Sjørøverplaneten (originaltittel: Treasure Planet) er en amerikansk animert science fiction-eventyr og actionfilm for barn fra 2002 produsert av Disney-konsernet. Filmen handler om en tenåringsgutt som bor på planeten Montressor. En dag kommer over et skattekart som bringer ham ut på en eventyrlig og farefull reise til en annen planet. Manus er løst basert på Robert Louis Stevensons klassiske bok Skatten på sjørøverøya.

Filmen er den 42. i rekken av Disneys klassikere.

Den ble ingen publikumsuksess.

Filmens handling

Montressor er planeten hvor den 15 år gamle Jim Hawkins bor. Her lever han et dagligdags liv og jobber sammen med sin mor på et vertshus. En dag krasjlander et romskip ved vertshuset, og romskipet etterlater seg et mystisk stjernekart i hendene på unge Jim. Dette fører han ut på sitt livs største eventyr, ettersom kartet viser veien til Sjørøverplaneten. En planet som Jim leste om i barnebøkene når han var liten, hvor det gjemmer seg en forsvunnet skatt av gull og juveler. Jim og familievennen doktor Doppler drar av gårde i en spesialskute for å finne skatten. På reisen blir Jim kjent med kokken John Silver, som blir en god venn. Men når de begynner å nærmer seg Sjørøverplaneten oppdager Jim at hans gode venn har andre planer.

Om filmen

Popularitet og økonomi

Sjørøverplaneten ble en kommersiell flopp. Den innbrakte 109,6 millioner dollar på verdensbasis, hvorav 38,2 millioner dollar i USA. Den havnet på 69. plass over de mest innbringende filmene i USA i 2002. Til sammenligning innbrakte Lilo og Stitch (2002) over 273 millioner dollar og Tarzan (1999) over 448 millioner dollar.

Produksjonskostnadene var på 140 millioner dollar. I tillegg ble det brukt rundt 40 millioner dollar på markedsføring.

Anmelderne

Den fikk blandet mottakelse av anmelderne, noe som gjenspeiles i at den har fått 69% på Rotten Tomatoes. Både Roger Ebert og Leonard Maltin gav den 2,5 av 4 stjerner.

VG og Dagbladet gav den terningkast fire.

Rolleliste (stemmer)

Engelske stemmer

  • Jim Hawkins - Joseph Gordon-Levitt
  • Jim som barn - Austin Majors
  • John Silver - Brian Murray
  • Kaptein Amelia - Emma Thompson
  • Doktor Doppler - David Hyde Pierce
  • B.E.N. - Martin Short
  • Sarah - Laurie Metcalf
  • Arrow - Roscoe Lee Browne
  • Scroop - Michael Wincott
  • Billy Bones - Patrick McGoohan
  • Onus - Corey Burton
  • Forteller - Tony Jay

Norske stemmer

Referanser

Eksterne lenker