Han Solo: Gwiezdne wojny - historie – amerykański film z gatunku space opera w reżyserii Rona Howarda do scenariusza Lawrence’a i Jona Kasdanów, będący spin-offem serii Gwiezdne wojny, drugim z trylogii spin-offów Historie.

Fabuła

Na planecie Korelia, młody wyrzutek i aspirujący pilot o imieniu Han wraz ze swoją dziewczyną – Qi'rą, pragną uciec ze szponów miejscowych gangów przestępczych. Z powodzeniem przekupują imperialnego oficera, który zezwala im wejść do terminalu wylotowego. W ostatniej chwili Qi’ra nie zdążyła przejść przez bramkę i zostaje zatrzymana przez swoich prześladowców. Han przysięga, że wróci po nią gdy tylko zdobędzie statek. Aby to się udało musi zdobyć jakoś pieniądze. Dołącza do imperialnej marynarki wojennej jako kadet-pilot. Podczas rekrutacji oficer prosi Hana o podanie imienia i nazwiska, którego nie ma. Jako, że zgłosił się sam, zostaje nazwany Han Solo.

Trzy lata później, Han zostaje wyrzucony z Imperialnej Akademii za niesubordynację. Służy jako żołnierz piechoty podczas bitwy na planecie Mimban. Tam napotyka gang przemytników udających imperialnych żołnierzy. Przewodzi im Tobias Beckett. Han szantażuje ich, by pozwolili mu się przyłączyć do ekipy. Beckett karze go aresztować i rzucić „bestii” na pożarcie. Okazuje się, że tą bestią jest Wookiee o imieniu Chewbacca. Dzięki planowi Hana, cela zostaje zniszczona. Obaj dostają się na statek Becketta i jego załogi – Val i Rio Duranta. Razem postanawiają napaść na pociąg, by ukraść superpaliwo o nazwie coaxium. W napadzie przeszkadza grupa przestępców dowodzona przez Enfys Nest. Val i Rio ponoszą śmierć, a Han wyrzuca ładunek.

Beckett ujawnia, że otrzymał polecenie kradzieży przesyłki od Dryden Vosa, bezwzględnego przywódcy przestępczego syndykatu Szkarłatny Świt. Han, Chewbacca i Beckett udają się na jacht Vosa w celu proszenia go o kolejną szansę. Na statku Han spotyka Qi’rę, która teraz jest członkinią Szkarłatnego Świtu. Han ogłasza plan kradzieży nieprzetworzonego coaxium z kopalni na Kessel. Vos zgadza się nalega by towarzyszyła im Qi’ra. Aby zdobyć statek do napadu, Qi’ra przedstawia drużynę Lando Calrissianowi, znakomitemu przemytnikowi i pilotowi. Han rzuca wyzwanie Lando w grze hazardowej Sabacc, gdzie stawką jest okręt Calrissiana – Sokół Millennium. Lando wygrywa dzięki oszustwu. Beckett i Qi’ra przekonują Lando by dołączył do ekipy i użyczył swojego statku. Po dotarciu na Kessel i przeniknięciu do kopalni, pilot Lando – robot L3-37, wywołuje zamieszki. Bohaterowie używają zamieszania, aby ukraść nieprzetworzone, lotne coaxium. L3-37 doznaje poważnych uszkodzeń, a Lando zostaje ranny podczas ucieczki. Han pilotuje statek, wiedząc, że musi pokonać Drogę na Kessel w mniej niż dwadzieścia parseków, jeśli mają dotrzeć do Vosa, nim wybuchnie ładunek. Ogromne umiejętności pilotażowe Hana pozwalają im uniknąć imperialnej blokady. Na planecie Savareen, ekipa natrafia na grupę Enfys Nest, która okazuje się mieć dobre intencje. Załoga Sokoła zostaje podzielona. Lando odlatuje, Beckett odchodzi, a Han, Chewie i Qi’ra postanawiają oszukać Vosa i pomóc Enfys Nest.

