Disney wiki
Advertisement
Finnick
Finnick
Achtergrondinformatie
Films Zootropolis
Korte films
Televisie programma's
Videogames
Park attracties
Gespeeld door
Gespeeld door
Animator('s) Bret Bays
Nathan Engelhardt
Renato Dos Anjos
Stem (Engels) Tiny Lister
Stem (Nederlands) Murth Mossel
Stem (Vlaams) Philippe Bernaerts
Performance model
Designer Byron Howard
Cory Loftis
Shiyoon Kim
Bill Schwab
Inspiratie
Personage informatie
Volledige naam
Andere namen
Personaliteit
Verschijning
Verjaardag
Beroep Oplichter
Opstelling Goed
Voorkeuren
Verbond
Doel
Thuis
Familie
Huisdieren
Vrienden
Hulpjes
Vijanden
Houdt van Geld, Franse rapmuziek, rijden in zijn busje, Judy die Nick belazert, Nick treiteren
Houdt niet van Aangezien worden voor een peuter, als een peuter worden behandeld, Nicks grapjes over zijn grootte en uiterlijk, zijn fopspeen
Krachten en talenten
Wapens
Lot
Citaat
Video

Finnick is een ondersteunend personage in Disney's animatiefilm Zootropolis uit 2016. Hij is een opvliegende woestijnvos en Nick Wilde's voormalige partner-in-crime. Finnick heeft een diepe stem, maar wordt vaak aangezien voor een kind vanwege zijn schattige uiterlijk en kleine gestalte.

Achtergrond[]

Finnick ontmoette Nick in de jeugdgevangenis toen ze tieners waren. Ze waren oorspronkelijk rivalen die streden om het geld van de bevolking van Zootopia, totdat ze ontdekten dat ze het beste als een team konden werken. Samen zwerven de twee overdag regelmatig door de stad Zootopia, terwijl ze burgers belazeren om snel geld te verdienen. Hoewel ze elkaars tegenpolen zijn, kunnen de twee goed met elkaar overweg bij het werken aan een plan en hebben ze aangetoond dat ze veel succes hebben gehad in hun activiteiten.

Als de kleinste soort van de vossenfamilie is Finnick veel kleiner dan Nick, tot het punt waarop hij vaak wordt geïdentificeerd als een peuter in plaats van zijn werkelijke leeftijd. Hij toont diep ongenoegen over dit veel voorkomende misverstand. Toch kan hij worden overgehaald om zijn uiterlijk te omarmen omwille van geld, wat een van de weinige dingen lijkt te zijn die zijn temperament voor een bepaalde tijd kunnen onderdrukken. De bekendste act van Finnick en Nick is die van een vader-zoon-duo, waarbij Finnick zichzelf vermomt als de zoon. In schril contrast met zijn grootte heeft Finnick een extreem diepe, ernstige stem, die hem dwingt te zwijgen in het openbaar, aangezien zijn uiterlijk een sleutelrol speelt in zijn oplichting.

Persoonlijkheid[]

Terwijl Nick kalm en beheerst is, is Finnick opvliegend en luidruchtig, wat vaak resulteert in geweld wanneer hij geïrriteerd is. Zelfverzekerd en no-nonsense probeert Finnick de mensen om hem heen vaak angst aan te jagen met verbale en zelfs fysieke bedreigingen. Hoewel het geen echte psychische stoornis is, is Finnick een klassiek voorbeeld van iemand met een Napoleoncomplex, die ondanks zijn kleine gestalte agressief is.

Hoewel hij een hekel heeft aan de misvatting dat hij een peuter is, heeft Finnick genoeg zelfbeheersing om zijn kokende humeur in te houden voor het grotere goed: geld. Als zodanig kan hij net zo sluw en manipulatief zijn als Nick, vooral wanneer hij rond waggelt als een peuter.

Finnick lijkt ook weinig om autoriteit te geven. Blijkbaar vindt hij het idee alleen al een officier te zijn vernederend.

Ondanks al zijn norsheid heeft Finnick een hart. Hij lijkt een bijzondere zwak voor Judy te hebben. Toen hij in zijn busje werd bezocht, was hij aanvankelijk vijandig, maar hij werd onmiddellijk zachter bij het zien van Judy.

Trivia[]

  • Finnick's naam is een woordspeling op de naam van zijn soort.
  • Volgens mederegisseur Byron Howard is Finnick ouder dan Nick, maar hij weigert zijn werkelijke leeftijd bekend te maken.
  • Af en toe kan hij ironisch genoeg bezwijken voor zijn eigen stereotype, zoals hij op een bepaald punt van de film in zijn kinderwagen in slaap viel.
  • Het nummer dat Finnick in zijn busje speelt tijdens zijn onthulling is "Parlez-Vous Rap" van Bloodpop en Daveed Diggs.
  • Finnick lijkt een vorm van dwerggroei te hebben. Hoewel woestijnvossen de kleinste vossen ter wereld zijn, zijn volwassen woestijnvossen in het echte leven bijna net zo groot als rode vossen, zoals Nick Wilde.
  • Aan de achterkant van Finnick's busje is de vishaak van Maui (een personage uit Vaiana) te zien als tekenig. Dit is een verwijzing naar de volgende film van Disney, Vaiana.

Universums[]

Zootropolis

Media
Films: Zootropolis (C)
Games: Disney Crossy Road
Albums: Zootropolis (soundtrack)

Personages
Bellwether | Bonnie Hopps | Flash | Judy Hopps | Nick Wilde | Stu Hopps | Duke Weaselton

Liedjes
Try Everything

Locaties
Zootropolis

Echte mensen

Animators: Anthony DeRosa | Mark Henn

Producenten: Clark Spencer | John Lasseter

Regisseurs: Byron Howard | Jared Bush | Rich Moore

Schrijvers: Byron Howard | Jared Bush | Rich Moore

Stemacteurs
Engels: Ginnifer Goodwin | Jason Bateman

Andere: John Musker | Ron Clements

Advertisement