Disney Fandom Hrvatska
Advertisement
Disney Fandom Hrvatska

Vaiana: Potraga za mitskim otokom (eng. Moana) je računalno animirana glazbeno-avanturistička komedija iz 2016. koju je producirao Walt Disney Animation Studios, režirali John Musker i Ron Clements, a distribuirao Walt Disney Pictures. Objavljen 23. studenog 2016., to je 56. film u Disneyevom kanonu dugometražnih animiranih filmova. Izvorno opisan kao "mitska avantura smještena prije otprilike 2000 godina i preko niza otoka u južnom Pacifiku", film prati putovanje živahne tinejdžerice Vaiane koja kreće u potragu preko Tihog oceana kako bi spasila svoj narod.

U hrvatska kina film je stigao sinkroniziran 24. studenoga 2016.

Kratki film Inner Workings teatralno je pratio film. Film je postigao kritički i komercijalni uspjeh. Svijet i likovi Vaiane od tada su integrirani u druge filmove, video igre i Disneyjeve tematske parkove diljem svijeta. Nastavak koji prati Vaianine avanture nakon filma trebao bi biti objavljen u kinima 2024., dok bi remake filma uživo trebao biti objavljen 2025.

Radnja[]

Te Fiti, otočna božica, stvorila je sav život i postala otok nakon usnivši u duboki san, no nezino srce, mali pounamu kamen, krade polubog Maui. Ostavljanje otoka bez srca uzrokovalo je njegovo urušavanje, a pojavilo se čudovište od lave po imenu Te Kā i sukobilo se s Mauijem, zbog čega su njegova udica i srce Te Fiti nestali u oceanu. Zbog ukradenog srca, otoci koje je Te Fiti stvorila su prokleti da izgube život koji im je dala.

Tisućljeće godinakasnije, Vaiana kao dijete otkriva srce dok skuplja školjke u blizini oceana. Nekoliko godina kasnije, Vaiana, sada tinejdžerica, ima odgovornost da postane sljedeća poglavica otoka kao što njezin otac inzistira, ali zbog svog bliskog prijateljstva sa svojom bakom, bakom Talom, ona održava svoj san da napusti otok. Uskoro otkriva da je sva riba nestala s obala sela, a kokosi su se pokvarili. Vaiana inzistira na tome da ode dalje od grebena kako bi ulovila više, ali njezin otac odbacuje njezin zahtjev, ljut njezinim željama. Njezina majka Sina priznaje da se njezin otac tako ponaša zbog gubitka najbližeg prijatelja kada su jedne noći u njegovoj mladosti zaplovili u nemilosrdne vode.

Baka Tala pokazuje Vaiani tajnu špilju skrivenu iza vodopada. Unutra su jedrilice koje su pospremili njezini preci. Tala zatim daje Vaiani srce Te Fitija nakon što joj pokaže kletvu crpljenja života iz drveća i samog otoka, rekavši da je to jedini način da spasi svoj narod. Ona odlazi ocu i govori mu što joj je Tala rekla, ali on je ne sluša.

Kasnije, Tala je viđena bolesna i pronađena je kako umire na samrtnoj postelji. Zadnjim riječima govori Vaiani da ode spasiti svoj narod i daje joj ogrlicu kojom je nosila srce. Vaiana odlazi koristeći jednu od jedrilica pronađenih u špilji i odlazi s Heiheijem, glupim pijetlom koji se slučajno sklonio na jedrilicu. Pokušava pronaći Mauija prateći zviježđe koje izgledaju kao njegova udica, ali val prevrne njezinu jedrilicu i onesvijesti je. Sljedećeg jutra probudi se na malom otoku nastanjenom Mauijem, ali on joj krade jedrilicu prijeteći da će pojesti Heihei. Nakon što pobjegne iz špilje, ocean šalje Vaianu natrag na jedrilicu da uvjeri Mauija. Ona mu pokaže srce i zamoli ga da joj pomogne vratiti ga, te on nerado pristaje.

