Wikia

Janja-Hyena
Janja
Achtergrondinformatie
Films
Korte films De Leeuwenwacht: De Terugkeer Van De Brul
Televisie programma's De Leeuwenwacht
Videogames
Park attracties
Gespeeld door
Gespeeld door
Animator('s)
Stem (Engels)
Stem (Nederlands)
Stem (Vlaams)
Performance model
Designer
Inspiratie
Personage informatie
Volledige naam
Andere namen
Personaliteit
Verschijning Asgrijze gevlekte hyena, fel gele ogen, lichtere buik en zwarte neus en poten
Verjaardag
Beroep
Opstelling Slecht
Voorkeuren
Verbond
Doel
Thuis Het Buitenland
Familie
Huisdieren
Vrienden
Hulpjes
Vijanden Alle Koningslanders
Houdt van
Houdt niet van
Krachten en talenten
Wapens
Lot
Citaat
Video
You win today, Kion. Next time won't be so easy.
―Janja tegen Kion

Janja is een hyena en de slechterik uit De Leeuwenwacht: De Terugkeer Van De Brul ( 2015) en De Leeuwenwacht-serie. (2016-). Hij is de grootste vijand van Kion en de rest van De Leeuwenwacht. De hyena is een tiener, en leeft samen met de zijn volgelingen in Het Buitenland.

AchtergrondEdit

PersoonlijkheidEdit

Janja is een arrogante en hebzuchtige hyena, die meer eet dan wat hij nodig heeft om te overleven. De hyena houd absoluut geen rekening, met "De Kringloop Van Het Leven". Janja's vraatzucht ken geen grenzen, waardoor hij altijd tot het uiterste gaat, om aan voedsel te komen. Janja is intelligent en vreest Kions Brul Van De Ouderen, wetend hoe Scar deze in zijn jonge tijd gebruikte om zijn "Leeuwenwacht" te vernietigen. Verder kan Janja ook laf zijn.

Fysieke verschijningEdit

Janja is een asgrijze gevlekte hyena, met een lichtere buik, zwarte korte manen, donkere vlekken en zwarte poten

VaardighedenEdit

  • Hoge intelligentie/ tactiek/ leider: Janja is zeer intelligent, hij weet altijd goede plannen te bedenken en goed leiding te geven aan zijn volgelingen
  • Vechttechniek: Als leider van zijn clan, is Janja een uitstekende vechter en kan hij zijn mannetje staan tegen als zijn vijanden zoals: Kiara, Kion en vele andere
  • Kracht: Janja is sterk, zo was hij instaat om vele van zijn vijanden tegen de grond te drukken
  • Uithoudingsvermogen: Janja is instaat om op korte tijd enorm veel prooien te vangen

VerschijningenEdit

De Leeuwenwacht: De Terugkeer Van De BrulEdit

Janja beveelt aan zijn volgelingen, om Bunga een Honingdas te vangen, (die in Het Buitenland terecht kwam om een stuk fruit terug te halen) zodat ze kunnen lunchen. Kion weet Bunga te redden, doordat hij onbewust gebruikt maakt, van "De Brul Van De Ouden" waardoor Janja's volgelingen Bunga noodgedwongen moeten loslaten, waardoor Bunga kan ontkomen.

Later in de film, wordt Janja geïnformeerd door een gier en Janja's hoofdmaarschalk Mzingo. De gier verteld hem, dat Kion zijn "Leeuwenwacht" aan het vormen is , om De Kringloop Van Het Leven te beschermen en te verdedigen. Vanwege het feit dat "De Leeuwenwacht" een bedreiging vormt voor Janja en de clan, beveelt de tiener dat ze richting Het Koningsland gaan om zo veel mogelijk prooi te vangen. Hij legt de groep zijn plan uit aan de hand van het lied: Vanavond Slagen We Onze Slag.

