Disney Wiki
Advertisement

Amphibia er en amerikansk animert TV-serie laget av Matt Braly som ble sendt på Disney Channel fra 17. juni 2019 til 14. mai 2022. Serien inneholder stemmetalentene til Brenda Song, Justin Felbinger, Bill Farmer, Amanda Leighton, Anna Akana, Troy Baker, Haley Tju og Keith David.

Amphibia har fått sterk positiv mottakelse fra kritikere med ros for sine karakterer, animasjon, stemmeskuespill, humor og følelsesmessig tyngde.

Handling[]

Serien forteller om eventyrene til en uavhengig, fryktløs og modig thai-amerikansk jente ved navn Anne Boonchuy På sin 13-årsdag blir Anne presset til å stjele en mystisk musikkboks (kjent som Calamity Box) som på magisk vis frakter henne og hennes to bestevenner Sasha Waybright og Marcy Wu til Amfibiens verden. , en vill myr tropisk øy full av antropomorfe amfibier og truende skapninger, hvor de er skilt fra hverandre. Anne blir tatt inn av Plantars, en froskefamilie som består av spennende unge kvist; uforutsigbar og eventyrlysten baby pollywog Polly; og overbeskyttende og tradisjonell bestefar Hop Pop som bor på en gård i byen Wartwood. Mens hun knytter bånd til sin nyfunne familie, lærer Anne gradvis hva det vil si å være en helt og utvikle et ekte vennskap, mens hun prøver å finne vennene sine og reise hjem. Sasha allierer seg med kaptein Grime, leder av de krigførende paddene til Toad Tower, som prøver å kontrollere hjemmet deres i Frog Valley. Marcy ender opp i Newtopia, hovedstaden i Amphibia, sete for regjeringen og hjemmet til herskeren over Amphibia.

I den andre sesongen drar Anne og Plantarene på en biltur til Newtopia, for å lære hemmelighetene til Calamity Box og finne en måte å få Anne hjem på. Der gjenforenes Anne med Marcy, som tilbyr å hjelpe til med å gjenopprette boksens kraft gjennom en rekke eldgamle prøvelser, uvitende om at Amfibias hersker, kong Andrias, i all hemmelighet har planer for dem. I mellomtiden planlegger Sasha og Grime å invadere Newtopia og styrte monarken, slik at paddene kan herske over hele Amphibia.

I den tredje og siste sesongen blir Anne og Plantars fraktet til Annes hjem i forstedene til East Los Angeles. Anne må nå hjelpe froskefamilien med å tilpasse seg menneskeverdenen og holde identiteten deres hemmelig mens hun leter etter en måte å returnere til Amphibia og stoppe Andrias sin invasjon av multiverset. Når de kommer tilbake oppdager de at Sasha og Grime har startet en motstandsstyrke i Wartwood og hjelper dem i deres opprør mot Andrias, som bruker Marcy som et fartøy for sin herre, en enhet kjent som Core.

Advertisement