Uskoro ih napadaju mali pigmejski pirati poznati kao Kakamora, koji krade Heiheija (koji je zabunom progutao srce) prisiljavajući Vaianu da ga vrati, nakon što Maui sazna za njezinu nesposobnost da plovi kad pokušaju pobjeći. Uspijevaju spasiti Heiheja i Maui pristaje pokazati Vaiani kako jedriti nakon što je vidio njezinu odvažnost i hrabrost. Zajedno se uputuju u Kraljevstvo čudovišta, gdje divovski zli kokosov rak po imenu Tamatoa čuva Mauinu čarobnu udicu. Vaiana uspijeva odvuči pažnju Tamatoe dok Maui vata svoju udicu, no Maui ostaje deprimiran kada shvati da mu je teže mjenjat oblik sa napuknutom udicom. Vaiana ohrabljuje Mauia da vježba pod novim uvijetima, dok Maui nastavlja Vaianu učiti jedriti.

Tokom puta, Vaiana saznaje da je Maui ukrao srce Te Fiti u nadi da će ga ljudi još više voliti ako im donese tako veliki dar, ali nakon tog neuspijeha se osječa nedostojan moči koje su mu dali bogovi. Vaiana ga tješi i ohrabruje i njih dvoje postaju prijatelji. Dolaze do odredišta gdje se pojavljuje Te Kā i pokušava ih uništiti. Maui pokušava uzvratiti, ali umjesto toga govori Vaiani da se povuče. Ona ignorira njegov protest, što dovodi Te Kā do toga da djelomično uništi Mauijevu udicu, ozbiljno je ošteti i pošalje ih daleko natrag preko oceana. Iz bijesa, Maui bijesno napada Vaianu i ostavlja je na samu, bojeći se da će povratak u borbu protiv Te Kāa trajno uništiti njegovu udicu.

Nakon što tužno zamoli ocean da odnese srce nekom drugom, se pojavljuje duh bake Tala i potiče je da otkrije tko je na temelju onoga što je naučila, što je proživjela, koga je upoznala i gdje je dolšla. Vaiana ponosno shvaća tko je. Koristeći svoje vještine pronalaženja puta, vraća se do Te Kā i prolazi pored Te Kā kako bi vratila srce. Maui se također vraća, predomišljajući se kako bi odvratio Te Kā. Stigavši do vrha planine, Vaiana shvaća da je otok nestao i da je Te Kā zapravo Te Fiti bez njezina srca. Ona traži od oceana da prokrči put kako bi joj Te Kā mogla prići. Povezuje se s Te Fiti i otvara joj oči da joj pokaže što je postala. Te Fiti se smiruje i dopušta Vaiani da obnovi svoje srce što sve, uključujući i nju samu, vraća u normalu.

Te Fiti, sada potpuno obnovljena i prokletstvo skinuto, vjeruje da se Maui mora ispričati za svoje postupke, što on i čini. Maui, zauzvrat, dobije novu udicu. Prije odlaska, Maui se oprašta od Vaiane zagrljajem, zahvaljujući joj za sve što je učinila.

Vaiana se vraća na svoj otok, gdje se sve vraća u normalu, a seljani se vraćaju moreplovstvu, puštajući čamce iz skrivene špilje. Kao nova poglavica, Vaiana postavlja svoj kamen (školjku koju je skupljala kad je bila mala) na najvišu planinu gdje su mnogi poglavice postavljali kamenje kako bi preuzeli vodstvo i otplovili s ostatkom seljana u potrazi za novim otocima dok ih Maui prati u obliku jastreba.

Glasovi[]

  • Auli'i Cravalho kao Vaiana
    • Louise Bush kao mala Vaiana
  • Dwayne Johnson kao Maui
  • Rachel House kao baka Tala
  • Temuera Morrison kao Tui
    • Christopher Jackson kao vokal od Tuia
  • Jemaine Clement kao Tamatoa
  • Nicole Scherzinger kao Sina
  • Alan Tudyk kao Heihei

Produkcija[]

Nakon što su režirali Princeza i žabac, Musker i Clements počeli su raditi na adaptaciji Mort Terryja Pratchetta, no problemi s pravima spriječili su ih da nastave s tim projektom. Kako bi izbjegli slične probleme, postavili su tri nove ideje, a 2011. krenuli u razvoj filma prema originalnoj ideji.