Enkele scènes later valt Janja samen met zijn clan Het Koningsland binnen, door een kuddeloop van gazelles te veroorzaken, waar Kiara midden in terecht komt. Gelukkig schieten Kion en "De Leeuwenwacht" haar ter hulp, door de hyena's weg te jagen en de gazelles in een andere richting te sturen, kort voordat Kion zijn Brul Van De Ouden gebruikt om Janja en zijn clan terug naar Het Buitenland te sturen, Janja geeft zijn nederlaag toe, maar zweert wraak op Kion en "De Leeuwenwacht"

De Leeuwenwacht-serieEdit

Kort na de tv film, blijven Janja en zijn clan Het Koningsland terroriseren, om enkel door "De Leeuwenwacht" gestopt te worden.

Beoordeel Een Hyena Niet Op Z'N VlekkenEdit

Janja en Co pesten een kudden oryxen tot "De Leeuwenwacht" arriveert. Zodra hij de wacht ziet, beveelt hij aan zijn volgelingen, om onmiddellijk terug te keren naar Het Buitenland, terwijl Kion hen achterna zit. Terug in Het Buitenland , komt Janja een andere hyena Jasiri genaamd tegen, voor wie het verbod geld om zijn territorium in "Het Buitenland" te betreden. Zijn volgelingen arriveren en beginnen Jasiri lastig te vallen, wat ervoor zorgt dat Kion haar uiteindelijk moet helpen. Kion jaagt Janja en zijn clan uiteindelijk weg door zijn brul te gebruiken, waarna Janja besluit om te vertrekken en verder Het Buitenland in gaat

Als Ik Toch's Koningin WasEdit

Als Janja te weten komt, dat Kiara tijdelijk regent is van "Het Koningsland" maakt de hyena gebruik van Kiara's onervarenheid en stuurt hij Mzingo (gier) om een "vredesverdrag" te creëren tussen "Het Buitenland" en "Het Koningsland" om zo Kiara naar "Het Buitenland" te lokken. Als Kiara er aan komt, doet Janja overdreven vriendelijk. Kort erna begint Kiara zich terug te trekken, van zodra ze de andere hyena's ziet die zich schuilhouden in de schaduwen. Spijtig genoeg is Kiara omsingeld, waarna het welpje op de grond wordt gegooid door Janja. Gelukkig voor Kiara, komt haar broer haar helpen samen met de rest van "De Leeuwenwacht". De tiener besluit eieren voor zijn geld te kiezen en vertrekt in plaats van de twee en de wacht aan te vallen.

Het Oog Van De BeschouwerEdit

Als Kion een op hol geslaagde kudde probeert te kalmeren, duikt Janja plots op. De hyena slaagt erin om Kion op de grond te drukken. De welp is gelukkig in het voordeel, doordat hij gebruik maakt van zijn achterpoten, waardoor de hyena de lucht in vliegt te midden van de op hol geslagen kudde. Als Janja terug op zijn poten staat, geeft hij het bevel aan zijn volgelingen om terug te trekken richting "Het Buitenland"

Terug in "Het Buitenland" komt Janja van de gieren te weten, dat Ono tijdelijk verminderd zicht heeft. Dit geeft Janja een idee, waarna hij terug gaat naar "Het Koningsland" samen met zijn volgelingen, om zo "De Leeuwenwacht" aan te vallen. Hun plan lukt, waardoor de wacht gevangen komt te zitten tussen een aantal aardverschuivingen. Janja en zijn clan gaan vervolgens, achter een kudde zebra's aan, maar het leidende dier galoppeert ervandoor en de rest van de kudde volgt, waardoor Kion gebruik kan maken van zijn brul zonder de zebra's te schaden. Dankzij de brul weet "De Leeuwenwacht" eveneens te ontsnappen aan de aardverschuivingen en kan de wacht Janja en Co terug naar "Het Buitenland" sturen.

