FANDOM

Oliver og gjengen (originaltittel: Oliver & Company) er en amerikansk tegnet filmmusikal for barn fra 1988 produsert av Walt Disney Pictures. Filmen handler om kattungen Oliver og en gjeng gatehunder som den møter i New York. Disse er Dodger, Francis, Einstein, Rita og Tito, i tillegg til den forkjælte puddelen Georgette. Filmen er inspirert av Charles Dickens klassiske roman Oliver Twist.

Filmen er den 27. i rekken av Disneys klassikere.

Den fikk blandet mottakelse av anmelderne, men ble en stor publikumssuksess.

Om filmen

Popularitet og økonomi

Oliver og gjengen ble en stor suksess i USA hvor den innbrakte 53,3 millioner dollar i 1988 og ytterligere 20,9 millioner dollar i løpet av en relansering 1996. Den innbrakte totalt 74,2 millioner dollar på kino i USA og ble den syvende mest innbringende filmen i 1988.

Produksjonskostnadene var på 31 millioner dollar.

Anmelderne

Den fikk blandet mottakelse av anmelderne, noe som gjenspeiles i at den har fått 50% på Rotten Tomatoes. Den amerikanske anmelderen Leonard Maltin har gitt den 2,5 av 4 stjerner i sin filmguide.

Dagbladet gav den terningkast fire, mens VG gav den tre.

Priser og nominasjoner

Den ble tildelt prisen for beste lydklipp for animasjonsfilm av Motion Picture Sound Editors. I tillegg ble den nominert til Golden Globe i klassen beste originale sang (for sangen 'Why Should I Worry?') og Young Artist Award for beste familie spillefilm - animasjon.

Roller og figurer

  • Oliver: er en hjemløs oransj katt som er på utkikk etter et hjem. Han blir med i Fagins gjeng av hunder før han blir adoptert av Jenny. Han redder også livet hennes fra lånehaien Sykes. Originalstemme av Joey Lawrence og norsk stemme av Jacob L. Holmboe.
  • Dodger: Er en karismatisk blandingshund, med en blanding av terrier i ham. Han påstår å ha sunn fornuft. Han er lederen av Fagins hundegjeng og Olivers beste venn og livvakt. Originalstemme av sangeren Billy Joel og norsk stemme av Anders Dahlberg.
  • Tito: En liten men ennå lidenskapelig chihuahua i Fagins gjeng. Han har et kraftig lynne i forhold til sin størrelse, og han bygger opp en forelskelse til Georgette (selv om hun avskyr ham i begynnelsen). Originalstemme er av Cheech Marin og den norske stemmen er Anders Hatlo.
  • Einstein: En Grand danois og medlem av Fagins gjeng. Han er navngitt ironisk og er ikke særlig klok. Originalstemmen er Richard Mulligan og norsk stemme er av Ivar Nørve.
  • Francis: En engelsk bulldog i Fagin gjeng. Han verdsetter kunst og teater, og særlig Shakespeare. Han avskyr alle som forkorter navnet hans. Originalstemmen er Roscoe Lee Browne og den norske stemmen tilhører Sverre Wilberg.
  • Rita: En mynde og den eneste kvinnelige hunden i Fagins gjeng. Hun er fornuftig og tar Oliver inn under vingene. Originalstemmen tilhører Sheryl Lee Ralph i dialoger og Ruth Pointer er sangstemmen hennes. Norsk stemme tilhører Guri Schanke.
  • Fagin: En ydmyk tyv, han bor i en pram med sine hunder. Han trenger fortvilet penger for å dekke en gjeld som han skylder Sykes. Grunnet hans økonomiske situasjon, blir han tvunget til å gjøre kriminelle handlinger som nasking og lommetyverier. Men er genial og velmenende for det meste. Originalstemmen tilhører Dom DeLuise og den norske stemmen tilhører Karl Sundby.
  • Roscoe og DeSoto: er Sykes to onde dobermannhunder med en fiendtlig historie til Dodger og hans venner. Roscoe er den tydelige lederen og DeSoto den mer villere av dem. Begge blir drept i filmens klimaks, på de elektriske jernbaneskinnene i kamp mot Oliver og Dodger. Roscoe har en rød krage og DeSoto har en blå. Originalstemmene tilhører Taurean Blacque og Carl Weintraub og de norske stemmene tilhører Nils Ole Oftebro og Ola Solum.
  • Sykes: En ondskapsfull og umoralsk lånehai og skipsverftagent, som lånte en betydelig pengesum til Fagin og forventer å få det tilbakebetalt. Han blir til slutt slått i filmens klimaks når han indirekte kjører sin bil inn i et tog, og blir drept. Originalstemmen tilhører Robert Loggia og den norske stemmen tilhører Roy Bjørnstad.
  • Jennifer 'Jenny' Foxworth: En snill rikmannsjente som adopterer Oliver. Originalstemmen i dialoger tilhører Natalie Gregory og sangstemmen tilhører Myhanh Tran. Den norske stemmen tilhører Anine Kruse.
  • Winston: Foxworth-familiens lojale men snublende butler. Originalstemmen tilhører William Glover og den norske stemmen tilhører Lars Andreas Larssen.
  • Georgette: Foxworth-familiens prisvinnende puddel. Som er forfengelig og forkjælt, hun er sjalu på Oliver men etter hvert aksepterer hun ham og Fagins gjeng. Når Tito viser henne attraktivitet, svarer hun med avsky i begynnelsen. Men på slutten så bryr hun seg til slutt om Tito såpass at hun lar ham dra unna når hun bader, steller seg eller kler seg. Originalstemmen tilhører Bette Midler og den norske stemmen tilhører Mari Maurstad.
  • Louie: En aggressiv temperamentsfull pølseselger som viser seg tidlig i filmen når Oliver og Dodger prøver å stjele pølser. Han er beskrev av Dodger som en fiende av den firbeinte verden. Originalstemmen tilhører Frank Welker og den norske stemmen tilhører Tor Stokke.

Sangene

Referanser

Eksterne lenker

]