Wikia

The jungle book poster
Jungle Boek
Productie
Regie Wolfgang Reitherman
Geproduceerd door Walt Disney
Schrijver
Muziek door
Cinematografie door
Editing door
Sterren
Stemmen van (Engels)
Stemmen van (Nederlands)
Stemmen van (Vlaams)
Productie bedrijf
Distributiebedrijf
Filminformatie
Alternatieve titel
Première USA
Première NL
Première BE
Taal Engels
Tijdsduur 78 minuten
Budget 4 miljoen dollar
Box office
Chronologie
Vervolg van
Vervolgd door Jungle Boek 2
Video
Gerelateerde Pagina's

Jungle Boek is een Amerikaanse animatiefilm uit 1967 en geproduceerd door Walt Disney. De film werd uitgebracht op 18 oktober 1967. De film is gebaseerd op de boeken van Rudyard Kipeling.

VerhaalEdit

SPOILER ALERT! Volgende tekst bevat spoilers, klik op openen als je het toch wil lezen.

Mowgli wordt als baby gevonden, diep in de jungle's van India, in een mandje door de zwarte panter Bagheera. De panter brengt het kindje, meteen naar een wolvenroedel die net welpen hebben gekregen. Hij word vervolgens samen opgevoed met de welpen. Tien jaar later bezoek Mowgli, het hol van de roedel waarna hij vol in het gezicht gelikt wordt, door de nu jongvolwassen welpen. Op een mooie avond leert de roedel, dat Shere Khan een Bengalese tijger is teruggekeerd naar hun deel van de jungle. Hierdoor beseft de roedel dat Mowgli, niet meer veilig is in de jungle en naar een mensendorp gebracht moet worden, voor zijn eigen goed. Vervolgens bied, Bagheera vrijwillig aan om Mowgli te escorteren naar het dorp.

Mowgli en Bagheera vertrekken dezelfde nacht nog, maar Mowgli is vastbesloten om in de jungle te blijven. De twee brengen de nacht door in een hoge boom waar ze Kaa een python tegen komen, waarna de slang, Mowgli hypnotiseert om op te eten. Bagheera houd de slang tegen, waarna de twee gaan slapen.

De volgende morgen tracht, Mowgli zich aan te sluiten bij een Indische olifantenpatrouille, geleid door Kolonel Hathi. Kort erna vindt Bagheera Mowgli terug, en de twee beginnen te argumenteren, hierdoor loopt Mowgli weg van Bagheera. Op Mowgli's zwerf tocht door de jungle, komt hij al snel een lieve beer, Baloe genaamd tegen. Baloe leert Mowgli, het plezier van een onbezorgd leven en belooft Mowgli, dat hij niet naar het Mensendorp zal moeten gaan.

Mowgli wilt nu meer dan ooit, in de jungle blijven. Als Mowgli aan het zwemmen is, met Baloe wordt de jongen ontvoerd, door een bende apen, die het kind naar hun leider Koning Louie een orang-oetan brengen. De aap wil een afspraak maken met de jongen, als Mowgli hem leert hoe je vuur kan maken (in het lied "Ik Ben Net Als Jij"), zodat Mowgli in de jungle kan blijven. Vanwege het feit dat Mowgli niet opgevoed, is door mensen maar door wolven, weet Mowgli niet hoe hij vuur kan maken. Wat later komen, Bageehra en Baloe aan in het paleis, en proberen een manier te bedenken, hoe ze Mowgli er ongezien kunnen weghalen, maar het nummer waarop gezongen en gedanst wordt, zorgt er voor dat Baloe afgeleid word en richting de dans gaat. Wat later duikt Baloe terug op, in een rokje van bananenschillen en kokosnoten, en doet zich voor als een vrouwelijke orang-oetan, wat Koning Louie bezig houd. Kort er na wordt ontdekt wie hij echt is, waardoor er dolle achtervolging ontstaat, tussen Baloe, de apen, Bagheera en Mowgli. Koning Louie klopt per ongeluk, een pilaar uit zijn voegen en tracht de tempel te ondersteunen, totdat Baloe hem begint te kittelen onder zijn armen. De Bandar-log slagen erin om, het kittelen van Baloe te stoppen. Kort erna stort het hele gebouw in, maar Bagheera en Baloe weten te ontkomen, samen met Mowgli. Na dit voorval legt, Bagheera uit aan Baloe dat de jungle niet veilig is voor Mowgli, omdat Shere Khan de tijger, op het moment ronddwaalt in de jungle. De volgende morgen legt Baloe uit aan Mowgli, dat het mensendorp de veiligste plek is voor hem. Als reactie hierop wordt Mowgli is boos,en beschuldigt hij de beer voor het breken van zijn belofte, en rent het diepste gedeelte van de jungle in. Nadat Baloe aan Bagheera heeft uitgelegd, wat er gebeurd is, zoekt Bagheera de junglepatrouille en verteld hen dat Mowgli is weggelopen, niet wetend dat Shere Khan meeluistert. Hathi organiseert dan een speciale zoektocht, samen met zijn kudde. Later wordt Mowgli, gevonden door Kaa die hem hypnotiseert, en hem in een diepe slaap brengt en probeert hij Mowgli op te eten (nadat hij met een truck, tegen Mowgli vertelde dat de jongen hem kan vertrouwen), maar dankzij de tussenkomst van Shere Khan, weet Mowgli te ontsnappen.