De Kupatana-viering Edit

Janja en zijn volgelingen jagen een jakhals door "Het Buitenland", totdat het dier vast komt te zitten in een doodlopende gang. De tiener zegt tegen het dier, dat hij jakhalzen echt haat en dat hij eveneens de dag er voor een welp van hen heeft opgejaagd, en verwittigt heeft om niet meer op zijn territorium te komen. Maar toch is teruggekomen, desondanks zijn waarschuwing. Hierop legt Janja het volwassen dier uit, dat hij hen nu een les zal leren, over komen op andermans territorium. Janja staat op het punt de jakhals een schop te geven, maar hij wordt tegen gehouden door Kion die bovenop Janja springt.Terwijl Kion hem op de grond gedrukt houd, vraagt de tiener aan Kion wat hij precies in "Het Buitenland" doet. Kion regeert hierop, door te zeggen dat hij wilt dat Janja de jakhals laat gaan, terwijl Bunga laat weten dat het Kupatana is. Janja lacht ermee en zegt tegen Kion dat hij de jakhals kan meenemen. Kion die wat verwart is, zegt dat ze terug richting "Het Koningsland" gaan en de Jakhals zullen begeleiden, zodat het dier veilig kan vertrekken. Janja wenst Kion en zijn vrienden, een fijne Kupatana toe.

Fuli's Nieuwe FamilieEdit

Een van zijn volgelingen laat Janja weten, dat Bunga zichzelf in een vulkaan wilt gooien, om te bewijzen dat hij immuun is voor alles. Voordat Bunga dit zelfs maar kan proberen, wordt het dier gered door Fuli.

Janja en zijn clan drijven het jachtluipaard en de honingdas richting een lava meer, waar de twee eindigen op een stuk gesteente. Twee van Janja's vrienden springen op het stuk gesteente, in een poging Fuli en Bunga te vangen, maar de rest van "De Leeuwenwacht" brengt de twee ongelukkige terug naar de kant, waardoor Janja's vrienden hun poten verbranden, aan het stuk gesteente dat aan het smelten is, door de hitte van de Lava. De twee dieren ruiken hun verbrand vlees waardoor de twee, op Janja's rug springen waarna Janja hen beveelt om onmiddellijk van zijn rug af te komen.

Volg Dat Nijlpaard!Edit

Janja snikt "Het Koningsland" binnen om net gezien te worden door Ono. Kort erna beveelt de tiener aan zijn volgelingen, om zich te verstoppen totdat Ono vertrekt. Wat later in de aflevering jaagt het trio, jonge kinderen op die aan het spelen zijn. Janja slaagt erin om een olifantenkalf naar de waterrand te drijven. Besthe weet het kleintje te redden, door het op zijn rug te laten kruipen.

De Roep Van De DrongoEdit

Janja en zijn clan jagen een groep antilopen op totdat, de kudde Besthe raakt. Janja probeert alles te ontkennen tegen Kion en de rest van "De Leeuwenwacht", zonder succes waarna Kion hen beveelt om te vertrekken. Kort erna proberen, de drie nog een drongo te doen schrikken, om op die manier het dier zijn eten te stelen, maar dit mislukt. Als reactie hierop beveelt Janja aan zijn volgelingen om de vogel te vangen, zodat ze de drongo kunnen gebruiken voor een nieuw plan dat Janja aan het uitbroeden is.

Janja beveelt aan Tamaa (de drongo) om Kions stem na te doen, om op die manier een kudde antilopen naar "Het Buitenland" te lokken. Tamaa ontkent dat hij Kion stem na kan doen, Janja reageert hierop door hem te zeggen dat hij de vogel zal opeten, als hij het het niet doet. Als de antilopen aankomen in "Het Buitenland", besluit de tiener Tamaa als zijn gijzelaar vast te houden. Als de clan de antilopen beginnen aan te vallen, horen ze de stemmen van "De Leeuwenwacht". Als Janja's volgelingen de stemmen horen worden, ze bang, totdat Janja te horen krijgt dat een van zijn volgelingen Tamaa heeft laten gaan. Gelukkig komt de echte "Leeuwenwacht" net op tijd, waarna de jonge hyena wordt op de grond gedrukt door Kion. Kort erna vluchten de hyena's waarna Kion, de kudde antilopen terug in veiligheid kan brengen.

