FANDOM

Askepott (originaltittel: Cinderella) er en amerikansk tegnet fantasy-musikal for barn fra 1950 produsert av Walt Disney. Filmen handler om Askepott, en jente som forsøker å komme seg bort fra det usle livet hun lever hos sin onde stemor og hennes to døtre. Askepott ser sin store sjanse når kongen i landet kunngjør at det skal arrangeres et slottball slik at prinsen kan finne en ektemake. Stemoren forsøker å forhindre hennes planer, men Askepott får hjelp av en god fe som tryller frem både ballkjole og staslig kjøredoning. Filmen baserer seg på Charles Perraults eventyr om Askepott.

Askepott er den 12. i rekken av Disneys klassikere.

Det har kommet to oppfølger: Askepott 2: Drømmen blir til virkelighet fra 2002 og Askepott 3: Den magiske tryllestaven fra 2007.

Handling

Filmen handler om jenta Askepott som har mistet moren sin. Faren giftet seg på nytt, med en kvinne som har to døtre. Senere dør faren, og Askepott blir prisgitt stemoren og de to stesøstrene som behandler henne dårlig.

Når prinsen i kongeriket inviterer alle ugifte unge kvinner til slottsball, ser Askepott en mulighet til å komme seg vekk fra det usle livet. Men den onde stemoren og hennes to døtre gjør alt hva hun kan for å sette kjepper i hjulene for henne. Blant annet ødelegger de kjolen som hun har tenkt å bruke på ballet. Askepott blitt nedtrykt, men får oppmuntring av to mus kalt Jac og Gus som er blitt hennes venner. Mens stemoren og døtrene begir seg til ballet blir må Askepott bli hjemme. Mens hun er oppløst i tårer dukker en magisk fe som tryller frem både ny kjole og staslig transport til ballet. Men hun får streng beskjed om at det hun har tryllet frem bare varer til midnatt. Klokken tolv blir kjolen forvandlet tilbake den fillete hun hadde på seg og både hest og gullvogn forsvinner. Alle Askepott drømmer oppfylles på ballet: Hun får en dans med prinsen og han viser tydelig interesse for henne. Men da hun ser at klokken nærmer seg midnatt stormer hun ut av slottet, men mister den ene skoen under ferden. På veien hjem forvandles både kjolen, vogna og hestene til vanlige ting. Senere oppdager hun at den ene skoen fremdeles sitter på foten. Dagen etter finner kongen den andre skoen til Askepott. Ingen ved kvinnens identitet og kongen kunngjør derfor at prinsen har til hensikt på måte den på alle ungre kvinner i landsbyen i håp om å finne skoens eier. Den som skoen passer på vil prinsen gifte seg med. Stemoren skjønner at Askepott er skoens egentlige eier og forsøker derfor å forhindre at de prøver skoen på hennes fot.

Om filmen

Produksjon

Walt Disneys hadde ikke hatt noen større prosjekter siden filmatiseringen av Snehvit og de syv dvergene i 1937. Disney var ikke brent av sin suksess, men trengte en ny, siden Disneys studios sto i fare for å stenge om de ikke kom opp med en ny suksess. Den nye filmen ble et forsøk på å leve opp til Snehvit-filmen. Med en kostnadsramme på tre millioner dollar var det en frisk satsning, men den betalte seg.

Anmelderne

Den ble meget godt mottatt av kritikerne, noe som gjenspeiles i at den har fått så mye som 97% på Rotten Tomatoes. Den amerikanske anmelderen Roger Ebert gav den 3 av 4 stjerner.

Priser

Den ble nominert til tre Oscar (beste lyd, original musikk, beste sang for sangen Bibbidi-Bobbidi-Boo).

Visninger og utgivelser

Askepott ble gjenutgitt for visning på kino i 1957, 1965, 1973, 1981 og 1987.

Den ble utgitt på video som  VHS i 1987, 1995 og digitalt renset for utgivelse på DVD den 4. oktober 2005. Året etter ble det gitt ut to oppfølger til filmen; Askepott 2 og Askepott 3.

Rolleliste (stemmer)

Engelske stemmer

  • Cinderella: Ilene Woods
  • The Stepmother: Eleanor Audley
  • Anastasia: Lucille Bliss
  • Drizella: Rhoda Williams
  • The Fairy Godmother: Verna Felton
  • Jaq: James MacDonald
  • Gus: James MacDonald
  • The King: Luis van Rooten
  • The Prince: William Phipps (tal)
  • The Prince: Mike Douglas (sang)
  • The Grand Duke: Luis van Rooten

Norske stemmer

Sanger

Referanser

Eksterne lenker