Vaiana je Muskerov i Clementov prvi potpuno računalno animirani film, dok je Vaiana Waialiki prva je Disneyeva polinezijska princeza. Iako se u početku pričalo da će biti napravljen u ručno crtanoj/računalno animiranoj tehnici uvedenoj s Disneyjevim kratkim filmom Paperman, Musker je rekao da je "prerano primijeniti Paperman hibridnu tehniku na igrani film. Meander digitalno međusučelje još uvijek ima mnoštvo proizvodnih problema (uključujući boju) koje je potrebno usavršiti." Prema Muskeru, ideja o animiranom filmu čija se radnja odvija u Južnom Pacifiku bila je intrigantna i njemu i Johnu Lasseteru. Nakon predstavljanja ideje, tim je poslan u Južni Pacifik na dvotjedno istraživačko putovanje. Tijekom tog vremena sastali su se s poglavicama, navigatorima, stručnjacima i domorocima kako bi stekli razumijevanje kulture. Sljedeće istraživačko putovanje uključivalo je animacijske i glazbene timove. Kako bi osigurao kulturološku točnost, studio je stvorio ono što je nazvano "Oceanic Story Trust". Grupa se sastojala od antropologa, kulturnih praktičara, povjesničara, lingvista i koreografa s otoka, uključujući Fidži, Samou, Tahiti, Mo'oreu i Novi Zeland. Trust je služio kao savjetnik za filmaše i igrao je glavnu ulogu u razvoju svakog aspekta filma.

Tijekom istraživanja, filmaši su saznali da su putovanja južnim Pacifikom prestala na tisuću godina. Otprilike 2000 godina u prošlosti ponovno su započeli, ali razlog razdoblja zatišja nikada nije bio definitivno potvrđen, s obzirom na usmeno stanje kulture. Vaiana bi trebala djelovati kao Disneyjeva interpretacija objašnjenja.

20. listopada 2014. Disney je objavio da je datum izlaska filma zakazan za kraj 2016.

U studenom 2014. Dwayne Johnson (također poznat kao The Rock) najavljen je da će dati glas polubogu Mauiju i pridružiti se Vaiani na njezinom putovanju prepunom akcije.

Kao što je otkriveno na izložbi Disney D23 2015., glazbu će za film pisati Mark Mancina, Opetaia Foa'i i Lin-Manuel Miranda. Prema Johnu Muskeru, glazba će biti spoj triju suradnika, s pacifičkim korijenima Opetaije, smislom za naraciju iz Mirande i Macininim osjećajem za "world music".

Dana 7. listopada 2015. Walt Disney Animation Studios objavio je video koji najavljuje odabir 14-godišnjeg Havajke, Auli'ija Cravalha, koja će glumiti Vaianu.

Snimanje dijaloga za film završeno je 16. srpnja 2016.

Kritike[]

Vaiana je dobila pohvale kritičara. Na internetskoj stranici recenzija Rotten Tomatoes, film ima ocjenu "Certificirano svjež" od 95%, na temelju 283 kritike i prosječne ocjene 7,9/10. Kritički konsenzus stranice glasi: "S naslovnim likom koji je jednako trodimenzionalan kao i njegova raskošna animacija i pričom koja dodaje svježu dubinu Disneyjevoj formuli provjerenoj u vremenu, Vaiana je doista obiteljska avantura za sva vremena." Na stranici Metacritic, film ima ocjenu 81 od 100 na temelju 44 kritike, što ukazuje na "univerzalno priznanje." Na CinemaScoreu, publika je filmu dala prosječnu ocjenu "A" na ljestvici od A+ do F.

Pišući za internetsku stranicu Rogera Eberta, Christy Lemire dala je filmu tri i pol zvjezdice od četiri, napisavši: "Vaiana bi bila iznimno zabavna bez obzira na to kada je izašla, ali njezin dolazak u ovom trenutku u povijesti daje dodatni osjećaj značaja—kao i inspiracija." Joe Morgenstern iz The Wall Street Journala izjavio je da je "Vaiana prelijepa na više načina nego što ja mogu reći, zahvaljujući briljantnosti više animatora nego što mogu izbrojati."

Animator Eric Goldberg dobio je pohvale od kritike i publike za svoju ručno crtanu animaciju Mauijevih tetovaža, za koju su tvrdili da je "ukrala show" stvarnom CGI-animiranom filmu.

Galerija[]

Disney Fandom Hrvatska ima kolekciju slika i medija o: Vaiana: Potraga za mitskim otokom.

