Disney Wiki
Advertisement
Elemental Poster 3

Elemental (med undertexten Forces of Nature i vissa länder) är en amerikansk datoranimerad romantisk komedi-dramafilm från 2023 producerad av Walt Disney Pictures och Pixar Animation Studios och distribuerad av Walt Disney Studios Motion Pictures. Regisserad av Peter Sohn och producerad av Denise Ream, den skrevs av Sohn, John Hoberg, Kat Likkel och Brenda Hsueh, med Pete Docter som exekutiv producent. Den övergripande 27:e långfilmen producerad av studion, filmen innehåller rösterna från Leah Lewis, Mamoudou Athie, Ronnie del Carmen, Shila Ommi, Wendi McLendon-Covey och Catherine O'Hara. Berättelsen utspelar sig i en värld som bebos av antropomorfa naturelement och följer eldelementet Ember Lumen (Lewis) och vattenelementet Wade Ripple (Athie), som träffas och blir kära efter att Wade tillkallas av en VVS-olycka i en närbutik som ägs av Embers far, Bernie (Del Carmen).

Efter släppet av The Good Dinosaur (2015) började Sohn arbeta med projektet. Han presenterade konceptet för Pixar att utveckla Elemental baserat på idén om huruvida eld och vatten någonsin skulle kunna ansluta eller inte. Elemental hämtar inspiration från Sohns ungdom, som växte upp som son till invandrare i New York City under 1970-talet, och lyfter fram stadens distinkta kulturella och etniska mångfald medan berättelsen är inspirerad av romantiska filmer som Guess Who's Coming to Dinner (1967), Moonstruck ( 1987) och Amélie (2001). För forskning tillbringade produktionsteamet många timmar med att titta på stadsrundturer på YouTube som Venedig och Amsterdam för inspiration. Animationsverktygen användes för att designa de visuella effekterna och utseendet för varje karaktär, särskilt Ember och Wade. Produktionen på Elemental varade i sju år, både i studion och hemma hos filmskaparna och berättelsen avslutades på distans. Thomas Newman komponerade och dirigerade filmens originalmusik, vilket markerar hans fjärde samarbete med Pixar efter Finding Nemo (2003), WALL-E (2008) och Finding Dory (2016).

Elemental debuterade utanför konkurrensen som den avslutande filmen vid den 76:e filmfestivalen i Cannes den 27 maj 2023 och släpptes i USA den 16 juni i formaten RealD 3D, 4DX och Dolby Cinema. Den fick beröm från kritiker för sin animation, även om manuset ansågs underväldigande. Filmen har hittills tjänat 259 miljoner dollar mot budgeten på 200 miljoner dollar.

Komplott[]

Eldelementen Bernie och Cinder Lumen immigrerar till Element City, där de möter främlingsfientlighet från andra element och kämpar för att hitta ett hem. De har en dotter, Ember, och etablerar så småningom en närbutik som heter Eldstaden, och sätter upp en Blue Flame som representerar deras arv och traditioner och lockar många eldelementsägare med tiden. Bernie tänker ge butiken till Ember när han går i pension, men först måste hon kontrollera sitt brinnande humör. När Bernie låter Ember driva butiken på egen hand, blir hon överväldigad av kunderna och rusar till källaren. Hennes eldiga utbrott bryter ett vattenrör, svämmar över källaren och tillkallar Wade Ripple, ett vattenelement och stadsinspektör. Wade noterar det felaktiga röret och går motvilligt till stadshuset för att skicka överträdelserapporten till sin arbetsgivare för luftelementet, Gale Cumulus, som kommer att få eldstaden att stängas av. Ember förföljer Wade men är för sent.

Wade tycker synd om Ember och tar med henne till Cyclone Stadium för att övertyga Gale att ompröva nedläggningen av hennes fars butik. När Wade nämner att han undersökte återkommande översvämningar innan han hamnade vid den öppna spisen, ger Gale duon en kort tidsfrist för att hitta källan. Om de kan täta läckan, kommer överträdelserna att förlåtas. När Wade letar i kanalerna efter källan till läckan, antar Wade att Embers humör härrör från att hon försökte berätta något för sig själv som hon inte är redo att acceptera, men Ember förnekar detta. De upptäcker sedan ett hål i en damm som gör att vågavrinning från fartyg kan svämma över stadens VVS, så de stänger hålet med sandsäckar. Under tiden hanterar Bernie vattenläckor över hela den öppna spisen.

Wade och Ember tillbringar tid tillsammans i staden och lär sig mer om varandra. Senare informerar Wade Ember om att sandsäckarna inte höll, så Ember använder sin glastillverkningsförmåga för att skapa en robustare tätning för hålet i dammen. Samtidigt misstänker Cinder att Ember träffar någon och följer efter henne. Ember besöker Wades familj i en lyxig lägenhet, där hon använder sin eld för att laga en krossad glaskanna, vilket imponerar på Brook, Wades mamma, som rekommenderar henne för en praktikplats för glastillverkning. Ember spelar också gråtspelet med Wade, där han framgångsrikt får henne att gråta när han erkänner att han har känslor för henne. Gale ringer sedan till Wade och ger henne sitt godkännande av Embers glasförsegling, vilket räddar eldstaden från stängning. Ember inser då att hon inte vill ta över butiken.

Bernie meddelar sin avsikt att gå i pension och överlämna eldstaden till Ember. Han berättar för Ember hur han, när han lämnade sitt hemland, bugade sig för sin far men hans far vägrade att böja sig tillbaka. Wade tar Ember till Garden Central Station för att se Vivisteria-blommor, som hon nekades att se i barndomen. Med stationen nu översvämmad förser Gale Ember med en luftbubbla för säkerhet medan Wade trycker henne under vattnet genom stationen. Efteråt inser Wade och Ember att de kan röra utan att skada varandra och dela en romantisk dans, men Ember påminns om sin plikt mot eldstaden och hennes familjs fördomar mot vattenelement och lämnar, vilket gör Wade upprörd.

När Ember är på väg att ta över eldstaden dyker Wade upp och bekänner sin kärlek till henne, samtidigt som han låter det glida att hon orsakade det trasiga röret. Ember avvisar Wade, men Cinder känner äkta tillgivenhet. Bernie är besviken och bestämmer sig för att inte gå i pension och nekar Ember butiken. Strax efter spricker den nya tätningen på dammen och branddistriktet svämmar över. Efter att ha räddat Blue Flame blir Ember och Wade instängda i ett rum i den öppna spisen, vilket får Wade att avdunsta från den inneslutna värmen.

När översvämningen avtar bekänner en sorgslagen Ember för Bernie att hon inte vill driva eldstaden och uttrycker sin kärlek till Wade. Ember inser att Wade har sipprat in i stentaket och spelar gråtspelet för att få honom att droppa tillbaka till sin normala form. Ember återgäldar Wades tillgivenhet och de kysser.

Månader senare lämnar Wade och Ember, nu ett par, Element City så att Ember kan studera glastillverkning långt borta och resa jorden runt tillsammans. Innan hon går ombord på skeppet, bugar Ember för Bernie som ger tillbaka gesten.

Advertisement