Disney Fandom Hrvatska
Advertisement
Disney Fandom Hrvatska

"Ne mogu kontrolirati njihov strah, ali mogu vlastiti."
Wanda Maximoff

Wanda Maximoff (također poznata kao Grimizna vještica, tj. eng. Scarlet Witch) je lik Marvel Comicsa koji se pojavio u mnogim Marvelovim produkcijama.

U Marvel Cinematic Universe, ona se prvi put pojavljuje kao kameo na kraju filma Kapetan Amerika: Ratnik zime iz 2014., a postaje istaknutiji lik nakon što se vratila u Osvetnici: Vladavina Ultrona iz 2015. godine. Ona i Vision glavni su protagonisti Disney+ serije WandaVision.

Wanda je sestra blizanka Pietra Maximoffa, alias Quicksilver. Počela je kao osvetoljubiva lakeja zlog Ultrona, prije nego što se iskupila i pridružila Osvetnicima nakon smrti brata, koji bi učinio isto da je preživio.

Grimiznu vješticu su kreirali Stan Lee i Jack Kirby.

Pozadina[]

Wanda je rođena u zemlji Sokovia uz svog starijeg brata blizanca Pietra. Ostali su siročad kada je minobacačka granata pogodila njihovu kuću dok su večerali. Godinama je Sokovia bila ratna zona. Ona i njezin brat sudjelovali su u različitim neredima u pokušaju da istjeraju strane snage iz svoje zemlje. Međutim, sve te nemire planirala je HYDRA, koja se nastanila u Sokovii i koristila nemire kao pokriće za svoje ilegalne eksperimente.

Jednog dana prišao im je znanstvenik HYDRAe da im ponudi priliku da dobiju dovoljno snage da otjeraju rat iz Sokovije. Wanda je bila skeptična, ali ju je Pietro konačno uvjerio. Kao rezultat ovih eksperimenata, usvojila je brojne mentalne moći kao što su telekineza, hipnoza i projekcija energije; dok je Pietro postigao nadljudsku brzinu.

Osobnost[]

Wanda je ozbiljna i introvertna osoba s emocionalnom krhkošću, posljedice događaja iz djetinstva. Međutim, u svojoj srži Wanda ima brižnu osobnost posvećenu zaštiti nevinih i spremnost da se bori za ono što smatra ispravnim. Iako je vrlo strastvena u pogledu svojih uvjerenja i prilično izravna u pogledu toga kako se osjeća, pokazalo se da je to i smrtonosna mana, jer je čini sklonom impulzivnosti i pogreškama. Uključeno je pristajanje uz Ultrona, odluka koja duboko utječe na veći dio njezinih postupaka nakon toga.

Iako je sposobna priznati svoje pogreške i učiti iz njih, Wanda osjeća teret krivnje i grižnje savjesti za svoje postupke, što je dovelo do vremena nedjelovanja. Prije nego što se obratila Osvetnicima, Wanda je bila osvetoljubiva prema svojim neprijateljima, jer je bila spremna psihički mučiti Osvetnike i htjela je osobno uloviti Ultrona za Pietrovu smrt. Od tada je Wandino neprijateljstvo ublažilo, ali je još uvijek sklona napadima snažnog bijesa.

Moći i sposobnosti[]

Moći

Magija kaosa: Wanda ima sposobnost bacanja magičnih čarolija iskorištavanjem magičnih energija iz drugih dimenzija, unatoč tome što nikada nije imala nikakvu obuku o tome kako koristiti svoje moći. Čini se da je njezina magija često povezana s njezinim emocijama. Njezine se moći projiciraju u obliku crvene energije.