Vos zaskakuje zespół, ogłaszając, że przyniesione coaxium jest fałszywe. Ujawnia, że ostrzegł go członek ekipy. Han podejrzewa Qi’rę o zdradę, okazuje się jednak, że „wtyczką” jest Beckett. Han oznajmia, że spodziewał się oszustwa Becketta, a przyniesione przez niego coaxium jest prawdziwe. Beckett bierze Chewbaccę za zakładnika i ucieka z ładunkiem. Pomiędzy Hanem a Vosem dochodzi do walki, do której dołącza Qi’ra. Kobieta zabija Vosa i nalega by Han uratował Chewbaccę. Obiecuje mu, że zaraz do nich dołączy. Han dogania i zabija Becketta. Następnie razem z Chewbaccą dostarczają coaxium Nest, która zamierza wykorzystać coaxium do przeprowadzenia rebelii przeciwko Imperium.

Qi’ra odlatuje sama jachtem Vosa i kontaktuje się z jego przełożonym, który okazuje się być byłym Lordem Sithów – Maulem. Informuje go o niepowodzeniu misji i przejmuje pozycję Vosa. Han i Chewbacca odnajdują Lando. Han rzuca mu wyzwanie w sabacca, w którym stawką ponownie jest Sokół Millennium. Przy powitaniu, Solo subtelnie wyjmuje kartę z rękawa Lando. Han wygrywa i razem z Chewbaccą planują udać się na Tatooine, gdzie pewien gangster zbiera ekipę.

Obsada

Rola Aktor Polski dubbing
Han Solo Alden Ehrenreich Michał Klawiter
Lando Calrissian Donald Glover Michał Żurawski
Qi’ra Emilia Clarke Agnieszka Kościelniak
Tobias Beckett Woody Harrelson Tomasz Dedek
L3-37 Phoebe Waller-Bridge Monika Dryl
Chewbacca Joonas Suotamo
Val Thandie Newton Monika Krzywkowska
Dryden Vos Paul Bettany Grzegorz Kwiecień
Rio Durant Jon Favreau Cezary Żak
Enfys Nest Erin Kellyman Małgorzata Prętka
Maul Ray Park

Sam Witwer (głos)

Oskar Hamerski
Oficer imperialny na granicy Anna Francolini Ewa Konstancja Bułhak
Oficer imperialny-rekrutant Andrew Woodall Mirosław Konarowski
Enfys Nest (hełm) Erin Kellyman Jacek Król
Lady Proxima Linda Hunt (głos) Krystyna Tkacz
Strażnik Lady Proximy Jakub Wieczorek
Szturmowiec Wojciech Chorąży
Porucznik imperialny Krzysztof Cybiński
Narrator spotu Imperium Zbigniew Konopka
Człowiek Drydena Szymon Kuśmider
Szturmowiec Mateusz Kwiecień
Dziewczynka-szabrownik Sara Lewandowska
Oficer Imperium Wojciech Machnicki
Robot-strażnik Michał Podsiadło
Spiker na przejściu granicznym Miłogost Reczek
Chłopiec-szabrownik Michał Rosiński
Szturmowiec Bartosz Wesołowski
Oficer imperialny Janusz Wituch
Dziewczynka-szabrownik Zuzanna Jaźwińska
Szturmowiec Maciej Więckowski
Pozostałe role *Jacek Beler

*Igor Borecki

*Karol Dziuba

*Bożena Furczyk

*Jarosław Gruda

*Magdalena Herman-Urbańska

*Dominika Kachlik

*Filip Kosior

*Artur Kozłowski

*Joanna Kuberska

*Karol Kwiatkowski

*Julia Łukowiak

*Bartosz Mikulak

*Aleksandar Milićević

*Tomasz Olejnik

*Hubert Paszkiewicz

*Małgorzata Prochera

*Lidia Pronobis

*Kamil Pruban

*Szymon Roszak

*Weronika Stańkowska

*Milena Suszyńska-Dziuba

*Kamil Szklany

*Anna Szymańczyk

*Tomasz Śliwiński

*Piotr Tołoczko

*Anna Wodzyńska

*Rafał Zawierucha

Nagrody i nominacje

W 2019 roku Han Solo: Gwiezdne wojny – historie otrzymał nominację do Oscara za najlepsze efekty specjalne.