Disney Fandom Hrvatska
Advertisement
Disney Fandom Hrvatska

Tarzan je animirani film iz 1999. koji je producirao Walt Disney Feature Animation, a objavili Walt Disney Pictures i Buena Vista Pictures Distribution. Film je 37. dugometražni animirani film u Disneyjevom animiranom kanonu, te se temelji se na romanima Edgara Ricea Burroughsa o Tarzanu među majmunima i jedina je velika animirana filmska verzija Tarzana.

Tarzana mnogi smatraju posljednjim velikim kinoblagajnskim uspjehom Disneyjeve renesanse prije pada studija početkom i sredinom 2000-ih (ponekad poznatog kao Disneyjevo "Drugo mračno doba"), iako neki smatraju da je Dinosaur (2000.) posljednji film u Disneyevoj renesansi. Kada je objavljen 18. lipnja 1999., njegov produkcijski proračun od 130 milijuna dolara učinio ga je najskupljim animiranim filmom ikada snimljenim sve dok ga nije nadmašio Disneyev vlastiti Planet s blagom od 140 milijuna dolara 2002.

Bio je to i prvi Disneyjev animirani film koji se probio na prvo mjesto na kino blagajnama u Sjevernoj Americi još od Pocahontas (1995).

Film je dobio brojne nagrade, među ostalim 1999. Nagradu Annie u kategoriji tehničkog postignuća u polju animacije (za Deep Canvas proces); 2000. Zlatni globus za najbolju originalnu pjesmu "You'll Be in My Heart" Phila Collinsa, te 2000. Oscar za najbolju pjesmu za pjesmu "You'll Be In My Heart" Phila Collinsa.

U Hrvatskoj film je sinkroniziran i izdan na DVD 2005. godine.

Radnja[]

Tarzan-disneyscreencaps

U kasnim 1880-ima u blizini afričke obale, mladi par i njihov mali sin bježe s goručeg broda i slijeću u neistražene prašume Afrike, gdje si prave veliku kućicu na drvetu koristeći spašene dijelove broda kako bi preživjeli ("Dva svijeta"). U međuvremenu, par gorila po imenu Kerchak i Kala putuje s ostatkom svoje grupe kada njihovog malog sina ubije i pojede leopard po imenu Sabor. Sljedećeg dana, još uvijek slomljena srca Kala čuje daleki dječji plač i, prateći ga, naleti na kućicu na drvetu. Ulazi u kućicu na drvetu i nalazi je u kaosu, te krvave otiske šapa (kao i leševe para) na podu. Kala spašava bebu od još uvijek gladnog Sabora i vraća se s njom ostatku grupe, no Kerchak prezire dječaka zbog njegova izgleda. Ipak, Kala odlučuje odgajati dječaka kao svog vlastitog, dajući mu ime Tarzan ("Bit ćeš uvijek moj").

Nekoliko godina kasnije, Tarzan se sprijatelji s Kalinom i Kerchakovom nećakinjom, živahnom mladom ženkom gorile po imenu Terk. Jednog dana, Terk i dvoje njezinih prijatelja odlaze do jezera gdje su slonovi. Terk kaže Tarzanu da se može družiti s njima ako dobije dlaku od slona i nadajući se da će ga se time riješiti, ali Tarzan ju shvaća ozbiljno, pa pokušava dobiti dlaku, ali izazove ​​metež sa svim slonova uključujući mladog slona po imenu Tantor jer slonovi misle da je Tarzan pirana. Naposljetku, on dobije dlaku no pošalje sve slonove (osim Tantora) u stampedo ravno na gorile, umalo ubivši bebu gorilu. Sprijateljuje s Tantorom i Terkom, ali je i ponovno izložen Kerchakovom bijesu koji ga još uvijek smatra opasnošću za gorile. Očajnog i žalosnog Tarzana tješi Kala, ohrabrujući ga da ne gleda na razlike među njima nego sličnosti, te Tarzan odlučuje postati najbolji gorila u đungli ("Dečko moj"). Unatoč nesposobnosti da se natječe s ostalim gorilama, Tarzan ustraje i nakon nekoliko godina na kraju izrasta u snažnog, sposobnog čovjeka poput gorile. Kada Sabor ponovno napadne grupu, Tarzan se uspješno bori s njom i ubija je, zaradivši Kerchakovo poštovanje. Odjednom je odjeknuo pucanj i Kerchak zahtjeva da idu dalje. Iako je Sabor ubijen, smrtonosnija opasnost tek je počela.