  • Promjena stvarnosti: Wanda može manipulirati molekularnim polaritetom, što joj daje potencijal da promijeni stvarnost.
  • Telekineza: Grimizna vještica ima moć kretati, levitirati, pa čak i imobilizirati predmete i ljude bez dodirivanja.
  • Energetske eksplozije: Grimizna vještica ima moć generiranja jedinstvene crvenkaste energije iz svojih ruku i može je iskoristiti za stvaranje energetskih eksplozija. Ona može projicirati energetske eksplozije, kugle, valove i vijke projicirajući vlastitu psioničku i kinetičku energiju ili skupljajući čestice, molekule i fizičke sile u zatvoreni prostor, dopuštajući joj da puše, uništava, gura/povlači ili usmjerava svoje udarce na njezini neprijatelji.
  • Levitacija: Grimizna vještica može koristiti ovu moć za kretanje kroz zrak i simuliranje leta.
  • Energetski štit: Grimizna vještica može stvoriti izdržljiv štit i barijeru psioničke energije kako bi zaštitila sebe i druge ili odbila napade.
  • Telepatija: Grimizna vještica ima moć čitanja misli drugih živih bića.
  • Mentalna manipulacija: Grimizna vještica ima moć primijeniti oblik mentalne inertnosti kroz oblik hipnoze na druge tako što ih natjera da vide svoj najveći strah, a istovremeno je u stanju vidjeti umove drugih živih bića.

Sposobnosti

  • Višejezična: Grimizna vještica sposobna je tečno govoriti engleski i sokovski.
  • Borba: Wanda se može boriti s neprijateljima izbliza.

Pojavljivanja[]

Marvel Animated Universe[]

The Avengers: Earth's Mightiest Heroes

Grimizna vještica se može vidjeti na Furyjevom zidu osumnjičenih za Skrull u epizodi "Infiltracija".

Svemogući Spider-Man

Grimizna vještica se pojavljuje se kao kameo u epizodi "Let željeznog pauka".

Marvel Cinematic Universe[]

Kapetan Amerika: Ratnik zime

Wanda i Pietro pojavljuju se u sceni nakon filma, gdje je potvrđeno da ona i njezin brat blizanac nisu bili prisutni u SHIELD-ovom stožeru u vrijeme kada je HYDRA tamo poražena i Operacija Insight je zatvorena zbog akcija Baruna Struckera. Strucker je također otkrio da ih namjerava upotrijebiti u neodređene svrhe.

Osvetnici: Vladavina Ultrona

Kada su Osvetnici napali istraživačku bazu HYDRA, List je zamolio Struckera da pošalje blizance Maximoff u borbu protiv Osvetnika, no Strucker to nije htjeo jer još nisu dosegli svoj puni potencijal. Međutim, Wanda i njezin brat uspjeli su pobjeći i doć na bojno polje kako bi se suočili s najmoćnijim herojima na Zemlji. Kada je Tony Stark otkrio Struckerov tajni laboratorij, Wanda upotrijebljava svoje moći protiv Starka, uzrokujući mu viziju koja će promijeniti njegov način gledanja na svijet. Međutim, Stark svejedno uzima Lokijevo žezlo.

Uskoro, novo oživjeli Ultron (robotska kreacija Tonya koja je podivljala) poziva blizance da mu se priruže uništiti Osvetnike. Pateći još uvjek od sječana na smrtn njihovih roditelja od bombe Starka, blizanci pristaju. Wanda i Pietro prate Ultrona u Salvage Yard kako bi kupili Vibranium od Ulysses Klauea za njegovo novo tijelo. Kada je Klaue vidio Wandu i njezina brata, prepoznao ih je kao Struckerove eksperimente.

Odjednom stižu Osvetnici, što vodi do borbe između Osvetnika, Ultrona, blizanaca Maximoff i Klaueovih ljudi. Dok se Ultron i Iron Man bore, Wanda uspjeva halucinacijama onesposobiti gotovo sve Osvetnike. Nakon što je napala lijepu Crnu udovicu, napao ju je Hawkeye i zaustavio. Koristeći svoju brzinu, Pietro sestru nosi od opasnosti. Dok se oporavlja, Wanda je vidi Bruce Bannera samog, te odluči upotrijebiti svoje moći protiv njega kako bi se osvetila Osvetnicima.

