Disney Wiki
Advertisement

Amphibia är en amerikansk animerad tv-serie skapad av Matt Braly som sändes på Disney Channel från 17 juni 2019 till 14 maj 2022. Serien innehåller rösttalangerna från Brenda Song, Justin Felbinger, Bill Farmer, Amanda Leighton, Anna Akana, Troy Baker, Haley Tju och Keith David.

Amphibia har fått ett starkt positivt mottagande från kritiker med beröm för sina karaktärer, animation, röstskådespeleri, humor och känslomässig tyngd.

Premiss[]

Serien berättar om äventyren för en oberoende, orädd och modig thailändsk-amerikansk tjej vid namn Anne Boonchuy (Brenda Song). På sin 13-årsdag utsätts Anne för grupppress att stjäla en mystisk speldosa (känd som Calamity Box) som på magiskt sätt transporterar henne och hennes två bästa vänner Sasha Waybright (Anna Akana) och Marcy Wu (Haley Tju) till amfibievärlden , en vild tropisk ö full av antropomorfa groddjur och hotfulla varelser, där de är separerade från varandra. Anne tas in av plantarerna, en familj av grodor som består av upphetsad ung kvist (Justin Felbinger); oförutsägbar och äventyrlig baby pollywog Polly (Amanda Leighton); och överbeskyddande och traditionella farfar Hop Pop (Bill Farmer) som bor på en gård i staden Wartwood. När hon knyter sig till sin nyfunna familj lär sig Anne gradvis vad det innebär att vara en hjälte och utveckla en sann vänskap, samtidigt som hon försöker hitta sina vänner och återvända hem. Sasha allierar sig med kapten Grime (Troy Baker), ledare för de krigande paddorna i Toad Tower, som försöker kontrollera sitt hem i Frog Valley. Marcy hamnar i Newtopia, Amphibias huvudstad, regeringens säte och hem för härskaren över Amphibia.

I den andra säsongen åker Anne och plantarerna på en roadtrip till Newtopia för att lära sig hemligheterna bakom Calamity Box och hitta ett sätt att få hem Anne. Där återförenas Anne med Marcy, som erbjuder sig att hjälpa till att återställa lådans kraft genom en rad uråldriga prövningar, omedveten om att Amphibias härskare, kung Andrias (Keith David), i hemlighet har planer för dem. Samtidigt planerar Sasha och Grime att invadera Newtopia och störta monarken, vilket låter paddorna härska över hela Amfibien.

Under den tredje och sista säsongen transporteras Anne and the Plantars till Annes hem i förorterna till östra Los Angeles. Anne måste nu hjälpa grodfamiljen att anpassa sig till människovärlden och hålla sin identitet hemlig medan hon letar efter ett sätt att återvända till Amfibien och stoppa Andrias invasion av multiversum. När de kommer tillbaka upptäcker de att Sasha och Grime har startat en motståndsstyrka i Wartwood och hjälper dem i deras uppror mot Andrias, som använder Marcy som ett fartyg för sin herre, en enhet som kallas kärnan.

Advertisement