Tarzan primjećuje skupinu ljudi u đungli: profesora Portera i njegovu kćer Jane, koji su doputovali u Afriku u nadi da proučavaju gorile, zajedno sa svojom lovačkom pratnjom Claytonom. Jane se slučajno odvoji od oca i Claytona, te se susreće s hordom pavijana koji jure za njom. Jane trči prema litici i pokušava skočiti na drugu stranu, samo da bi je Tarzan uhvatio u skoku. Potjera se nastavlja, ali konačno Tarzan odvodi Jane na sigurno. Znatiželjan s Jane,prvim stvorenjem sličnim njemu, Tarzan je nastavi ispitivati, u jednom trenutku igrajući se njezinim stopalima, škakljajući je. Zatim primijeti njezinu ruku u rukavici. Skidajući rukavicu, Tarzan prisloni svoju ruku na njezinu i tada shvaća da su on i Jane isti. On vraća Jane u njezin kamp.

Tarzan-disneyscreencaps

U međuvremenu, Tarzanovi prijatelji, koji ga traže, stižu do kampa ljudskog trija i u igri ga unište, čineći glazbu na raznim ljudskim predmetima koje pronađu u kampu ("Tulum je tu"). Tarzan vraća Jane u kamp, ​​ali odlazi s ostalim životinjama prije nego što stignu profesor Porter i Clayton. U džungli, Kerchak upućuje ostale da se drže podalje od kampa, ali Tarzan se buni, vjerujući da ljudi ne predstavljaju prijetnju. Tarzan se potajno vraća u kamp i upozna se s ostalim muškarcima, a njih trojica podučavaju Tarzana o ljudskom svijetu ("Stranci k'o ja"); usprkos tome, Tarzan im odbija reći gdje su gorile, bojeći se Kerchakova bijesa. Nekoliko dana kasnije, kada stigne brod za Englesku, grupa, nakon što nisu mogli pronaći gorile, priprema se za odlazak. Tarzanu je srce slomljeno kad vidi Jane kako se priprema za odlazak. Clayton mu kaže da bi ostali da pronađu gorile. Tarzan, željan da ljudi ostanu, spletkari sa svojim prijateljima Terkom i Tantorom kako bi odvukli Kerchaka s puta dok Tarzan pokazuje ljudima mjesto gniježđenja.

Tarzan vodi ljude do mjesta gniježđenja, no Kerchak se vraća i kada ugleda ljude, napada ih. Tarzan je prisiljen zadržati Kerchaka dovoljno dugo da ljudi pobjegnu, i kao rezultat toga, otuđiti se od gorila, iako uglavnom Kerchaka. Kala vodi Tarzana prvi put u kućicu na drvetu njegovih bioloških roditelja, te on odlučuje da pripada ljudskom svijetu. Tarzan odlučuje s ostalima otići u Englesku.

