FANDOM

Donald David Dixon Ronald O’Connor (ur. 28 sierpnia 1925 w Chicago, zm. 27 września 2003 w Calabasas) − amerykański piosenkarz, tancerz i aktor. Znany z roli przyjaciela Gene'a Kelly'ego w Deszczowej piosence, za którą dostał Złoty Glob w 1953 dla najlepszego aktora musicalowego. Doskonale znany też z roli tytułowej w serii filmów Francis, opowiadającej o przygodach dzielnego żołnierza i jego kompana - gadającego osła (filmy te stanowiły inspirację do stworzenia w latach 60-tych serialu komediowego Mister Ed [pol. Koń, który mówi] z udziałem aktora Alana Younga).

Jego rodzice pracowali w cyrku, byli aktorami wodewilowymi. Donald O’Connor od najmłodszych lat uczył się tańca, a na dużym ekranie zadebiutował rolą Huckleberry'ego Finna w filmie Tom Sawyer, Detective w 1938. Rok wcześniej pracował na planie filmu Melody for Two, ale sceny z jego udziałem usunięto. Szczyt jego kariery przypada na lata 40., kiedy grywał w musicalach. Po roli w Deszczowej piosence jego kariera zaczynała słabnąć, toteż aktor wycofał się do występów klubowych i prowadzenia własnego show telewizyjnego.

W 2004 włączono go do International Tap Dance Hall of Fame (Hala sławy stepowania), ma swoją gwiazdę przy Hollywood Walk of Fame. Z pierwszą żoną, Gwen Carter miał jedną córkę Donnę (ur. 1945), a z Glorią Noble trójkę dzieci - Alicię (ur. 1957), Donalda (ur. 1960) i Kevina (ur. 1961).

Zmarł na zawał serca. Urnę z jego prochami pochowano na cmentarzu Forest Lawn Memorial Park przy Hollywood Hills w Los Angeles.

Ciekawostka

  • Donald O'Connor (handprints in cement)
    Co prawda, Donald O'Connor nie wystąpił w żadnej disneyowskiej produkcji, ale mimo tego przybył 18 listopada 1991 roku na specjalne zaproszenie do The Great Movie Ride, atrakcji znajdującej się w Disney's Hollywood Studios przy Walt Disney World Resort, by zostawić na pamiątkę odciski swoich butów i rąk na cemencie (patrz: zdjęcie obok).