Disney Wiki
Advertisement
Disney Wiki

Lilo og Stitch er en amerikansk animert eventyrfilm og science fiction-komedie for barn fra 2002 produsert av Disney-konsernet. Filmen handler om et lite romvesen som flykter fra sin hjemplanet og ender opp hos et foreldreløs søskenpar på Hawaii.

Filmen er den 41. i rekken av Disneys klassikere.

Den har fått tre oppfølgere, der de to første ble lansert på video og den siste på TV. I tillegg har det blitt laget tre TV-serier, der den første, Lilo og Stitch: Serien, følger handlingen etter den andre filmen. Siden fulgte en japansk og en kinesisk serie.

Handling

Lilo er en liten jente som bor på Hawaii sammen med storesøsteren Nani. Hun har ingen ordentlige venner og føler seg ensom. Derfor vil Nani skaffe en venn til Lilo. På en planet langt unna jorden lager Jumba eksperiment 626. Jumba blir tiltalt for å ha laget illegale, uregistrerte monstre og blir sendt i fengsel. 626 rømmer med et romskip og ender opp på jorden, nærmere bestemt på Hawaii. Lilo og Nani adopterer 626 da de tror at han er en hund. 626 må også late som han er hund siden Jumba har fått tillatelse til å reise til jorden å fange ham. Lilo gir ham navnet Stitch. Stitch gjør hverdagen mye vanskeligere for dem, men Lilo lærer Stitch å bli en flink hund. Det Lilo ikke vet er at Stitch er resultatet av et farlig genetisk eksperiment fra planeten Turo.

Om filmen

Lilo og Stitch ble en publikumsuksess. Den innbrakte 273,1 millioner dollar på verdensbasis, hvorav 145,8 dollar i USA og havnet på 14. plass over de mest innbringende filmene i USA i 2002.

Produksjonskostnadene var på 80 millioner dollar.

Den ble godt mottatt av anmelderne, noe som gjenspeiles i at den har fått 86% på Rotten Tomatoes.

Den vant én Annie Award (beste stemmeskuespiller).

Stemmer

Engelske stemmer

  • Lilo - Daveigh Chase
  • Stitch - Chris Sanders
  • Nani - Tia Carrere
  • Jumba - David Ogden Stiers
  • Pleakley - Kevin McDonald
  • Cobra Bubbles - Ving Rhames
  • David - Jason Scott Lee
  • Høyesterådkvinnen - Zoe Caldwell
  • Gantu - Kevin Michael Richardson

Norske stemmer

Referanser

Eksterne lenker

Advertisement