Disney Wiki
Advertisement

Fru Matilda är en Disneyfigur, som medverkar i Ducktales.

DuckTales

Fru Matilda är anlitad utav Joakim von Anka för att vara hans hembiträde, hans brorsöners barnsköterska, städerska och kokerska i huset.

Hon har ett barnbarn som heter Anki som ofta hjälper till med att städa, laga mat, skälla ut knattarna och att försöka hålla pojkarna borta från trubbel, fast hon bryr sig om dem väldigt mycket.

Hon var barnskötare åt prins Grådrake ända tills att prinsens flygplan störtade i djungeln för 20 år sedan. Detta hände efter att hans onde farbror skickade honom på en flygtur för att göra sig av med honom. Grådrake blir krönt till kung på hans 25:e födelsedag i episoden "Jungle Duck".

DuckTales (2017)

Bentina Beakley återkommer i omstart-serien som en huvudkaraktär. I denna inkarnation framställs fru Beakley som en sträng brittisk hushållerska som bor på herrgården med sitt barnbarn, Webby. Det var hon som sa Scrooge McDuck att spendera mer tid med sin familj när de först träffade Huey, Dewey och Louie. Hon var skyddande över Webby men låter henne gå på äventyr med Joakim, Donald, Launchpad och brorsönerna. Hon hjälper också Joakim och teamet på några av deras äventyr.

Även om de är separata karaktärer har den här versionen av Mrs. Beakley Duckworths torra sarkastiska skicklighet, imponerande fysiska prestationer och ställningen som Scrooges personliga assistent och butler.

Det avslöjas i avsnittet "From the Confidential Casefiles of Agent 22!" att fru Beakley en gång var agent för S.H.U.S.H. heter Agent 22. År före seriens händelser tilldelades Beakley att hämta en sida från slottet Dunwyn från en auktion innan F.O.W.L. agenten Black Heron gör. I samarbete med Scrooge för uppdraget lyckades Beakley inte vinna auktionen men lyckades spåra Black Heron till den senare hemliga lägret. Även om hon fångades av Black Heron lyckades Beakley bryta sig loss, förstöra sidan och fly Herons lager med Scrooge. Sedan dess har Beakley stannat vid Scrooges sida.

I "The Sunchaser's Last Crash!" hon lämnade Scrooge McDucks tjänst och herrgård för att han var oförskämd mot henne och hennes barnbarn när sanningen om The Spear of Selene kom fram, men i följande avsnitt, "The Shadow War!", valde hon att rädda Scrooge, Scrooge bad om ursäkt och hon flyttade in igen.

I avsnittet "Friendship Hates Magic!" Satte hon sig för att bli vän med Launchpad McQuack, Launchpad introducerade henne för Darkwing Duck och hon blev ett fan av showen.

Scrooge kallar henne med sitt förnamn i denna serie.

I "The Lost Harp of Mervana!" Sjunger den titulära harpen sin "lögn detektor" -låt ("She's fibbing, fibbing, fibbing!") När Beakley säger att hon inte håller några hemligheter från Webby, vilket tyder på att Beakley verkligen ljuger för Webby .

I "The Last Adventure!" Avslöjas att hennes dotter och svärson är döda och Webby är inte hennes biologiska barnbarn utan adopterade henne efter att ha hittat ett spädbarn Webby i en F.O.W.L. laboratorium.