Heidi Gjermundsen Broch (født Heidi Gjermundsen 1. mars 1975 i Råde) er en norsk skuespiller og sanger som er fast ansatt på Det norske teatret. Broch er utdannet på Paul McCartneys Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA) i 1995-1997, og Teaterhøgskolen fra 1997 til 2000.

Broch startet karrieren med hovedroller i stykkene Ronja Røverdatter og Keisaren av Portugalia på Det norske teatret. Etter det har hun hatt roller i musikalene My Fair Lady, Piaf, Musical Musikal og Bør Børson Jr.. Hun var i 2005 og 2006 aktuell i revyen 100 år i rødt, hvitt og blått og høsten 2005 hadde hun en sentral rolle i Shakespeare-stykket Richard II. Hun har i tillegg hatt roller som An-Magritt samt som Polly Peachum i Tolvskillingsoperaen, som Donna i ABBA-musikalen Mamma Mia! på Folketeateret i Oslo i 2009.

I 2011 mottok hun både Heddaprisen og Teaterkritikerprisen i kategorien for beste kvinnelige hovedrolle for sin rolle som Diana i musikalen Next to Normal.

Åtte år gammel opptrådte Broch på NRKs Halvsju sammen med storesøsteren Kristine. Broch er gift med skuespilleren Nicolai Cleve Broch og har to barn sammen med ham.

Filmografi

Filmer