Ona, Pietro i Ultron stižu u Seul u Južnoj Koreji i napadaju laboratorije Helen Cho. Ultron pita doktoricu Cho može li stvoriti novo tijelo za njega, ali kada je odbila ovaj zahtjev, upotrijebi Lokijevo žezlo na njoj. Kako je sintetičko tijelo bilo spremno, Ultron se nastavio učitavati u svoje novo tijelo. To je omogućilo Wandi da pročita Ultronove misli i otkrije da je nastojao eliminirati ljudsku rasu. Ona i Pietro shvatili su da im je Ultron lagao i napuštaju ga, ali ne prije nego što oslobode Helen Cho iz Ultronove kontrole uma. Ultron ih tada napada. Wanda i njezin brat pomažu Kapetanu Americi, koji se bori protiv Ultrona. Tijekom bitke vlak izleti iz tračnica, no Wanda ga uspjeva zaustaviti svojim moćima. Ona i njezin brat otprate Kapetana Ameriku do Avengers Towera kako bi zaustavili Tony Starka, koji pokušava upotrijebiti sintetičko tijelo da popravi sve što je prouzročio. Međutim, nisu mogli spriječiti rođenje od Vision.

Wanda, zajedno s Petrom, Visionom i Osvetnicima putuje u Sokoviju kako bi zaustavila Ultrona i osujetila njegove planove globalnog izumiranja. Prije bitke upotrijebi svoje ovlasti na civile kako bi se evakuirala i otišla na sigurno mjesto. Na početku bitke je jako uplšena ali kada ju je Hawkeye ohrabrio, počela se boriti i dokazala da je Osvetnica. Kasnije je ponudila da čuva ključ od Ultrona, unatoč sumnjama njezina brata. Kada joj je brat ubijen, osjeti gubitak brata od strane Ultrona, što je izazvalo veliku eksploziju energije. Kako je Ultron bio teško ranjen, prišla mu je i otkinula mu metalno srce kako bi mu pokazala kako se osjećala kada je Pietro umro.

Međutim, dron Ultron uspio je aktivirati stroj sudnjeg dana, poslavši Sokoviu izravno da se sruši na Zemlju. Kada se činilo da joj je sve izgubljeno, stigao je Vision i spasio ju od neposredne smrti. Nakon Ultronova poraza, regrutirana je zajedno s War Machine, Falconom i Visionom kao novi članovi Osvetnika.

Kapetan Amerika: Građanski rat

“Nekoć sam o sebi razmišljala na jedan način. Ali nakon ovoga... ja sam nešto drugo. I dalje ja, mislim. Ali to nije ono što svi drugi vide.”

- Wanda o svojim moćima

Wanda, sada nova članica Osvetnika, radi na tajnom zadatku kao jedna od špijuna Kapetana Amerike; traže Rumlowa, koji se sada zove Crossbones i koji planira ukrasti biološko oružje iz laboratorija u Lagosu. Ona pomaže Kapetanu Americi da uđe u zgradu u kojoj se nalazi laboratorij uklanjajući sav otrovni plin koji je Crossbones ubacio da ubije ljude. Nakon što je Steve nakon duge potjere uspio uhvatiti Crossbonesa, kojeg je razotkrio kako bi primijetio njegovo opečeno lice s ožiljcima od njihovog posljednjeg susreta, dok ostali članovi njegovog tima: Natasha i Falcon pokoravaju njegove ljude, Crossbones pokušava počiniti samoubojstvo raznijevši sebe zajedno s Kapetanom Amerikom, ali kada Wanda pokuša izbaciti eksploziju u nebo, uništi obližnju zgradu, ubivši brojne humanitarne djelatnike iz Wakande.

Vrativši se u sjedište tima, u svojoj sobi, Wanda osjeća krivnju, žaljenje, strah i grižnju savjesti dok gleda najnovije vijesti koje su se dogodile u Lagosu; okrivljujući sebe za smrt tih ljudi. Upravo tada, Stevei Vision dolaze u njezinu sobu da je utješe. Ali to nije dovoljno da je oraspoloži dok američki državni tajnik Ross dolazi i obavještava Osvetnike da se Ujedinjeni narodi spremaju donijeti sporazum Sokovia, koji će uspostaviti međunarodno upravljačko tijelo koje će nadgledati i kontrolirati Osvetnike. Mišljenja su podijeljena. Wanda odlučuje ostati na strani Kapetana Amerike zajedno sa Falconom budući da Kapetan Amerika ima više vjere u vlastitu prosudbu nego u vladinu, dok ostatak tima ostaje na strani Iron Mana, koji pristaje potpisati sporazum jer se Iron Man osjeća odgovornim za Ultronovo stvaranje i Sokovijino uništenje.