Kada se Tarzan, Jane i profesor sljedećeg dana ukrcaju na brod kako bi se vratili u Englesku, Jane i njezinog oca zarobe razbojnici (koji su se također okrenuli protiv kapetana i njegovih časnika); čim zakorače na palubu broda, Tarzan shvati što se događa i nakon što je ugledao razbojnike kako mu se približavaju, za dlaku ih izbjegne preskočivši ih i sletivši na jedan od kaveza. Claytonovi ljudi počinju se penjati po kavezu, pa Tarzan brzo skoči do drugog kaveza, a zatim do brodskog jarbola. Nakratko mu odvrati pozornost zvuk Jane kako doziva njegovo ime dok je odvedena u prostoriju za teret, ali prije nego što je uspio nešto učiniti, jedan od razbojnika uhvati ga za desni gležanj, ostavljajući ga da visi s jarbola. Očajnički se pokušava čvrsto držati, ali napokon gubi stisak i pada s velike visine, zabijajući se ravno u hrpu kutija. Dvojica Claytonovih ljudi iskoriste to i pojure prema njemu, zgrabe ga. Beskorisno se pokušava osloboditi njihova stiska, ali jednostavno je preslab. Clayton se pojavljuje na palubi, pucajući iz sačmarice u zrak i pitajući što se događa. Tarzan, koji se i dalje pokušava osloboditi, moli Claytona za pomoć, na što ga Clayton zadirkuje (pravi se da ga ne poznaje i naziva ga "čovjek-majmun") i zabija ga pištoljem ravno u trbuh. Clayton tada otkriva da je želio pronaći majmune kako bi ih prodao po visokoj cijeni i priznaje da to ne bi mogao učiniti da mu Tarzan nije rekao gdje su. Tarzan shvaća što je učinio i glasno vrišti od bijesa kada vidi da se Clayton udaljava i govori razbojnicima da ga zatvore s ostalima.

Dok posada juriša na džunglu, Tantor i Terk čuju Tarzanov vrisak u daljini i žure da ga spase i jure da zaustave Claytona i njegove ljude. U bici koja je uslijedila (u kojoj gorilama pomažu razne životinje iz džungle), Clayton puca Tarzanu u ruku, okrznuvši je, i smrtno rani Kerchaka u prsa svojom puškom. Tarzan i Clayton bore se među krošnjama sve dok Tarzan ne otme Claytonov pušku i smrska ju. Clayton mačetom progoni Tarzana, očajnički ga pokušavajući ubiti, u splet loza iz džungle, koje Tarzan koristi da uhvati Claytona u zamku, pri čemu se jedna od loza omotava oko Claytonova vrata. Claytonovo divlje rezanje po lozama kako bi se oslobodio siječe loze koje ga drže u zraku, ali on ne primjećuje lozu oko svog grla i ne reže je, zbog čega pada i objesi se. Tarzan pronalazi umirućeg Kerchaka, koji se Tarzanu ispričava za svoje ponašanje i prihvaća ga kao sina, te, kao neupitno najsposobnijeg iz mlađe generacije, postavlja za vođu gorila. Kerchak umire, a Tarzan i gorile žale za njegovom smrću. Tarzan zatim vodi grupu gorila do novog gnijezdilišta.

Tarzan-disneyscreencaps

S Claytonovim ljudima zarobljenim i posadom puštenom, Jane i profesor Porter pripremaju se za polazak u Englesku, dok Tarzan planira ostati sa skupinom gorila. Dok čamac na vesla napušta obalu, profesor Porter ohrabruje svoju kćer da ostane s čovjekom kojeg voli, Jane se slaže i skače u more i vraća se na obalu, a ubrzo je slijedi njezin otac; njih troje sretno borave u džungli među životinjama i gorilama ("Dva svijeta (Finale)").

Glasovi[]

