Disney Wiki
Advertisement
Disney Wiki

Herkules (originaltittel: Hercules) er en amerikansk animert fantasymusikal og actionkomedie fra 1997 produsert av Walt Disney Animation Studios. Filmen handler om gutten Herkules som prøver å bli en fullverdig gud og dermed komme opp til sin familie på Olympen. Han vokser opp hos adoptivforeldre på jorden, men når han får vite om sitt gudommelige oppgav endres alt. Filmen tar utgangspunkt i historien om guden Herkules fra romersk mytologi (inspirert av gresk mytologi).

Filmen er den 35. i rekken av Disneys klassikere.

Handling

Zevs og Hera feirer sin nyfødte sønn Herkules på Olympen. Herkules får den flyvende hesten Pegasus i fødselsgave. Alle gleder seg, unntatt Hades, som fråder av sinne nede i sin underverden.

Herkules vokser opp på jorden hos sine adoptivforeldre. De aner ingenting om guttens slektskap til gudene. Det gjør heller ikke Herkules, men likevel føler han at han ikke hører hjemme på jorden. Den dagen han oppsøker sin virkelige far, Zevs, skjønner han sammenhengen og kaster seg med full styrke inn i oppgaven som Zevs gir ham: Hvis han viser seg som en ekte helt kan han få komme hjem til Olympen. Herkules oppsøker heltetrener Filoktetes som lærer ham å slåss. Den onde Hades registrerer at Herkules virker usårlig, men så oppdager han til sin store glede at den unge idrettsmannen er blitt forelsket i den skjønne Megara. Hun er hans svakhet, og for hennes skyld gir Herkules avkall på styrken sin i ett døgn. Det blir et svært dramatisk døgn for ham.

Om filmen

Popularitet og økonomi

Herkules innbrakte 250,7 millioner dollar på verdensbasis, hvorav 99,1 millioner dollar i USA. Den havnet på 12. plass over de mest innbringende filmene på verdensbasis i 1997 og på 16. plass i USA. Den ble den femte mest besøkte filmen i Frankrike i 1997. Til sammenligning innbrakte Ringeren i Notre Dame 325,5 millioner dollar og Pocahontas 347 millioner dollar på verdensbasis.

Produksjonskostnadene var på 70 millioner dollar.

Anmelderne

Den ble godt mottatt av anmelderne, noe som gjenspeiles i at den har fått 84% på Rotten Tomatoes. Den amerikanske anmelderen Roger Ebert gav den 3,5 av 4 stjerner, mens Leonard Maltin gav den 3 av 4 stjerner.

Også de norske anmelderne gav den god mottakelse, men Aftenpostens anmelder var ikke like begeistret.

Priser

Den ble tildelt tre priser ved Annie Awards.

Rolleliste (stemmegivere)

Engelske stemmer

  • Herkules - Tate Donovan
  • Unge Herkules - Josh Keaton (dialog)
  • Unge Herkules - Roger Bart (sang)
  • Megara - Susan Egan
  • Filoktetes - Danny DeVito
  • Hades - James Woods
  • Pine - Bobcat Goldthwait
  • Panikk - Matt Frewer
  • Muse Thalia - Cheryl Freeman
  • Muse Terpsikore - Lilias White
  • Muse Kalliope - Vaneese Thomas
  • Muse Klio - LaChanze
  • Muse Melopomene - Roz Ryan
  • Zevs - Rip Torn
  • Hera - Samantha Eggar
  • Nessos - Jim Cummings
  • Hermes - Paul Shaffer
  • Amfitryon - Hal Holbrook
  • Alkmene - Barbara Barrie
  • Skjebnegudinne Atropos - Paddi Edwards
  • Skjebnegudinne Kloto - Amanda Plummer
  • Skjebnegudinne Lakesis - Carole Shelley
  • Forteller - Charlton Heston

Norske stemmer

Sanger (på norsk)

Referanser

Eksterne lenker

Advertisement