Wikia

Luke Skywalker is een Star Wars personage die in de vijf laatste films.

(binnenkort sjaboon? Zwartstreep kan niet goed werken met die sjabonen :( )

Luke Skywalker is een jedi, in het begin net zo roekeloos als zijn vader Anakin Skywalker of Darth Vader.                Maar later wordt Luke een sterke jedi die één word met de Force.

Luke Skywalker in de Star Wars films.Edit

SPOILER ALERT! Volgende tekst bevat spoilers, klik op openen als je het toch wil lezen.

In film 4: Star Wars: Episode IV-A New Hope Luke begint als boerenjongen bij zijn oom en tante op Tatooine. Zijn vader is Darth Vader en zijn zus Leia Organa. Maar dat weet hij nog niet. Luke droomt ervan om piloot te worden, maar vind in de robot RD-D2 een boodschap van zijn zus en prinses Leia Organa dat ze Obi-Wan-Kenobi nodig heeft. Luke denkt dat Obi-Wan-Kenobi 'Oude Ben' is waar over word gepraat op Tatooine. Dat bracht verrandering in zijn leven. Skywalker gaat op zoek naar Oude Ben. Daar aangekomen, vraagt Oude Ben, die heeft onthuld dat hij Obi-Wan-Kenobi is, of Luke Jedi wil worden. Luke wil het niet en gaat terug naar huis, maar de boerderij is vernield en zijn oom en tante zijn gestorven. Luke gaat dan maar in de leer voor  Jedi. Om de prinses te redden zoeken Obi-Wan en Luke een piloot. Daarvoor gaan ze naar een 'bar' en vinden ze de smokkelaar Han Solo die ze naar Leia gevangen op de Death Star wil brengen. Obi-Wan-Kenobi sterft met het vechten tegen Darth Vader, zijn vroegere Padawan en de vader van Luke. Leia wordt gered. In de rebbelenbasis worden de rebbellen aangevallen en vecht Luke mee met een T-Fighter.                                     Geleid door de Force vernietigt Luke de Death Star.

In film 5: Star Wars: Episode V-The Empire Strikes Back

Luke Skywalker moet een Jedi Meester vinden want anders zou Luke naar de duistere kant kunnen opgaan. Luke heeft de enige levende Jedi nodig:  Yoda. Luke gaat op zoek naar Yoda en vindt de oude Jedi Grootmeester op Dagobah. Yoda leert Luke in de leer. Daar krijgt Luke een visioen over Darth Vader, hij vecht met hem en wint. Maar hij versloeg zichzelf. Een visioen wat er gaat gebeuren als Luke naar de Dark Side gaat.                                            Luke onderbreekt zijn training wanneer hij dankzij de Force ziet dat zijn vrienden Han Solo en Leia Organa in gevaar zijn. Luke vecht daar tegen Darth Vader en verliest zijn hand. Hij kan nog maar net ontsnappen. De Death Star word opnieuw gebouwd, sterker en erger.

In film 6: Star Wars: Episode VI-Return of The Jedi

Luke gaat terug naar Yoda om zijn training te voltooien. Yoda zegt dat Leia Organa zijn zus is en Darth Vader zijn vader. Luke moet nog een ding doen om zijn training te voltooien: met zijn vader redden.  Yoda sterft. Luke gaat de confrontatie aan met Darth Vader terwijl De Rebellen het schild van de nieuwe nog niet afgemaakte Death Star uitschakelen. Dat lukt. Keizer Palpatine probeert Luke naar de Duistere kant van de Force te halen maar dat lukt niet. Dan wil Keizer Palpatine Luke maar vernietigen. Palpatine stuurt Force bliksem op Luke af maar Darth Vader redt zijn zoon en gooit zijn Leermeester in een shacht. Darth Vader word weer een Jedi maar sterft samen met Keizer Palpatine. De rebellen slagen erin om de Death Star te vernietigen, Luke was toen al weg.                 

In film 7: Star Wars: Episode VII-The Force Awakens

Skywalker wilde een nieuwe garde Jedi maken, maar dat mislukte toen hij duisternis in zijn leerling zag                  en zijn leerling Ben Solo wil vernietigen maar dat lukt niet, Ben Solo de zoon van Han Solo en Leia Organa, en dus familie van Darth Vader vermoordt alle leerlingen en wordt Kylo Ren

In film 8: Star Wars: Episode VIII-The Last Jedi

Luke Skywalker krijgt zijn oude Lichtzwaard en de persoon die het geeft, Rey heeft ervaring in de Force maar is bang. Luke wil haar niet trainen maar uiteindelijk toch drie lessen. 

Luke sterft bij het vechten met Kylo Ren met zijn geest.