  • Tarzan (glas posuđuje Tony Goldwyn) je čovjek kojeg su odgojile gorile i koji otkriva da je doista čovjek.
  • Jane Porter (glas joj posuđuje Minnie Driver) kći je profesora Archimedesa Q. Portera kao i dio engleske istraživačke grupe. Ona je prva iz grupe koja je upoznala Tarzana te su se s vremenom zaljubili.
  • Profesor Archimedes Q. Porter (glas posuđuje Nigel Hawthorne) je Janein niski otac i ekscentrični biolog.
  • Tantor (glas posudio Wayne Knight / Taylor Dempsey (mladi)) je paranoični slon i najbolji prijatelj Tarzana i Terka. Većinu vremena Terk gazi po njemu, ali kada je Tarzan u opasnosti, on priskoči i odvrati je.
  • Terk (glas posuđuje Rosie O'Donnell) je živahni majmun koji se ponaša kao neka vrsta udomiteljske sestre Tarzanu. Isprva ga smatra štetočinom, ali kasnije se zagrije za njega, često pomažući i čuvajući Tarzana od nevolja s Kerchakom.
  • Kala (glas posuđuje Glenn Close) je Tarzanova udomiteljica, koja ga je spasila od Sabora nakon što je izgubila svoje dijete od leoparda. Ona odgaja Tarzana kao dio majmuna i posuđuje glas suosjećanja i razumijevanja Tarzanu kada on osjeća da ne pripada, objašnjavajući da Kerchak jednostavno ne vidi da su jedno te isto.
  • Kerchak (glas mu posuđuje Lance Henriksen) ksenofobični je vođa gorila, koji s prijezirom odbija prihvatiti Tarzana kao svog sina jer je čovjek. On je Tarzanov udomitelj kojeg je Clayton brutalno ubio.
  • Clayton (glas mu posuđuje Brian Blessed) je pratnja profesora Portera i Jane Porter. On je lovac koji ubija životinje u džungli. On je drugi, ali najvažniji negativac u odnosu na Sabor. Blessed je također osigurao zaštitni znak Tarzanov krik za film, budući da Tony Goldwyn nije mogao pružiti svoju zadovoljavajuću verziju krika.
  • Sabor (glas mu posuđuje Frank Welker) je leopard koji je ubio Tarzanove roditelje zbog čega je Tarzan ostao siroče, te Kalino i Kerchakovo dijete, zbog čega su ostali bez djece. Kasnije u Tarzanovoj odrasloj dobi, on će je kasnije ubiti (ne znajući kome se osvećuje).

Deep Canvas[]

Kako bi stvorio sveobuhvatne 3D pozadine, Tarzanov produkcijski tim razvio je tehniku ​​3D slikanja i renderiranja poznatu kao Deep Canvas. Ova tehnika omogućuje umjetnicima izradu CGI pozadine koja izgleda poput tradicionalne slike. Za ovaj napredak, Akademija filmske umjetnosti i znanosti dodijelila je kreatorima Deep Canvasa nagradu za tehnička postignuća 2003. godine.

Nakon Tarzana, Deep Canvas korišten je za brojne sekvence u Atlantida: Izgubljeno kraljevstvo, posebno velike panoramske snimke otoka i nekoliko akcijskih sekvenci.

Proširen kako bi podržao pokretne objekte kao dio pozadine, Deep Canvas korišten je za stvaranje oko 75% okruženja u Disneyjevom sljedećem velikom animiranom akcijskom filmu, Planet blaga, iako su rezultati bili manje zapanjujući, zbog strožeg stila slikanja filma koji je mogao su postignuti bez tako naprednog softvera. Deep Canvas dizajniran je za postizanje vrlo labavog stila temeljenog na potezu kista bez oštrih rubova, ali pozadine Planeta blaga bile su oštrije i čistije.

Deep Canvas konačno je korišten u prirodnijem okruženju u suzdržanim dozama za posljednja dva Disneyjeva tradicionalno animirana kino filma, Legenda o medvjedu i Pobuna na farmi.

Napredna verzija tehnike Deep Canvas izvorno je planirana za korištenje u My Peoples, Disneyjevom animiranom filmu koji uključuje glazbu bluegrassa. Međutim, budući da je projekt otkazan, nije poznato hoće li se Deep Canvas koristiti na nekom od novih projekata s obzirom na spajanje Disneya i Pixara i softver koji će Disney steći kao rezultat toga.

Galerija[]

Disney Fandom Hrvatska ima kolekciju slika i medija o: Tarzan.