Geschilderde Voorspellingen Edit

Janja en zijn vrienden duiken opnieuw op in "Het Koningsland", om deze keer een kudde zebra's aan te vallen. Janja en Co zitten verstopt in de bosjes, als Ono de zebra's naar een veiligere gronden leid. Een van Janja's volgelingen vraagt wat ze gaan doen, waarop de tiener zegt dat ze de zebra's zullen bang maken. Als "De Leeuwenwacht" aankomt, beveelt Kion aan zijn vrienden om achter Janja volgelingen aan te gaan, terwijl hij zich bezig houd met de tiener. Wat later ziet de jonge hyena, dat één van de zebra's zijn kudde kwijt is. Janja weet de verloren zebra bijna te doden, maar het dier wordt net op tijd gered door "De Leeuwenwacht", waarna ze de zebra terug naar de kudde brengen en de hyena's verdrijven.

De Migratie Naar De Mbali-vallei Edit

Als Kion en Co samen met een kudde antilopen en zebra's door "Het Buitenland" reizen, ten gevolge van een migratie naar de Mbali-vallei is Janja's interesse gewekt. De hyena clan haast zich naar de kudde toe, vooraleer ze de confrontatie met Kion en Bunga aan gaan. Janja en Kion beginnen te vechten, totdat een van de volgelingen van Janja erin slaagt om Kion omver te lopen. Kort erna weet Janja zich te mengen in de kudde van antilopen en zebra's. Gelukkig wordt Janja tegen gehouden, als een van de veulens in de kudde zebra's, hem een flinke trap verkoopt. Als reactie hierop vlucht hij samen, met de rest van zijn clan.

Janja's Nieuwe Bende Edit

Janja is de clan aan het voorbereiden, bij een nieuwe poging om verder "Het Koningsland" binnen te trekken. Terwijl de tiener bezig is met de voorbereidingen, schuift hij uit in de modder en raakt hij Besthe. Terwijl de hyena zijn schaamte probeert te verbergen, leggen twee van zijn volgelingen uit aan hem dat ze een groep gnoes zouden willen opjagen. Als Kion hen wat later snapt, stuurt hij de hyena's terug naar "Het Buitenland", door zijn brul te gebruiken. Aangekomen in "Het Buitenland", laden twee van Janja's volgelingen op hem. Woest vanwege dat de twee op hem zijn geland, zegt hij dat hun plannen altijd mislukken. Als reactie hierop ontslaat hij de twee, waarna ze vervangen worden door twee listige hyena's.

Wat later in de aflevering, legt Janja aan zijn nieuwe gekozen vrienden uit dat hij plan heeft, maar tot Janja's verbazing, zeggen ze dat ze er al zelf een hebben. Zijn nieuwe vrienden, leggen uit dat ze een kudde antilopen willen opdrijven, om de wacht op een vals spoor te zetten, zodat ze de oryxen kunnen aanvallen. De tiener is verrast en gaat akkoord met hun plan. Kort erna gaat hun plan van start, en de wacht gaat achter het valse spoor aan. Janja verraad het groepje bijna, maar hij wordt weggehaald door de twee listige hyena's. Zodra de wacht is gearriveerd om de kudde antilopen te kalmeren, gaan de drie op oryxen jagen, maar de twee andere hyena's verraden Janja en dwingen de tiener op een klif . Janja valt maar komt gelukkig terecht aan de andere kant van de klif.