Wat later ontmoet Mowgli, een groep gieren, die sterk lijken op "The Beatles", en vertellen dat ze vrienden zijn. Ze zingen dan een lied om Mowgli wat op te vrolijken wat helpt. Jammer genoeg verschijnt, Shere Khan kort na dien,die Mowgli, uitdaagt voor een gevecht, maar Baloe haast zich om Mowgli te helpen, waarna hij bewusteloos geslagen wordt door de tijger en Mowgli bind een brandde tak, aan de staart van het dier, in een poging zich te ontdoen van het roofdier. Enkele seconden later komt Baloe bij. Bagheera en Baloe brengen Mowgli vervolgens, tot aan de rand van het mensendorp, maar Mowgli is nog steeds terughoudend om naar het dorp te gaan. De jongen veranderd snel van gedachte, als hij een meisje hoort zingen, die uit het dorp komt om water te halen. Als het meisje, Mowgli opmerkt laat ze expres, haar kruik met water vallen. Mowgli haalt de kruik en volgt Shanti (het meisje) mee het dorp in. Nadat Mowgli er voor kiest om in het dorp te wonen, gaan Bagheera en Baloe terug richting de jungle, wetend dat ze Mowgli vermoedelijk, nooit meer terug zullen zien.

LiedjesEdit

Verschillen tussen het boek en de filmEdit

  • Rama wordt in het boek Vader wolf genoemd. Zijn naam in de film is eigenlijk een fout, in het boek is Rama een stier van een kudde koeien, die Mowgli moest hoeden, toen hij in het mensendorp woonde.
  • In het boek, zijn het Raksha en Vader wolf die Mowgli vinden en niet Bagheera, zoals te zien is in de film.
  • In het boek word Mowgli verwend, door Bagheera. Terwijl Bagheera in de film veel serieuzer is.
  • In het boek wordt Shere Khan gedood door Mowgli, en een kudde vee. In de film sterft Shere Khan niet maar loopt, hij weg met een brandde tak aan zijn staart.
  • In de film is Baloe een vrolijke lieve beer die veel om Mowgli geeft, terwijl hij in het boek een serieuze slaperige beer is, die Mowgli de wet van de jungle leert.
  • In het boek is Kaa, een van de beste vrienden van Mowgli, die Mowgli red uit de poten van De Bandar-log. Hij verteld Mowgli over de gouden ankus, en helpt Mowgli, rode honden te bestrijden. In de film is hij een slechterik, die Mowgli wilt opeten.
  • In de film hypnotiseert Kaa met zijn ogen. In het boek hynotiseert hij aan de hand van een dans, die iedereen beïnvloed behalve Mowgli.
  • In het boek was Hathi een wijs heerser van de jungle, terwijl hij in de film een knorrige olifant is, die veel vergeet.
  • In het boek had Hathi drie kinderen, maar geen echtgenoot. In de film heeft Hathi maar een zoon Junior, en een vrouw Winifred.
  • In de film worden de apen geleid, door Koning Louie, terwijl de apen in het boek geen leider hadden
  • De gieren komen niet voor in het boek. Ze waren getekend om op "The Beatles" te lijken. De enige vogel die een rol speelt in het boek is Chil de Wouw, die niet voorkomt in de film.
  • Een ander personage dat afwezig is in de film, is Tabaqui de jakhals hij is een handlanger van Shere Khan, die alles doet voor wat voedsel of resten.
  • De wolven spelen een belangrijke rol in het boek, terwijl ze in de film slechts aan het begin van het verhaal te zien zijn.
  • In het boek eet Mowgli vlees, zoals zijn geadopteerde wolvenbroers en-zusters. In de film eet Mowgli fruit, zoals Baloe en Koning Louie.
  • In het boek beseft Mowgli, dat hij terug naar het mensendorp moet, terwijl hij in de film in de jungle wil blijven, tot het einde van de film.
  • In het boek is er geen meisje, dat Mowgli naar het dorp lokt. In het boek is een vrouw Messua genaamd het belangrijkste vrouwelijk personage, die Mowgli adopteert.
  • In het boek is Shere Khan kreupel vanaf zijn geboorte, dat is de rede waarom hij enkel vee dood. In de film is geen sprake van dit gebrek.

TriviaEdit

  • Dit is de eerste film, die uit kwam na de dood van Walt Disney.
  • Deze film werd persoonlijk begeleid door, Walt Disney voor zijn dood.

UniversumEdit

Jungle Boek