Disney Wiki
Advertisement
Disney Wiki

Rune Gokstad (født 26. november 1958) er en norsk programleder og komiker ansatt i NRK.

Gokstad begynte ved NRK i 1987 og arbeidet de første årene i radioprogrammene Nitimen, Minitimen, Reiseradioen og Nattradioen. Han var også medprogramleder i tv-programmet Toppop med Vera Kvaal i 1987-88.

På 1990-tallet ble han kjent gjennom humorprogrammene Egentlig og Øystein og meg. Var i perioden 2001-03 en av programlederne i NRKs Frokost-TV. Har også i flere år vært en av humoristene i det kjente radioprogrammet Hallo i uken, og var etter 2000 en av deltagerne i både tv- og radio-programmet 20 spørsmål. Siden 2006 har han sammen med Kari Slaatsveen og Espen Omdahl medvirket i programmet Kveldsmat som sendes i NRK P1 hver onsdag kveld.

Gokstad har arbeidet i en årrekke med Øystein Bache. Sammen har de deltatt i de fleste av de ovennevnte tv-programmene. I 1998-99 var de begge programledere for Norsk Melodi Grand Prix, og i 2005-07 var de ansvarlige for flere konkurranser i Sommeråpent. I årene 2000-01, 2005 og 2008 laget de hver uke sketsjer i programmet Den store klassefesten, og i den siste episoden av programmet i 2005-sesongen var de selv deltakere.

Goktstad utgav i 2006 boka Latterlige øyeblikk, som er en samling humoristiske høydepunkter fra NRKs historie.

1. januar 2011 ble det klart at Gokstad og Øystein Bache fra og med påsken 2011 sammen skulle lede programmene Påskenøtter og Julenøtter på NRK.

Filmografi

Filmer

Advertisement