Smještena je u kućni pritvor u sjedištu Osvetnika s Visionom koji je gleda (i kuha za nju), i koji je stao na stranu Iron Mana jer želi da svijet vidi Wandu kao ženu dobrog srca kakvom je on vidi. Naposljetku, Hawkeye stiže po naredbi Kapetana Amerike da je izbije. Kada ga nadvlada Vision, Hawkeye podsjeća Wandu da ima sposobnost da ga pobijedi, a ona koristi svoje moći da pošalje Visiona kroz više katova zgrade. Tijekom bitke Osvetnika, njezine moći, zajedno s Crnom udovicom, pokazale su se bitne u pomaganju Zimskom vojniku i Kapetanu Americi da pobjegnu kako bi pronašli Helmuta Zemu, koji je uništio obližnju zgradu u Beču, gdje se održavala konferencija, koja je ubila više ljudi uključujući T'Chaku, kralja Wakande i postavili Zimskog vojnika kao krivca za to. Zatim je uhićena zajedno sa svojim ostalim suigračima i smještena u pritvorske ćelije u Splavu dok ih na samom kraju ne oslobodi Kapetan Amerika.

Osvetnici: Rat beskonačnosti

Ponovno je viđena ponovno spojena s Visionom, koji je prihvatio ljudsku masku, živeći mirno u Europi.

Dve godine mira prekinute su dolaskom Proxima Midnight i Corvus Glaivea, koji žele Kamen uma od Visiona. Wanda mu juri u obranu; bitka je u konačnici zastoj.

Borba se nastavlja u Wakandi. Wanda, vidjevši da se njihove snage bore protiv napada Outridera, skače u bitku i spašava Crnu udovicu i Okoye iz tenka, koji baci na nekoliko Outridera. Zatim je izvučena iz ravnoteže kada joj Proxima Midnight zaprijeti, da bi je ona bacila na put drugom tenku kada se pojave Crna udovica i Okoye. Ona se vraća na Visionovu stranu dok Thanos ne stigne, govoreći joj da ne može uništiti kamen dok on sam ne umre. Vision ju potiče da je to ispravan smjer djelovanja. Popuštajući, konačno, ona oslobađa struju energije u kamen dok se Thanos bori protiv Osvetnika i pobjeđuje. Ona diže kamen u zrak, ubijajući Vision, na njezin užas, i bacivši je na zemlju. Prisiljena je gledati kako Thanos pokušava i uspijeva izvući Kamen uma iz Visionova leša. Ovim je zaokružena Thanosova zbirka Beskonačnog kamenja.

Wanda je ubijena kada Thanos oslobodi svoju moć, istrijebi polovicu univerzalne populacije i ubrojivši je među poginule.

Osvetnici: Završnica

Wanda je uskrsnula kada Hulk/Bruce Banner upotrijebi rukavicu beskonačnosti kako bi poništio snimak i vratio sve u život. Ona se pridružuje bitci protiv Thanosa i njegove vojske Chitaurija, Outridersa i Crnog reda. Tijekom bitke, ona se suprotstavlja Thanosu i zamalo ga sustiže, prisiljavajući ga da pozove pomoć. Nakon bitke, Wanda prisustvuje sprovodu Tonyja Starka nakon što je žrtvovao svoj život pucnuvši prstima uništavajući Thanosove snage. Na sprovodu kaže Clintu da bi Natasha i Vision oboje bili ponosni na njih.

WandaVision

"Ti si moja tuga i moja nada. No, prije svega, moja ljubav."

