju priče "Čarobni bažul" (Jack and the Beanstalk) koji bi se događao u Španjolskoj 15. stoljeća i usredotočio se na mladog junaka koji se sprijateljio s 11-godišnjom divom. Tada neimenovanom animacijskom projektu objavljen je datum izlaska 25. studenoga 2020. kada je Disney objavio svoje planove kazališnog puštanja do 2022. godine.

Kritike[]

Internetska stranica za recenzije Rotten Tomatoes izvještava da je 94% od 283 kritičara filmu dalo pozitivnu ocjenu, s prosječnom ocjenom 7,70/10. Konsenzus kritičara stranice glasi: "Još jedan sjajno animirani, vješto izraženi zapis u Disneyevom kanonu, Raya i posljednji zmaj, nastavlja povećanu zastupljenost studija dok ponovno potvrđuje da je njegova klasična formula jednako pouzdana kao i uvijek." Na Metacriticu, film ima prosječnu ocjenu od 75 od 100 na temelju 46 kritičara, što ukazuje na "općenito povoljne kritike". Publika koju je anketirao CinemaScore dala je filmu prosječnu ocjenu "A" na ljestvici od A+ do F.

Mediska datoteka[]

Galerija[]

Disney Fandom Hrvatska ima kolekciju slika i medija o: Raya i posljednji zmaj.

Zanimljivosti[]

  • Ovo je prvi Disneyev film u nekoliko stvari: Prvi originalni animirani film studija Walt Disney Animation nakon Vaiana iz 2016. Ovo je također prvi film koji je imao kratki film prije spomenutog filma. Isto tako je prvi Disneyjev animirani film koji je i produciran i objavljen tijekom pandemije COVID-19.
  • Film je u potpunosti animiran kod kuće.
  • Unatoč tome što se film borio da zaradi novac (zbog okolnosti izazvanih pandemijom), bio je na prvom mjestu tri tjedna na kino blagajnama.
  • Ovo je prvi Disneyjev animirani film bez ikakvog sudjelovanja Johna Lassetera (nakon njegovog odlaska krajem 2018.) od Žuta minuta iz 2005. godine.
  • Ovo je jedini film o Disneyjevim princezama za koji je glazbu napisao James Newton Howard.
Advertisement