Mediska datoteka[]

Zanimljivosti[]

  • Ovo je treči Disney film koja ima postkreditnu scenu, nakon Ekipe za 6 i Sniježnog kraljevstva.
    • Tijekom scene odjavne špice, Tamatoa se poziva na Sebastiana iz Male sirene.
  • 700 nacrta filma napisano je do prve godine Jareda Busha na projektu.
  • Film prikazuje prvi tradicionalno animirani lik u računalno animiranom Disneyjevom kanonskom animiranom filmu, u obliku Mini Mauija (animirani od strane Erica Goldberga i Marka Henna).
  • U vrijeme odabira glumice Auli'i Cravalh, Vaianin dizajn je već bio finaliziran.
  • Heihei je u početku trebao biti prikazan kao napaljeni nasilnik, ali njegov karakter se drastično promijenio i postao je "jako, jako glup".
  • Pua je imao veću ulogu u prethodnim nacrtima jer se pridružio Vaiani, Mauiju i Heiheiju na putovanju. Velik dio marketinga prije prikazivanja filma ukazuje na to, prvenstveno zato što je većina promotivnih materijala stvorena i odobrena prije Puinog uklanjanja u zadnji čas.
  • Neka od mjesta posjećenih tijekom istraživačkog putovanja koja su utjecala na film uključuju Fidži, Samou i Tahiti.
  • Vaiana je jedinstvena po tome što nema ljubavni interes u filmu, niti se njezina priča na bilo koji način fokusira na romansu.
  • Vaiana je prvi film u povijesti koji je preveden na tahićanski.
  • Ovo je prvi film Walt Disney Animation Studios koji uključuje neke "crtićane" zvučne efekte od Medvjedić Winnie iz 2011.; zvižduk rakete može se čuti kada Vaiana padne ravno na svoj brod kojim plovi Maui.
  • Ovo je prvi put da skladatelj glazbe sklada i pjesme i glazbu za film studija Walt Disney Animation Studios od filma Vrlo zapetljana priča iz 2010. godine.
  • Lin-Manuel Miranda izjavio je da ga je Mala sirena inspirirala da postane tekstopisac. Malu sirenu također su korežirali John Musker i Ron Clements.
  • Kao što se vidi u izbrisanim scenama, prethodne verzije filma posvetile su značajnu količinu vremena razvoju sekundarnih likova i njihove međusobne dinamike (npr. Tala i Tui, Pua i Heihei, itd.). Zbog vremenskih razloga, većina tih scena je izrezana.
  • U ranijim verzijama Vaiana je imala 9 starije braće i nije imala majku. Lik Sine, njezine majke i Tuijeve žene, neće biti dodan do vrlo kasne faze produkcije.
  • Juniorska novelizacija priči dodaje i mijenja nekoliko detalja. Prvo, da kada su prešli greben nije odnijelo Tuijevog prijatelja, već njegovog mlađeg brata. Drugo, da Moana ima 3 godine kada joj baka priča priče o povijesti plemena, a 16 godina za glavne događaje u filmu. Na kraju, da se drevni poglavica kojeg je vidjela u špilji nakon lupanja brodskog bubnja zvao Matai Vasa.
  • Ovo je prvi film studija Walt Disney Animation Studios koji kao završni logo sadrži cijeli Disneyjev uvodni logo iz 2011. godine.
  • Jedini film koji su režirali John Musker i Ron Clements u kojem nema nijednog glasovnog glumca s kojim oni redovito rade.
  • "Moana" je havajska riječ za "more".
  • Posljednji Disneyjev animirani film koji je dobio Blu-Ray 3D izdanje u Sjevernoj Americi zbog sve manje popularnosti 3D televizora.
  • Ovo je drugi Disneyjev animirani film kojemu se naslovna kartica pojavljuje na kraju filma umjesto na početku, prvi je Ekipa za 6, a sljedeći Ralf ruši internet (u kojem se pojavljuje i sama Vaiana).
  • Unatoč tome što je računalno animirani film, film koristi tradicionalnu ručno crtanu animaciju za neke scene.
  • I Cravalho i Johnson kasnije će imati svoje glavne uloge u animiranoj seriji Disney Channela Hailey's On It!
  • Kratki film Once Upon a Studio debitirao je u kinima prije filma kada je ponovno pušten u kinima kao dio Disney100 Special Engagements.
Advertisement