FANDOM

Bernard og Bianca (originaltittel: The Rescuers) er en amerikansk animert fantasyfilm fra 1977 produsert av Walt Disney Productions. Filmen handler om de to musene Bernard og Bianca som skal redde jenta Penny som har blitt kidnappet av heksa Medusa. Hun har til hensikt å bruke henne for å få tak i en diamant kalt 'Djevelens øye'. Filmen blander mennesker og dyr på en måte der dyrene opptrer som mennesker. Handlingen bygger på to bøker av Margery Sharp: The Rescuers og Miss Bianca.

Filmen er den 23. i rekken av Disneys klassikere.

I 1990 kom en oppfølger kalt Bernard og Bianca i Australia.

Handling

Historien handler om den lille foreldreløse jenta Penny som bor på barnehjem, men hun blir kidnappet av den onde Madame Medusa som bor på en husbåt ute i sumpene. Hun trenger et barn som er akkurat passe stort for å kunne senkes ned i en brønn hvor det ligger en verdifull diamant ved navn 'Djevelens øye'. Penny har det ikke bra ombord i husbåten og klarer å sende en flaskepost med bønn om hjelp. Flaskeposten blir funnet av en liten internasjonal brigade som er i samme bygning som FN i New York. Her er det en mus fra alle land på jorden, akkurat som alle nasjoner er representert i FN. De to musene Bernard og den vakre miss Bianca drar av sted til sumpene for hjelpe Penny.

Om filmen

Popularitet og økonomi

Bernard og Bianca ble en publikumssuksess i flere land, inkludert USA, hvor den innbrakte den 48,8 millioner dollar og havnet på en 10. plass over de mest innbringende filmene i 1977. Den ble meget populær i Frankrike og Vest-Tyskland hvor den ble den mest innbringende filmen i 1977 (foran storsuksesser som Star Wars).

Den ble satt opp på kino på nytt i 1983 og i 1989 og har gjennom årenes løp innbrakte 169 millioner dollar på verdensbasis, hvorav 71 millioner dollar i USA.

Produksjonskostnadene var på 7,5 millioner dollar.

Anmelderne

Den ble godt mottatt av anmelderne, noe som gjenspeiles i at den har fått 80% på Rotten Tomatoes. Den amerikanske filmkritikeren Leonard Maltin gav den 3 av 4 stjerner.

Også de norske anmelderne gav den god omtale. Blant annet så gav VG den terningkast seks og Dagbladet fire.

Utgivelser

Bernard og Bianca ble gjenutgitt for visning på kinoene 16. desember 1983 og 17. mars 1989. Den ble utgitt på video (VHS og Laserdisc) den 16. september 1992 og relansert den 8. januar 1999. Den ble utgitt på DVD den 20. mai 2003.

Rolleliste (stemmer)

Engelske stemmer

  • Bernard - Bob Newhart
  • Bianca - Eva Gabor
  • Penny - Michelle Stacy
  • Medusa - Geraldine Page
  • Snoops - Joe Flynn
  • Orville - Jim Jordan
  • Rufus - John McIntire
  • Luke - Pat Buttram
  • Ellie Mae - Jeanette Nolan
  • Konferansiermus - Bernard Fox

Norske stemmer

  • Bernard - Magnus Nielsen
  • Bianca - Unn Vibeke Hol
  • Penny - Hege Hatlo
  • Medusa - Kari-Ann Grønsund
  • Snoops - Knut Risan
  • Orville - Øivind Blunck
  • Rufus - Ole Jørgen Nilsen
  • Luke - Trond Brænne
  • Ellie Mae - ?
  • Konferansiermus - Trond Brænne

Referanser

Eksterne lenker