Als reactie hierop schreeuwt Janja woest naar zijn nieuw gekozen volgelingen. Vanwege de tiener zijn geschreeuw, hoort Kion en zijn ouden vrienden hem. Als het groepje aankomt bij het klif vraagt hij aan Janja, wat hij in de klif doet. De jonge hyena legt vervolgens uit, dat twee van zijn volgelingen hem verraden hebben, en dat ze nu op oryxen aan het jagen zijn. Kion en de wacht vertrekken onmiddellijk om Nne en Tano (Janja's nieuwe bende), de verraders tegen te houden. Terwijl Cheezi en Chungu (Janja echte vrienden) besluiten om bij Janja te blijven, en op de klif springen. Als Kions brul weerklinkt, om Nne en Tano te verslaan zegt Janja dat hij nog nooit zo blij was, om de brul te horen. Spijtig genoeg breekt door de brul de klif af waarop, de tiener samen zit met zijn vrienden. Gelukkig land het trio veilig op de grond, waarna ze als bondgenoten terug naar "Het Buitenland" trekken.

Nooit Meer Brullen Edit

De aflevering opent, met de vlucht van de clan terug naar "Het Buitenland" achterna gezeten door de wacht. Kort nadat Kion en de wacht weg is, besluit Janja om terug naar "Het Koningsland" te trekken gevolgd door zijn hele clan.

Later in de aflevering kom Janja's clan, Kion's moeder Nala tegen. De leeuwin ziet hen en vraagt waarom ze niet in "Het Buitenland" zijn. Janja beweert bij hoog en bij laag, dat ze niet wisten dat ze in "Het Koningsland" waren. Nala waarschuwt hen en beveelt hen om terug te gaan, maar de tiener weigert waarna de clan Nala aanvalt. Kion arriveert op tijd en ziet dat Janja en Co zijn moeder aan het aanvallen zijn, waardoor er een enorme woede in Kion ontstaat, hierop gebruikt Kion een enorme krachtige brul, waardoor de hyena's onmiddellijk richting "Het Buitenland" vliegen.

Ono's Idool Edit

Janja Cheezi en Chengu, plannen om te jagen op klipspringers die gevangen zitten op een richel. Gelukkig voor de diertjes, worden ze gered door Ono, zijn idool en de rest van de wacht.

Trivia Edit

  • Janja is de leider van de clan, maar in het echte leven wordt de groep geleid door een alfa vrouwtje
  • Het is gezegd dat Janja en zijn clan, afstammelingen zijn van Shenzi, Banzai en Ed
  • Het is onbekend waarom de clan, niet op Het Olifantenkerkhof leven
  • Janja is mogelijks geboren tijdens Scar's regeringsperiode

BronnenEdit

UniversumEdit

De Leeuwenkoning

Media
Films: De Leeuwenkoning | De Leeuwenkoning II: Simba's Trots | De Leeuwenkoning 3: Hakuna Matata
Series: De Leeuwenwacht | Timon en Pumbaa
Games: Disney Crossy Road

Personages:
Mufasa | Nala | Pumbaa | Rafiki | Sarabi | Sarafina | Scar | Shenzi, Banzai en Ed | Simba | Timon | Zazoe
Uit De Leeuwenkoning II: Simba's Trots: Kiara | Kovu | Nuka | Vitani | Zira
Uit De Leeuwenkoning 3: Hakuna Matata: Moeder van Timon | Oom Max
Uit De Leeuwenwacht: Beshte | Bunga | Fuli | Kion | Tiifu

Liedjes:
Uit De Leeuwenkoning: 's Avonds Bloeit De Liefde Op | De Kringloop Van Het Leven | Hakuna Matata | Het Nieuws Van De Dag | Sta Paraat | Wacht Maar Af Totdat Ik Koning Ben
Uit De Leeuwenkoning II: Simba's Trots: Hij Leeft In Jou | Liefde Blijft Bestaan | Mijn Wiegelied | Niet Een Van Ons | In Upendi | Wij Zijn Een

Locaties
Afrika | Koningsrots

Echte mensen

Animators: Andreas Deja | Anthony DeRosa | Mark Henn | Ray Harris

Uitvoerende producenten: John Lasseter (3D)

Stemacteurs:
Engels: Frank Welker | Jim Cummings
Nederlands: Coen Flink | Paul van Gorcum

Andere: Jeffrey Katzenberg | Joe Ranft | Frank Wells