Pocahontas er en amerikansk animert eventyrmusikal og dramafilm fra 1995 produsert av The Walt Disney Company. Handlingen bygger på den romantiske legenden on indianerjenta Pocahontas og hennes møte med de europeiske kolonistene i Virginia på 1600-tallet. Dette var Disneys første forsøk på å fortelle en dramatisk historie basert på en sann fortelling.

Filmen er den 33. i rekken av Disneys klassikere.

Den ble belønnet med flere priser, blant annet to Oscar.

I 1998 kom en oppfølger: Pocahontas II - Reisen til en ny verden. Historien om Pocahontas ble overført til film første gang allerede i 1910.

Handling

Filmen forteller om den grådige guvernøren Ratcliffe på vei fra England til Virginia for å lete etter gull. Med på båten har han den sjøvante John Smith som er mer opptatt av eventyr enn gullgraving. Han blir straks venner med indianerprinsessen Pocahontas og sammen vil de prøve å løse konflikten mellom de rivaliserende nybyggerne og indianerne. Filmen slutter med at John Smith redder livet til indianerhøvdingen og det blir fred. John, som er skadet, må reise tilbake til England, mens Pocahontas blir igjen.

Om filmen

Popularitet og økonomi

Pocahontas ble meget populær, både i USA og store deler av utenomverdenen. Den innbrakte 347 millioner dollar på verdensbasis, hvorav 141,6 millioner dollar i USA. Den ble den fjerde mest innbringende filmen i 1995, både i USA og på verdensbasis.

Produksjonskostnadene var på 55 millioner dollar.

Anmelderne

Den fikk blandet mottakelse av anmelderne, noe som gjenspeiles i at den har fått 55% på Rotten Tomatoes. Både Roger Ebert og Leonard Maltin gav den 3 av 4 stjerner.

Også de norske anmelderne gav den blandet mottakelse.

Priser

Den ble tildelt to Oscar (beste musikk og beste originalsang), en Golden Globe (beste originalsang), en Grammy og fire Annie Awards.

Innhold og opphav

Handlingen i filmen er en del omskrevet i forhold til det som skal ha skjedd med de virkelige rollemodellene. I filmen er for eksempel helten John Smith og Pocahontas jevngamle, noe som er pyntet på i tråd med Disney-selskapets ønske om å fortelle tydelige historier med bred appell og uten provoserende innhold. Den virkelige Pocahontas ble forøvrig senere giftet bort med den ti år eldre nybyggeren John Rolfe og døde i England bare 22 år gammel.

Den indianske Powhatan Renape-nasjonen sendte en formell klage til Disney-selskapet over at filmen gav en feilaktig fremstilling av Pocahontas liv, og blant annet unnlot å nevne at Pocahontas bare var et tilnavn (som nærmest betyr rampunge eller bortskjemt), mens hennes egentlige navn i stammen var Matoaka.

Rolleliste (stemmegivere)

Engelske stemmer

  • Pocahontas - Irene Bedard (dialog)
  • Pocahontas - Judy Kuhn (sang)
  • John Smith - Mel Gibson
  • Ratcliffe - David Ogden Stiers
  • Wiggins - David Ogden Stiers
  • Powhatan - Russell Means (dialog)
  • Powhatan - Jim Cummings (sang)
  • Thomas - Christian Bale
  • Bestemor Piletre - Linda Hunt
  • Ben - Billy Connolly
  • Lon - Joe Baker
  • Nakoma - Michelle St. John
  • Kekata - Gordon Tootossis (dialog)
  • Kekata - Jim Cummings (sang)
  • Kocoum - James Apaumut Fall

Norske stemmer

Kor:

  • Fra Gli Scapoli: Frank R. Andreassen, Nils Christian Fossdal, Frank Havrøy, Ralph Kolnes, Rein Alexanter, Jan Erik Broch Sääv og Heine Totland
  • Fra Le Zitelle: Tone Braaten, Hildegunn Coucheron, Margrethe Ek, Isa Katharina Gericke, Anine Kruse, Jannike Kruse, Randi Aabø og Anne Aartun

Sanger

Referanser

Eksterne lenker