FANDOM

Bambi er en amerikansk tegnet fantasy-musikal og dramafilm fra 1942 produsert av Disney. Filmen handler om hjortekalven Bambi som blir alene når hans mor skytes av en jeger. Utenom sine egne, finner Bambi trøst og vennskap hos dyr som kaninen Stampe, uglen Ugle og stinkdyret Blomst. Som ung voksen må han være med å vise vei under en stor skogbrann. Omsider får han egne barn og blir skogens fyrste, en posisjons som han overtar fra sin far. Filmen er basert på en bok fra 1923 av østerrikeren Felix Saltens.

Den er den femte i rekken av Disneys klassikere.

Filmen har et budskap om dyrenes sårbarhet i forhold til menneskers inngrep, og ber mennesker respektere deres plass i naturen.

Den ble ikke så godt mottatt i sin samtid, men har fått bedre omtale i ettertid. Den regnes som noe dystrere enn tidligere Disney-filmer, men er ikke uten humor.

I 2006 kom en oppfølger: Bambi II.

Om filmen

Popularitet og økonomi

Bambi innbrakte 267 millioner dollar på verdensbasis, hvorav 102,2 millioner dollar i USA, i løpet av de årene den ble satt opp på kino. Den innbrakte ca 3 millioner dollar i USA i 1942, 2,2 millioner dollar i 1943, 6 millioner dollar i 1957, 9 millioner dollar i 1966, 20 millioner dollar i 1975, 23 millioner dollar i 1982 og 39 millioner dollar i 1988. Til tross for at den har spilt inn store summer i årenes løp så klarte den ikke å innbringe så mye som forventet i løpet av dens opprinnelige visning. Hovedårsaken var at store deler av marked i Europa hadde falt bort på grunn av andre verdenskrig.

Produksjonskostnadene var på 858 000 dollar.

Ettermæle

Bambi huskes spesielt for to scener. Den ene er den tragiske scenen der Bambis mor blir drept av en jeger. Minst like kjent er den humoristiske scenen er Bambi balanserer på isen med kaninen Trampe som tilskuer. Denne scene har vært fast innslag i TV-spesialen From All of Us to All of You som brukes å sendes ved julehøytidene i flere land, deriblant Norge.

Anmelderne

Den fikk blandet mottakelse av de amerikanske anmelderne. Mange mente at den ble for realistisk og at fantasy-elementet var for lite fremtredende i forhold til tidligere Disney-filmer. En del misslikte også dramatiseringen av dyrenes kamp for tilværelsen og at mennesket ble fremstilt som en av deres fiender. Den har fått bedre omtale i ettertid, noe som gjenspeiles i at den har oppnådd så mye som 90% på Rotten Tomatoes.

Den har fått jevnt over god omtale av norske anmeldere. Filmpolitiet og CINERAMA har gitt den terningkast seks, Arbeiderbladet fem, mens VGDagbladet og Aftenposten har gitt den fire. VG filmanmelder uttrykte stor moralsk forargelse mot filmens innhold da den ble vist første gang i 1946. Anmelderen gav ros for musikken og filmens tekniske kvaliteter, mens mente langt på vei at den innholdsmessig var uegnet for barn. I forbindelse med en nyoppsetning i 1957 gav anmelderen i VG den terningkast seks. I 1979 gav samme avis den terningkast fire.

Visninger og senere versjoner

Bambi ble relansert i USA i 1947, 1957, 1966, 1975, 1982 og 1988. Den ble utgitt på VHS i 1989, 1997 og på DVD i 2005. Den gjennomgikk en omfattende oppgradering i forkant av DVD-lanseringen, der over 110 000 bilderuter ble manuelt renset.

I Norge ble filmen vist med originalstemmer frem til 1990-tallet. I 1993 kom den første norske versjonen med norske stemmer.

Musikk

Musikken ble komponert av Edward Plumb, og sangtekstene skrevet av Frank Churchill. Filmen ble originalt innspilt i mono, men er blitt remikset med en effektiv stereoklang som åpnet lydbildet.

Priser og utmerkelser

Walt Disney ble tildelt en spesialpris under Golden Globe i 1948. Den ble også tildelt Hugo-prisen og Genesis Award. Det kan også nevnes at den ble nominert til tre Oscar (musikk og lyd).

I 2011 valgte USAs nasjonale filmregister den som bevaringsverdig for deres National Film Preservation Board.