- Wanda prema Visionu

Wanda, koja još uvijek tuguje zbog Visiona, se nađe u očigledno savršenom svijetu gdje, zajedno sa svojim suprugom Visionom, živi u malom gradiću Westview, zajedno sa njihovim sinovima blizancima. Ovaj svijet je stvoren zarobljavanjem svih stanovnika grada (koji se nalazi u New Jerseyju) unutar čarobnog energetskog polja (zvanog "Hex") koje okružuje područje, zadržavajući iluziju sitcoma i prisiljavajući ljude unutra da žive fantazija s Wandom, a ako netko spomene njezina brata, Ultrona ili bilo što u vezi stvarnosti, ona ih izbacuje.

Tijekom cijele serije, Wanda pokušava živjeti "normalno" i naučiti svoju djecu o stvarnim životnim problemima, poput smrti kada njihov pas Sparky umre. No, konstantno se svarnost uvlači u ideal, tako Wanda ponekad ima vizije svojih najmilijih kao leševa, kao što su Pietro i Vision, te je odlučna zaštititi svoju djecu od bilo kakve opasnosti. Kada Wanda sazna da Vision umire jer je pokušao napustiti Westview, ona proširuje Hex, koji dovodi više ljudi izvana, kao što je Darcy Lewis, u grad i pretvara ih u likove na temelju njezine stvarnosti. U sedmoj epizodi Wanda saznaje da je njezina susjeda Agnes zapravo vještica po imenu Agatha Harkness koja se mješala u iluzije, kao što je donošenje lažne verzije Pietra u grad, ljubomorna na Wandine moći. Nakon otkrivanja Agathe Harkness, Wanda mora pokušati zaštititi svoje voljene od Agathinih planova.

U posljednjoj epizodi, Wanda saznaje da postoji još jedan Vision, bijele boje, kojeg je Hayward sastavio od prethodnih dijelova tijela u želji da posjeduje to super oružje. Hayward je ovu verziju programirao da ubije Wandu i drugog Vision koji je unutar Hexa. Wanda se suprotstavlja Agathi te Agatha otkriva da je Wanda zapravo Grimizna vještica, moćno stvorenje u stanju kontrolirati stvarnostću. Wanda spašava svoju djecu i Visiona, a zatim se bori i pobjeđuje Agathu, što ubrzo otkriva Wandine prave moći. Tijekom bitke, Wanda se također suočava sa stanovnicima Westviewa, koji pate pod njezinom kontrolom jer su u stanju osjetiti bol njezine tuge. Shvaćajući kako njezina stvarnost šteti tim ljudima, Wanda odluči sve ispraviti i ukloniti Hex koji okružuje grad, unatoč tome što zna da će njezina obitelj nestati kada se njezina magija ukloni iz Westviewa. Wanda tada odlazi kući i oprašta se od svojih sinova dok ih uspavljuje. Ona i Vision imaju posljednji trenutak, a Wanda mu objašnjava da je on dio kamena uma koji živi u njoj i njezinoj ljubavi. Vision i Wanda kažu da će se ponovno vidjeti prije nego što on nestane zajedno s Hexom. Wanda zatim razgovara s Monikom i ispriča se za svu bol koju je prouzročila, prije nego što odleti i pobjegne u divljinu. Posljednji put je viđena kako čita Drakhold i pokušava pronaći svoju djecu za koju se čuje kako vrište njezino ime.

Doktor Strange u Multiverzumu Ludila

Pod utjecajem Darkholda, knjige crne magije, Wanda kreče punom dužinom da ponovno vidi svoju djecu, pokušavajući ukrasti moć putovanja Multiverzumom od mlade Americe Chavez.

Galerija[]

Disney Fandom Hrvatska ima kolekciju slika i medija o: Wanda Maximoff.

