Disney Wiki
Advertisement

Morten Ralph Røhrt (9. november 1954 - 30. mars 2019) var en norsk skuespiller som var fast ansatt i en årrekke ved Oslo Nye Teater. Han spilte blant annet i såpeserien Hotel Cæsar på TV 2.

Røhrt var utdannet ved Statens teaterhøgskole (1977), hvor han også var lærer (fra 1991). Han arbeidet ved Den Nationale Scene, Nationaltheatret og Rogaland Teater. Han var fra 1992 ansatt ved Oslo Nye Teater.

Han medvirket også i NRKs serie Fortuna i 1993, samt i filmen When the Light Comes i 1998. Stemmen hans er meget karakteristisk, og man kan høre ham daglig i flere radioreklamer. Han hadde en rekke frilansoppdrag innen teater, film, radio og TV (blant annet Cato Halvorsen i Hotel Cæsar). Han ble ofte benyttet i lydbøker og som dubber av film, og underviste også i innlesning av lydbøker.

I 2009 opptrådte Røhrt i den 45 minutter lange enakteren Støv, som er skrevet av Ivo de Figueiredo på grunnlag av hans Bragepris-nominerte roman med samme navn. Skuespillet var regissert av Bentein Baardson og handler om Henrik Wergelands liv.

Filmografi[]

Filmer[]

TV-serier[]

Advertisement