Disney Wiki
Advertisement

Ole, Dole og Doffen på eventyr (orig. DuckTales) er en animert TV-serie produsert av The Walt Disney Company. Serien omfattet også tegneseriehistorier i samme stil. Den ga dessuten opphav til videospill.

Serien består i stor grad av figurer fra de alminnelige (trykte) Disney-tegneseriene. De viktigste rollene i tv-serien har Skrue McDuck og hans grandnevøer Ole, Dole og Doffen. I serien brukes også flere andre figurer fra tegneseriene, som Petter Smart, Magica fra Tryll, Gulbrand Gråstein og B-gjengen. Det er derimot sjeldent at Donald Duck, Dolly Duck og Fetter Anton er med i tv-serien. Men serien introduserte noen helt nye figurer, som Rotor McKvakk og Nebby. Stilmessig skiller tv-serien seg noe fra andre av Disney-konsernets publikasjoner, og B-gjengen blir for eksempel tegnet og fremstilt på en noe særegen måte.

Den første episoden ble første gang vist 18. september 1987. Nye episoder av Ole, Dole og Doffen på eventyr ble produsert fram til 1990, og serien består av til sammen 100 episoder (65 episoder i 1987-1988-sesongen, og 35 i 1989-1990). Dermed ble Ole, Dole og Doffen på eventyr Disneys lengste tv-serie (målt i antall episoder). Kun 26 episoder ble opprinnelig dubbet på norsk. Men når Disney+ kommer til Norge i 2020 så skal flere episoder bli dubbet på norsk for første gang.

Disney-konsernet laget også en helaftens tegnefilm for kino basert på TV-serien. Filmen heter på norsk Ole, Dole og Doffen - Jakten på den forsvunne lampen. Den hadde premiere i august 1990, noen måneder før de siste TV-episodene ble vist.

Utvalgte episoder fra tv-serien har blitt gitt ut på VHS og senere på DVD.

TV-eriens popularitet førte til at det ble utgitt flere spill basert på TV-serien. Blant annet 2 på NES og Gameboy (Ducktales og Ducktales 2, som begge senere ble gjenutgitt i 2017 sammen med 4 andre Disney baserte spill i The Disney Afternoon Collection på Playstation 4, Xbox One og PC), et på Amiga og det første spillet på NES ble gjenskapning i 2013 under navnet Ducktales: Remastered som ble sluppet til Xbox 360, Playstation 3, Nintendo Wii U og PC. Her returnerer stemmeskuespillerne fra den originale serien.

Norske stemmer[]

Eksterne lenker[]

Advertisement