Zanimljivosti[]

  • U Osvetnici: Vladavina Ultrona, Elizabeth Olsen i Aaron Taylor-Johnson glumili su blizance, dok su u filmu Godzilla iz 2014. glumili muža i ženu.
  • Kada je Wanda hipnotizirala Tony Starka na početku Vladavina Ultrona, dala mu je posljednji poticaj da ga motivira da stvori Ultrona, jer je patio od straha od vanzemaljaca koji će napasti Zemlju i da Osvetnici nisu bili dovoljni od bitke za New York u filmu Osvetnici.
  • U stripu, Grimizna vještica je romsko-židovska podrijetla. U filmovima, Grimizna vještica je prikazana kao nežidovka (moguče je da je ruski-ortodoksna sudeći po križiću koji se vidi uz njezin pisači stol u Građanski rat), pri čemu je romska nacionalnost lika izbrisana.
  • Dok je u stripu izvorno bila podređena superzlikovac, u stripu je izvorno bila i članica Bratstva mutanata. Bratstvo mutanata je grupa mutanata na čelu Magnetom koji se borio protiv vlade u nadi da će postići jednaka građanska prava. U filmovima je pretvorena u članicu HYDRA-e, skupine neonacista (opet doprinoseći brisanju Wandinog židovskog/romskog naslijeđa u filmovima).
  • Wandin naglasak nestaje sa svakim sljedećim filmom u kojem se pojavljuje, sve do WandaVision gdje potpuno nestaje osim kad se naljuti.
  • Bilo je problema u vezi s uključivanjem Grimizne vještice u MCU jer je bila i lik X-Men stripova i lik stripova Osvetnika, a Disney nije posjedovao X-Men u vrijeme Vladavine Ultrona. Quicksilver je ubijen u MCU kao rezultat toga ali je bio živ u filmovima Fox X-Men, dok se Grimizna vještica samo implicirala da postoji u filmovima Foxa.
  • Također u MCU nije mutant. Kasnije u seriji WandaVision se otkriva da je zapravo rođena vještica i da je uvijek imala uspavane moći.
  • Nakon 50 godina pojavljivanja u raznim Marvelovim publikacijama, kameo Grimizne vještice u filmu Kapetan Amerika: Ratnik zime iz 2014. obilježila je njezino prvo pojavljivanje uživo.
  • Čini se da se priča serije WandaVision temelji na događaju priče House of M iz stripa. Grimizna vještica je tamo također bila u braku s Visionom u jednom trenutku u stripu. Povrh toga, u stvarnosti koju je kreirala tijekom House of M događaja, imala je sinove blizance s Visionom, koji na kraju nestanu zajedno sa lažnom stvarnošću, ali se zatim reinkarniraju u dva dječaka tinejdžera koji će postati superheroji Wiccan i Speed.
  • Kevin Feige je kasnije otkrio da je Grimizna vještica stvarna čarobnica, s njezinim moćima magične prirode, te da je zapravo nehotice bacila nekoliko uroka. Feige je također kasnije otkrio da Wandina magija kaosa izvlači energiju iz drugih dimenzija.
  • Lindsay Lohan, Sasha Pieterse i Saoirse Ronan razmatrane su za ulogu Grimizne vještice prije nego što je Elizabeth Olsen dobila ulogu.
  • Monica Rambeau, jedna od agenata S.W.O.R.D-a, vjeruje da je Wanda dovoljno moćna da je mogla sama pobijediti Thanosa. Kevin Feige je također ranije potvrdio da je Grimizna vještica najjači lik u MCU-u i da je zamalo sama pobijedila Thanosa.
  • Njezin kostim koji nosi za Noć vještica u šestoj epizodi WandaVision, šala je na njezin kostim iz stripa.
  • U sedmoj epizodi od WandaVision, redatelj S.W.O.R.D.-a, Tyler Hayward, naziva Visiona Wandinu "srodnu dušu" kada joj kaže da ona ima moć da ga vrati u život. Budući da su "srodne duše" par pojedinaca sa jakom vezom koji se međusobno nadopunjuju, također se često definiraju kao duša podijeljena na dva dijela, što nagovještava da Wanda koristi dio sebe kao svoje srce i/ili dušu da vrati Visiona, nešto što se događa na kraju ove iste epizode. Tijekom scene, žuta energija izlazi iz nje kako bi mu dala oblik unutar nove stvarnosti, a u posljednjoj epizodi potvrđuje se da je Vision stvoren od komada Kamena uma koji živi unutar Wande.
  • Tvorac serije, Jac Schaeffer, dodatno pojačava ovu ideju nazivajući Visiona kojeg je rekreirala Wanda "Soul Vision".

Advertisement