Disney Wiki
Advertisement

Zazu är en bärande karaktär av Disneys animerade film Lejonkungen från 1994. Han är en spänd, rödfinkad näshornsfågel som tjänade som kung Mufasas adjutant och den förväldiga vårdare av Simba. Zazu är anklagad för att upprätthålla ordningen inom Lejonriket, även om han sällan tas på allvar på grund av sin minskade storlek och sitt bräckliga humör. Hans engelska originalröst är Rowan Atkinson i den första filmen och Edward Hibbert i både TV-serien Timon och Pumbaa och Lejonkungen-uppföljarna och hans svenska röst är Anders Aldgård i alla Lejonkungen-filmerna och TV-serien.

Framträdanden[]

Lejonkungen[]

Som kung Mufasas adjutant och nära vän (han är en av de få som kallar Mufasa vid sitt namn) är han mycket allvarlig och håller sig alltid till reglerna.

Han ses först i filmen under den öppningssekvens där Simba presenteras. Senare konfronterar han Scar på sin frånvaro från ceremonin och äts nästan av honom tills Mufasa anländer. När Scar går, föreslår Zazu humoristiskt för Mufasa att Scar skulle bli en utmärkt matta.

När Simba har vuxit till en unge, blir Zazu ofta förlöjligad av honom, som är målet i Simbas slående lektioner. Han beordras att vakta över Simba och Nala av Sarabi när Simba hävdar att han vill gå till vattenhålen med Nala. I själva verket har Simba tidigare lockats av Scar för att gå till elefantkyrkogården, och efter låten 'Snart är det jag som är kung', tappar Simba och Nala bort Zazu framgångsrikt och går till kyrkogården. Zazu hämtar dem senare, men de möter de tre hyenorna Banzai, Shenzi och Flin. Zazu sätts in i hyenornas 'fågelgryte' geyser som skjuter honom upp till himlen. Han lyckas hitta Mufasa och leda honom till ungarna, precis i tid för att rädda dem från hyenorna, även om det också antyds kort efter att hyenorna flyr från Mufasa, förutom att han är upprörd över Simba för att medvetet varit olydig mot honom genom att gå till elefantkyrkogården, är också upprörd över Zazu för att han inte har hållit koll på ungarna. Zazu beordras sedan att ta med Nala hem medan Mufasa har ett ord med Simba.

Under gnuhjorden som är konstruerad av Scar och hans hantlangare för att döda både sin bror och brorson är det Zazu som leder Mufasa till Simba. När han tittar på hjorden vill han flyga tillbaka för hjälp men slås av Scar in i en vägg och blir medvetslös. Efter att Simba har flytt, ses Zazu som tröstar Sarabi när Scar informerar flocken över att både Mufasa och Simba har dödats i hjorden. Han och flocken ses då i skräck när Scar tillåter hyenorna in till Lejonriket.

Zazu visas också kort år senare, i en scen efter att Scar har antagit kungadömet av Lejonriket. I den här scenen är Zazu fängslad och tvingas att underhålla Scar genom att sjunga låtar som 'Ingen förstår hur dåligt jag mår' och 'Far jag kan inte få upp min kokosnöt' (men inte för kort att sjunga texterna till 'Våran jord är inte stor'). När hyenorna kommer in för att klaga på bristen på mat och vatten, säger Scar tillfälligt att de äter Zazu (även om Scar troligen föreslog att hyenorna skulle äta Zazu specifikt som hämnd för att Zazu som tidigare nämnde Scars bror i ett gynnsamt ljus jämfört med Scar under hans andedräkt), och han insisterar frenetiskt på att han skulle vara 'så seg och benig', även om hyenorna i slutändan bestämmer sig för att inte äta honom, och omedvetet instämmer i att Zazu och Mufasa är bättre.

Senare återvänder Simba för att återta sin tron. Lejoninnorna, Timon, Pumbaa och Rafiki slåss mot hyenorna medan Simba kämpar mot sin farbror. Zazu uppmanar Timon att släppa ut honom från ribborna som han är fängslad i, men Timon går istället in i ribborna när han förföljs av hyenorna. Pumbaa kommer till undsättning och jagar bort hyenorna efter att Banzai oavsiktigt förolämpade honom. Zazu är befriad tillsammans med Timon och sammanfogar de två med att jaga bort dem och göra ett seger skrik. Senare efter Scars död ses Zazu vid Simbas uppstigning till tronen och under presentationen av Simbas och Nalas nyfödda unge.

Lejonkungen II: Simbas skatt[]

Zazu spelar en mindre roll i filmen och fungerar mest som en budbärare. Han ses först vid Kiaras presentation, och visar att alla har samlats. Han ses härnäst när Simba föreläser Kiara innan hon går ut för att leka, och Zazu nämner farorna för de utstötta, och kallar dem lömska och mordiska.

År senare på Kiaras första solojakt, försäkrade Zazu en av- och angående Simba att inte oroa sig, att hans dotter kommer att ha det bra och frågade vad som kunde hända; men när en löpeld börjar sänds han i förväg för att hitta henne. När Zazu finner att Kiara räddas av Kovu, rapporterar han informationen tillbaka till Simba. Efter att Kovu ber en skeptisk Simba att gå med i flocken, konstaterar en lika skeptisk Zazu att kungligt protokoll kräver att skulder (som den som Simba är skyldig mot Kovu för att ha räddat Kiara) måste återbetalas, även om Zazu skulle vara ganska glad att göra ett undantag och till och med föreslår att Simba bör göra det, vilket gör det klart att han inte litade på Kovu mer än Simba gjorde.

Senare, efter att Simba återvände skadad från ett bakhåll av Kovus mor Zira och de utstötta, skickas han av Kiara för att hitta hjälp. Slutligen, i slutet av filmen, framträder han i panik och rapporterar till Simba att de utstötta förbereder sig för att anfalla.

I slutändan ses Zazu stå bredvid Timon och Pumbaa vid presentationen av Kiara och Kovus bröllop, till vilket Timon och Pumbaa börjar gråta av lycka och Zazu täcker sig själv från våta tårar.

Lejonkungen 3: Hakuna Matata[]

Zazus framträdanden är extremt korta i Lejonkungen 3. Han ses först vid presentationen av Simba och pratar med Mufasa. Han ses sedan att rädda Simba och Nala från hyenorna med Mufasa.

Advertisement