Disney Wiki
Advertisement
Disney Wiki

Øystein Bache (født 23. september 1960 i Oslo) er en norsk komiker, skuespiller og programleder. Han er kjent fra humorprogrammer som Egentlig og Øystein og meg, samt reiseserien Team Bachstad (alle sammen med Rune Gokstad).

Bache har jobbet i flere humoristiske serier på NRK1 sammen med sin makker Rune Gokstad. Han er blant annet kjent som en av frontfigurene i humorptogrammene Egentlig (1993–1997) og Øystein og meg (1997–2001). Han har også ledet flere store direktesendte underholdningsprogrammer. Dette inkluderer Hotell og flere årganger av Melodi Grand Prix (1989, 1998, 1999 og 2003). I tillegg har han gjennom flere sesonger medvirket i reiseprogrammet Team Bachstad (sammen med Gokstad).

Bachstad har også vært programleder i NRKs Frokost-TV, vært fast deltaker i humorprogrammet Løvebakken og paneldeltaker i radioprogrammet 20 spørsmål. Siden 2011 har han vært programleder for Påskenøtter og Julenøtter på NRK-TV, sammen med Rune Gokstad.

Han har også vært produsent og hatt regi på flere NRK-programmer, blant annet Fridtjofs jul og Radioresepsjonen på TV.

Bache har utgitt flere humorbøker for barn og unge, blant annet Barnas egentlige bok 1-2-3 (1998-2002) og Opp ned... og litt til siden (2010).

Filmografi

Filmer

Advertisement