Zanimljivosti[]

  • U Hrvatskoj je film sinkroniziran i izdan na DVD 2005. godine. Iste godine film je dobio i svoj nastavak Tarzan 2.
  • Phil Collins pjevao je pjesme ne samo na izvornom engleskom, već i na španjolskom, njemačkom, francuskom i talijanskom.
  • U hrvatskoj sinkronizaciji pjesme izvodi Tony Cetinski.
  • Tarzanov dom, Deep Jungle, također je svijet koji se može igrati u Disney/Square Enix videoigri Kingdom Hearts. Sora, Donald Duck i Goofy morali su surađivati s Tarzanom kako bi spasili njegov svijet od Bezdušnih i Claytona. Nije se ponovno pojavio u Chain of Memories niti Kingdom Hearts II, zbog isteka ugovora između Disneya i imanja Edgara Ricea Burroughsa.
  • Minnie Driver uvelike je improvizirala zadihani govor u kojem Jane govori ocu i Claytonu o prvom susretu s Tarzanom.
  • Tarzan je mnogo puta adaptiran iz svoje knjige tijekom godina i odmah je iza Drakule na ljestvici adaptacija.
  • William Cecil Clayton, lik u knjizi na kojem se (labavo) temelji filmski Clayton, Tarzanov je rođak; Tarzanovo rođeno ime je John Clayton, grof od Greystokea.
  • Svi glumci koji su dali glas gorilama također su dali glasovne efekte svojih likova "gorile".
  • Kad munja bljesne u originalnom filmu, gledatelji mogu vidjeti sjenu Claytonovog leša u bljesku, kako nakratko visi s loze pretvorene u omču. Zbog toga je Claytonova scena smrti jedna od najslikovitijih u Disneyevoj povijesti animiranog filma—likovi se rijetko prikazuju mrtvi zbog ozljeda; obično padnu i nikad ih se više ne vidi (Ratigan iz Velikog mišjeg detektiva i Gaston iz Ljepotice i zvijeri), ili leže mrtvi, ali bez ogrebotine na sebi (Mufasa iz Kralja lavova i Megara iz Herkula).
  • Clayton je prikazan kao puno hrabriji zlikovac od Gastona iz Ljepotice i zvijeri, Skara iz Kralja lavova ili suca Claudea Frolla iz Zvonar crkve Notre Damea (da spomenemo samo neke), ne bojeći se smrti.
  • Ovo je posljednji ulazak u Disneyjevu renesansu.
  • Tarzan ima neobično veliki body count (prikazanih smrti) od šest primarnih ili sekundarnih likova (Kalin i Kerchakov prvi sin, Tarzanovi roditelji, Sabor, Clayton i Kerchak). Osim toga, Kala, Kerchak i Tarzan (dvaput) bivaju ozlijeđeni tijekom filma, čineći Tarzana jednim od "najkrvavijih" Disneyevih filmova.
  • Prvi redak dijaloga izgovoren je 8 minuta i 18 sekundi filma.
  • Pred kraj filma, kada Kerchak premine nakon što ga je Clayton ustrijelio, Tarzan ne pusti niti jednu suzu tijekom scene. To je jedna od prvih smrti neantagonista u kojoj nema suza.
  • Tarzan je drugi Disneyjev film čiji se naslov pojavljuje dvaput (jednom na početku, a drugi put na kraju, neposredno prije odjavne špice), a prvi je Kralj lavova.
  • Ovo je bio posljednji animirani film studija Walt Disney Animation Studios koji je osvojio Oscara do Snježno kraljevstvo, koji je također režirao Chris Buck.

Skriveni detalji[]

  • Skriveni Miki Maus se može vidjeti na početku filma, dok beba Tarzan stvara mjehuriće sline na svojim ustima.
  • Nakon potjere između Tarzana i Jane i pavijana, čimpanza i pavijan koriste Janein kišobran kako bi sigurno plutali na tlo, slično Mary Poppins.
  • Čajnik i šalica koji se vide u sceni u kojoj Terk i druge životinje razbijaju u kampu istog su dizajna kao čajnik gospođe Kamilice i njezinog sina Mrvica iz Ljepotice i zvijeri. Tijekom iste scene, Terk nakratko zapleše kao kostur, inspirirano na kratki film The Skeleton Dance.
  • Jedna od igračaka koje profesoru Porteru ispadaju iz džepova kad ga majmun okrene naopačke nalikuje Malom bratu, psu iz prethodnog animiranog filma Mulan.
Advertisement