I 2010 kåret Det amerikanske filminstituttet jegeren som dreper Bambis mor til filmhistoriens 20. beste skurkeskikkelse.

Bakgrunn

Figuren Bambi er et fiktivt rådyr som ble skapt og forekommer i to romaner av den østerrikske forfatteren Felix Salten (pseudonym for Siegmund Salzmann). Bøkene forteller om rådyrets oppvekst og til dels vanskelige utfordringer som det må i gjennom.

Det er den første boken, Bambi, ein Leben im Walde, fra 1923, som Walt Disney overført til film. I denne filmen foregår imidlertid handlingen i USA og noen av de mest brutale detaljene er tonet ned. Bambi er dessuten omgjort til en hvithalehjort og ikke et rådyr. Filmens dyr er tegnet realistisk, ingen av dem er karikert, og det er ikke et eneste menneske som blir vist i filmen. I bakgrunnstegningene av skogen er blitt gjenskapt realistisk med blader som faller, og årstidenes gang.

Filmen ble produsert på det samme høye budsjett som var benyttet på Snehvit og de syv dvergene og Pinocchio. Den var en kraftanstrengelse på toppen av de økonomiske problemer som Pinocchio og Fantasia hadde skapt, og Disney selv var i dårlig humør. Til tross for problemene ble prosjektet gjennom, og filmens salg dekket omkostningene.

Annet

Filmen bidro til økt interesse og bevissthet for dyrs rettigheter. Spesielt i så henseende er scenen der Bambis mor blir drept av en jeger. Den amerikanske miljøorganisasjonen National Audubon Society gikk så langt som å hevde at denne scenen var like viktig for folks bevissthet rundt dyrs rettigheter som det romanen Onkel Toms hytte hadde var for slaveriet på 1800-tallet. Musikeren og dyrevernaktivisten Paul McCartney uttalte i 2005 at filmen inspirerte ham til å engasjere seg for dyrevern og dyrs rettigheter.

Den ble distribuert av RKO Pictures i USA.

Stemmer

Originalstemmer

  • Donnie Dunagan som ung Bambi
  • John Sutherland som ung voksen Bambi
  • Hardie Albright som voksen Bambi
  • Peter Behn som ung Ttampe
  • Sam Edwards som ung voksen Ttampe
  • Tim Davis som voksen Stampe
  • Paula Winslowe som Bambis mor
  • Stan Alexander som ung Blomst
  • Sterling Holloway som ung voksen Blomst
  • Tim Davis som voksen Blomst
  • Will Wright som Uglen
  • Cammie King som ung Feline
  • Ann Gillis som ung voksen Feline
  • Fred Shields som Bambis far
  • Margaret Lee som Trampes mor
  • Mary Lansing som tante Ena og fru Possum
  • Perce Pearce som herr Muldvarp

Norske stemmer (1993)

  • Eirik Espolin Johnson som ung Bambi
  • Håvard Bakke som voksen Bambi
  • Unn Vibeke Hol som Bambis mor
  • Tore Meisingset som ung Trampe
  • Fridtjof Nilsen som voksen Trampe
  • Kristian Kjølhamar som ung Blomst
  • Thomas Stanghelle som voksen Blomst
  • Helge Reiss som Uglen
  • Hege Hatlo som ung Feline
  • Anine Kruse som voksen Feline
  • Nils Ole Oftebro som Skogens fyrste (Bambis far)
  • Anne Marit Jacobsen som Trampes mor

Øvrige stemmer: Ola Solum, Andreas Eidal, Ibe Fenstad, Nadia Rosenqvist og Henrik Torp

Sanger

  • Kjærligheten er en sang
  • Dråper fra en regntung himmel
  • Lytt til vår vårlige sang
  • Jeg synger en sang
  • Kjærligheten er en sang (reprise)

Kør: Kari Iveland, Elisabeth Moberg, Anita Skorgan, Håkon Iversen, Geir Rebbestad og Per Øystein Sørensen

Norsk versjon

  • Dialogoversetter: Anders Hatlo
  • Sangoversettere: Børje Andersson og Håvard Rype
  • Sangprodusent: Håkon Iversen
  • Instruktør: Ola Solum
  • Lydteknikere: Tore Barstad og Gisle Tveito
  • Lydlegger: Peter Lorentzen
  • Kreativt ansvarlig: Kirsten Saabye
  • Lydmiks: Norsk Filmstudio A/S v/ Gunnar Meidele
  • Produsert av Håvard Rype for Norsound A/S